۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
4 تصمیم کلیدی برای ایجاد تعادل در زنجیره فولاد

در نشست مشترک وزارت خانه های اقتصاد و صمت که با حضور رئیس کل گمرک و مدیر عامل بورس کالای ایران که به ریاست وزیر اقتصاد برگزار شد، تصمیماتی کلیدی در خصوص زنجیره فولاد اخذ شد.

فردای اقتصاد : به نظر می رسد تصمیمات این نشست در راستای تعادل بخشیدن به بازار زنجیره فولاد پیش از رشد بی رویه و احتمال دستکاری قیمت ها انجام گرفته است.

صادرات محدود به تولید کننده و رینگ صادراتی شد

با توجه به ابلاغیه وزارت صمت، گمرک موظف شد در اسرع وقت نسبت به اجرای مصوبه تنظیم بازار اقدام و ردیف های تعرفه ای تعیین شده از سوی وزارت صمت صرفا توسط تولید کننده و یا در صورت خرید از رینگ صادراتی بورس کالا صورت گیرد.

سهمیه بندی مواد اولیه زنجیره فولاد

همچنین از دیگر تصمیماتی که در این جلسه در خصوصو زنجیره فولاد اخذ شد در خصوص متناسب سازی سقف مجاز خرید مواد اولیه با فروش محصولات در بورس کالا بود که در همین راستا مقرر شد تا در روز شنبه آتی جلسه مشترک صمت و بورس کالا برگزار و جداول مربوطه سهمیه واحد های نهایی شود، از همین رو معاملات کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی روز شنبه به روز یکشنبه منتقل شده و خروجی روز شنبه در معاملات روز یکشنبه اعمال خواهد شد.

توقف فروش های اعتباری در بورس کالا 

همچنین مقرر شد به منظور کنترل بازار و قیمت ها معاملات اعتباری نیز متوقف شود و فروش اعتباری مگر در مواردی خاص صورت بگیرد، با درز اطلاعات این جلسه، حتی معاملات اعتباری شمش که روز گذشته ۵ اردیبهشت انجام شده بود نیز به همین دلیل ابطال شد.

افزایش میزان پیش دریافت معاملات

در این نشست مقرر شد که میزان پیش دریافت معاملات بورس کالا از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد صادر شود که تاکنون در خصوص میلگرد و تیرآهن این تصمیم ابلاغ شده و در مورد شمش فولادی نیز در هفته آتی ابلاغ خواهد شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار