۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
جزئیات بیمه رایگان مادران باردار و فرزندانشان

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت و اقدامات انجام شده جهت افزایش پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری، از پوشش ۹۰ درصدی درمان ناباروری و همچنین اقداماتی در جهت نزدیک کردن این پوشش بیمه‌ای در مراکز درمان خصوصی و دولتی خبر داد.

علیرضا نمازی، سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران از برقراری بیمه رایگان برای مادران باردار و شیرده به مدت دو سال و همچنین فرزند آنها تا پنج سالگی خبر داد و جزئیات زایمان طبیعی بصورت رایگان و همچنین اندیکاسیون‌های سزارین را تشریح کرد.

او با اشاره به رایگان بودن زایمان طبیعی، درعین حال درباره هزینه‌های درمان زایمان سزارین نیز، گفت: آن دسته از زایمان‌هایی که طبق اندیکاسیون‌های اعلامی وزارت بهداشت می‌بایست سزازین انجام شود، براساس تعرفه‌های مصوب دولتی قابل پرداخت است. تعرفه زایمان سزارین برای بارداری حاصل از درمان ناباروری در بخش دولتی و عمومی غیردولتی طرف قرارداد با فرانشیز ۱۰درصد تعرفه آن بخش و در بخش خیریه و خصوصی با فرانشیز ۳۰ درصد تعرفه مربوط به آن بخش تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر پایه است.

او در تشریح بیمه رایگان مادران باردار و فرزندشان، تصریح کرد: طبق قانون جوانی جمعیت، خانم‌های باردار فاقد بیمه، می‌توانند به صورت رایگان بیمه شوند. این درحالی است که طبق قوانین، بیمه شدن با رعایت شرط خانوار است، اما مادر باردار از این موضوع مستثنی شده وحتی یک روز به زایمان و یا همان روز زایمان می‌تواند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و ارائه مدارک مربوطه، به صورت رایگان بیمه شود. فرزند وی نیز تا پنج سالگی می‌تواند از خدمات بیمه‌ای رایگان استفاده کند. 

به گفته وی، مادران شیرده نیز تا دو سال می‌توانند از بیمه رایگان استفاده کنند.

نمازی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های هر سیکل درمان ناباروری، گفت: از سال گذشته تعرفه‌های درمان ناباروری به صورت گلوبال بود و از سه ماه آخر سال گذشته دو تعرفه به ما ابلاغ شد؛ تعرفه دولتی و تعرفه عمومی غیر دولتی. ۹۰ درصد تعرفه دولتی برای مراکز درمانی دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی برای مراکز درمانی خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی که قابل پرداخت است. 

وی در این باره ادامه داد: در مجموع هزینه هر سیکل درمان ناباروری که بیمه پوشش می‌دهد، بسته به خدمتی که دریافت می‌شود از ۵۵۰ هزار تومان تا ۷ میلیون متغیر است و استفاده از این خدمات برای مراکز درمانی تسهیل شده و با مراجعه به سامانه‌های مربوطه می‌توانند خدمات را با جزییات کد دریافت خدمت داشته باشند.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر سقف گذاشتن برای برخی خدمات بیمه‌ای درمان ناباروری، بیان کرد: سقفی در این زمینه گذاشته نشده، اما به عنوان مثال IVF را در سال، سه مرتبه بیشتر نمی‌توان انجام داد؛ چراکه دوره‌های مورد نیاز برای انجام این عمل تا حصول نتیجه، سه تا چهار ماه است.

وی افزود: در زمینه بیمه درمان ناباروری در سازمان جلسه‌ای تشکیل شد؛ چراکه تهران مراکز پیشرفته‌تری دارد و محل ارجاع از استان‌های دیگر است و بر همین اساس هم انتظارات از تهران زیاد است. در این راستا انعقاد قرارداد با مراکز جدید درمان ناباروری را پیگیر هستیم و در این زمینه سازمان قراردادها را تسهیل کرده است؛ به طوری که با یک نامه از معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، قرارداد با مرکز مربوطه منعقد می‌شود. 

نمازی همچنین از نشاندار شدن زوجین نیازمند خدمات درمان ناباروری در سامانه‌های مربوطه خبر داد و تاکید کرد: به این ترتیب زوجین در هر جایی برای دریافت دارو و خدمات مراجعه کنند، با قیمت‌های مصوب خدمات مورد نیاز را دریافت می‌کنند و پرداختی به صورت آزاد نخواهند داشت. 

وی در این باره افزود: همچنین اطلاعات زوجین نیازمند به ارائه خدمات  ناباروری از دانشگاها دریافت شده و به ایشان در خصوص پوشش بیمه ای خدمات ناباروری اطلاع رسانی انجام می شود. در این زمینه اطلاع رسانی از طریق دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتی انجام می‌شود و همچنین به متخصصان زنان دوره دیده، فلوشیپ ناباروری و متخصصین اورولوژی، نیز امکان دسترسی به سیستم‌ها داده شده تا پس از نشان‌دار شدن زوج نابارور، ایشان را جهت تسهیل دریافت خدمات در سیستم نشاندار کنند.

نمازی با بیان اینکه تاکید مدیرعامل سازمان بیمه سلامت آن است که هزینه‌های درمان ناباروری باید با جزییات در نظر گرفته شود، افزود: به عنوان مثال بسیاری از زوجین از استان‌های دیگر جهت درمان به تهران مراجعه می‌کنند و امکانات اسکان ندارند. برهمین اساس پیشنهاداتی از سوی استان برای در نظر گرفتن همراه‌سرا جهت این بیماران به سازمان متبوع ارائه شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها