۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵
ترکیه هم به فضا می‌رود

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت که نخستین فضانورد این کشور به زودی برای انجام مأموریت ۱۴ روزه به فضا خواهد رفت.

فارس: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز (شنبه) در جریان بازدید از نمایشگاه فناوری هوا و فضای استانبول به نام «تکنوفست استانبول» گفت که نخستین فضانورد این کشور به زودی به مأموریت فضایی خواهد رفت. در این نمایشگاه «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز در کنار اردوغان حضور داشت.

به نوشته وبگاه خبری تی آر تی، اردوغان گفت که نام این فضانورد «البیر غزر اوجو» از خلبانان نیروی هوایی ترکیه است و پیش از این تمامی مراحل آزمایشی دشوار را با موفقیت در فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه گذرانده است.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که این فضانورد قصد دارد در ایستگاه فضایی بین‌المللی ۱۳ آزمایش مختلف که از سوی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی ترکیه آماده شده را انجام دهد. (ایستگاه فضایی بین‌المللی یک ایستگاه فضایی است که با مشارکت بیش از ۱۵ کشور ساخته می‌شود. این ایستگاه فضایی در مدار نزدیک زمین و در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است).

طبق گفته اردوغان، به جز «البیر غزر اوجو»، یک فضانورد ذخیره نیز به نام «تووا جهانگیر آتاسفر» که در زمینه سیستم‌های پرتاب فضایی در صنایع دفاعی روکتسان ترکیه کار می‌کند، برای این سفر آماده شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص نمایشگاه هوا و فضای «تکنوفست استانبول» نیز گفت که در این نمایشگاه بیش از یک میلیون نفر از ۳۳۳ هزار گروه علمی در ترکیه و ۹۶ کشور شرکت کرده‌اند. اردوغان گفت: «این نمایشگاه نشانه واضحی از این است که ترکیه مرزهای توسعه را درنوردیده است. ما به جوانان خود اطمینان داریم که آینده بهتری را برای ترکیه رقم بزنند».

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها