۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
سواد اقتصادی/ تورم چیست؟

تورم به زبان ساده؛ تورم که تا این اندازه برای ما کلمه پرتکراری شده اصلا چه معنی در اقتصاد دارد و چطور شکل می‌گیرد؟ آیا هر افزایش قیمتی تورم است؟

فردای اقتصاد: تورم چیست؟ تورم یا Inflation به معنای افزایش مداوم و پیوسته سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک جامعه و برای یک دوره زمانی معین است. تورم باعث می‌شود قدرت خرید خانوارها کاهش یابد که این کاهش قدرت خرید در همه کالاها به طور یکسان نخواهد بود و همین امر پیش‌بینی شرایط اقتصادی و تحلیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با دشواری مواجه می‌کند.

تورم به زبان ساده

فرض کنید درآمد ماهانه شما به نحوی دو برابر شده است. به شما تبریک می گویم! شما می‌توانید عملاً دو برابر بیشتر کالا بخرید، اما اگر درآمد ماهانه دیگران هم دو برابر شود، چه؟ خب، در آن صورت دیگر نمی‌توانید دو برابر بیشتر خرید کنید چون وقتی که بقیه هم دو برابر بیشتر درآمد دارند، تقریباً همان تعداد کالا را دو برابر پول تعقیب می‌کند.

بیایید همه چیز را یک قدم جلوتر ببریم. اگر درآمد شما دو برابر شود اما درآمد بقیه سه برابر شود چه؟ در آن صورت شما در واقع فقیرتر می شوید. چرا؟ چون کسب دو برابر بیشتر برای همگام شدن با دیگرانی که اکنون سه برابر بیشتر درآمد دارند کافی نیست. ابرتورم چیست؟

پس اگر در سال جاری افزایش کلی X درصد در قیمت کالاها و خدمات وجود داشته باشد، باید حداقل X درصد بیشتر از سال گذشته درآمد داشته باشید تا از فقیرتر شدن در شرایط واقعی جلوگیری کنید. امروز، تاریخْ تأثیرات تورم را کاملاً روشن می‌کند. هر دلار برای شما تقریباً ۳۹ برابر کمتر از صد سال پیش می‌تواند سیب زمینی بخرد، یا ۲۰ برابر قهوه کمتر، ۲۴ برابر نان کمتر و غیره برای شما می‌خرد.

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار