۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
پیش‌بینی وضعیت سودسازی صنایع بورسی در ۱۴۰۲

سپهر سعادت، تحلیلگر بازار سرمایه در برنامه بورسان دوشنبه نگاهی به وضعیت بنیادی بورس تهران و صنایع و شرکت‌های حاضر در بازار انداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان دوشنبه همراه با سپهر سعادت، کارشناس بازار سرمایه، نگاهی داشتیم به وضعیت بنیادی بورس تهران و صنایع و شرکت‌های حاضر در بازار. سعادت در ابتدای صحبت‌های خود اعتقاد داشت که روند صعودی اخیر بورس تهران از جنس بنیادی نبوده و صرفا بازار سهام به دنبال جاماندگی خود از بازارها بود. وی در این خصوص گفت: اتفاق بنیادی خاصی در بازار نیفتاده و به نظر می‌رسد رشد دلار و اوج گرفتن مجدد انتظارات تورمی اصلی‌ترین عوامل رشد قیمت‌ها در بازار سهام بوده است. از این رو رشد فعلی را می‌توان یک رشد اسمی قلمداد کرد. طی سال گذشته هیچگونه تحول بنیادی چه در سطح کلان اقتصاد کشور و چه در سطح صنایع و شرکت‌ها رخ نداده است زیرا ما هرساله اقتصادی ضعیف‌تر را شاهد هستیم که منجر به کاهش تولید و عدم بهره‌برداری از طرح‌های توسعه شرکت‌ها می‌شود. 

سعادت در رابطه با احتمال تداوم روند صعودی بورس تهران عنوان کرد که ادامه این مسیر افزایشی، وابستگی بسیاری به سیاست‌های اقتصادی دولت دارد و باید دید که آیا سیاستگذار همچنان قصد دارد بر سیاست‌های ارزی و پولی اخیر خود پافشاری کند یا خیر. او عنوان کرد که برخی سیاست‌ها از جمله محدودیت‌هایی که در بازار ارز و سکه ایجاد شد، موجی از سرمایه را به بازار سهام روانه کرد اما سیاست‌هایی همچون ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و اصرار بر تداوم آن از مسائلی است که می‌تواند بر مسیر آینده بورس تهران اثرگذار باشد.

سعادت در رابطه با حواشی ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در قیمت پایه محصولات عرضه شده در بورس کالا عنوان کرد که این موضوع در ابتدا منجر به این شد که برخی شرکت‌ها محصولاتشان را با نرخ‌های پایین‌تری از قبل به فروش برسانند و با کاهش حاشیه سود همراه شوند اما انتظار نمی‌رود که دولت و سیاستگذار بتواند این مسیر را برای طولانی مدت در پیش بگیرد و احتمالا به زودی شاهد برچیده شدن ارز ۲۸۵۰۰ تومانی باشیم همانطور که طی هفته‌های اخیر شرکت‌ها با رقابت خوبی برای فروش محصولاتشان در بورس کالا مواجه شدند. سعادت در ادامه به بررسی برخی صنایع و شرکت‌های جذاب در گروه‌های مختلف پرداخت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار