۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
فوری/ روستاهای ارمنستان در محاصره کامل آذربایجان قرار گرفت؟

رسانه‌های محلی ارمنستان گزارش کردند که در پی اقدام جمهوری آذربایجان در ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین در مرز ارمنستان، چهار روستا در قره‌باغ کوهستانی در محاصره کامل قرار گرفته است.

فارس: «گورگن نرسیسیان» وزیر دولت قره باغ کوهستانی در پیامی که در صفحه فیس‌بوک خود قرار داد در واکنش به اقدام باکو در ایجاد ایست بازرسی در مرز ارمنستان گفت که ساکنان روستاهایی در قره باغ کوهستانی- یغتساهوغ، هین شن، متس شن و لیساگور - پس از ایجاد یک ایست بازرسی در ابتدای گذرگاه لاچین، تنها مسیر زمینی ارمنستان به قره باغ کوهستانی، در محاصره کامل قرار گرفته است.

وی در ادامه با اعلام این خبر تصریح کرد که دسترسی روستاهای نامبرده به «استپاناکرت» پایختت قره باغ کوهستانی و ارمنستان قطع شده است.

بر اساس این گزارش، نرسیسیان در این خصوص توضیح داد: «من با دولت‌های این جوامع در ارتباط هستم. رهبران آنها مشکلاتی را که ممکن است در روزهای آینده در صورت ادامه محاصره کامل به وجود بیاید، ارائه کردند. قبل از آن‌که (جمهوری) آذربایجان ایست بازرسی را ایجاد کند و جاده این بخش را مسدود کند، سه کودک از جمله یک کودک سه ساله از جامعه متس شن، به گوریس ارمنستان برده شده بودند و اکنون نمی‌توانند نزد خانواده‌های خود بازگردند».

وی ادامه داد که اوضاع در جامعه لیساگور نیز مشابه است و چندین نفر از ساکنان این منطقه در ارمنستان هستند و نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

طبق این گزارش، نرسیسیان در این خصوص گفت: «من از نیروهای حافظ صلح روسیه درخواست کردم که به ما در سازماندهی عبور و مرور آمبولانس‌ها از این جوامع به ارمنستان و بازگرداندن شهروندانمان به ما کمک کنند».

ایالات متحده آمریکا، ‌فرانسه، ‌کانادا، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از سازمان‌های بین‌المللی اقدام باکو در ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین در مرز ارمنستان را محکوم کرده‌اند.

«ودانت پاتل» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز یکشنبه هفته جاری در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: « ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که باید رفت‌وآمد مردم و کاروان‌های تجاری در گذرگاه لاچین آزاد و باز مردم باشد و از طرفین می‌خواهیم که گفت‌وگوهای صلح را از سر بگیرند و از اقدامات تحریک‌آمیز و اقدامات خصمانه در امتداد مرز خودداری کنند».

فرانسه از باکو خواسته است که تصمیم دیوان دادگستری بین‌المللی را اجرا کند که در ماه فوریه از جمهوری آذربایجان خواسته بود که تمامی اقدامات ممکن در حوزه اختیارات خود را برای عبور و مرور بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها در امتداد گذرگاه لاچین در هر دو طرف را انجام دهد.

از طرف دیگر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تصمیم باکو برای ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین را در تضاد با خواسته اتحادیه اروپا برای تنش‌زدایی توصیف کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز گفت: «هیچ جایگزینی برای اجرای توافقات روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان وجود ندارد».

وزارت خارجه ارمنستان از روسیه درخواست کرده استک ه به طور کامل به وظایف حافظ صلحی خود از طریق لغو محاصره غیرقانونی گذرگاه لاچین و تضمین عقب‌نشینی نیروهای جمهوری آذربایجان از کل منطقه امنیتی گذرگاه لاچین پایبند باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها