۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
سواد اقتصادی/ یک مفهوم پایه‌ای به نام عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا چیست؟ بارها کلمات عرضه و تقاضا را در مباحث اقتصادی شنیده‌ایم اما این دو مفهوم چطور باهم گره خورده‌اند و چطور بر وضعیت اقتصادی کسب و کارها تاثیر می‌گذارند؟

فردای اقتصاد: عرضه و تقاضا به زبان ساده: تصور کنید در یک شهر کوچک زندگی می‌کنید که در آن هیچکس موز نمی‌فروشد یعنی عرضه موز صفر است. تصور کنید بعضی از آدمایی که در این شهر زندگی می‌کنند دوست دارند موز بخورند و این یعنی تقاضای خوبی برای موز وجود دارد.

مشخص است که اینجا یک ناترازی یا عدم تعادل دیده می‌شود: یک عده از افراد موز می‌خواهند ولی فروشنده‌ای نیست. 

روزی در این شهر پیتر متوجه این موضوع می‌شود و شروع می‌کند به فروختن موز. وقتی تازه کارش را شروع می‌کند سود خیلی زیادی گیرش می‌آید چون عده زیادی موز می‌خواهند و فقط یک فروشنده هست. ولی وقتی مدتی می‌گذرد سارا توجهش جلب می‌شود که پیتر عجب کاسبی خوبی دارد! بنابراین تصمیم می‌گیرد خودش هم موز بیاورد و بفروشد. اینجاست که عرضه موز بالا می‌رود و سود بالقوه پیتر کم می‌شود.

پس هرچه آدم‌های بیشتری وارد این کسب‌وکار شوند عرضه موز بیشتر و بیشتر می‌شود.

اگه عده خیلی زیادی وارد این حرفه شوند ولی تقاضا افزایش نداشته باشد، در چنین شرایطی عرضه موز بیش از حد بالا می‌رود و بعضی از موزفروش‌ها از این کسب‌وکار خارج می‌شوند. در نهایت اوضاع به سمت نوعی تعادل پیش می‌رود.

عرضه و تقاضا چیست؟

مدل عرضه و تقاضا در واقع برای بازار رقابتی تنظیم شده‌است که در آن هیچ‌یک از خریداران و فروشندگان نمی‌توانند اثر زیادی بر روی قیمت بگذارند، و قیمت به صورت یک داده‌است. مقدار تولید محصول توسط تولیدکننده و مقدار تقاضا توسط مصرف‌کننده، وابسته به قیمت محصول در بازار است.

قانون عرضه می‌گوید که در ثابت بودن سایر شرایط مقدار عرضه وابسته به قیمت است و در قیمت بالاتر، عرضه بیشتر و در قیمت پایین تر، عرضه کمتر خواهد بود؛ و قانون تقاضا نیز می‌گوید با ثابت بودن سایر عوامل در قیمت‌های بالا، تقاضا کمتر و در قیمت‌های پایین، تقاضا بیشتر خواهد بود.

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شریفی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    سواد اقتصادی چیزی است که متاسفانه نجومی بگیران بیسواد مجلس و دولت آنرا ندارند.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار