۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
قراردادهای کار به نفع کارگر تغییر می‌کند؟

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه قراردادهای موقت تیشه به ریشه امنیت شغلی می‌زند، بر ضرورت تقویت تشکلات کارگری در مجموعه‌ها و حضور نمایندگان کارگر تاکید کرد و گفت: اگر درصدد اصلاح قانون کار هستیم باید ریشه‌ای به موضوع حل مسئله قراردادهای موقت کار ورود کنیم.

ایسنا: علی اکبر سیارمه، با تبریک روز کارگر به جامعه کارگری کشور درباره اهم مطالبات کارگران گفت: یکی از دغدغه‌های جامعه کارگری بحث امنیت شغلی است. سال‌های سال است در مجامع مختلف قانونی درباره امنیت شغلی صحبت می‌کنیم و مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود به اهمیت مقوله امنیت شغلی بسیار تاکید می‌فرمایند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است باید ببینیم که امنیت شغلی برای چه به وجود می‌آید و چرا گفته می‌شود که کارگر برای امرار معاش خود و خانواده باید امنیت شغلی داشته باشد؟ کارگر در قبال انجام کار، نیروی خود را اجاره می‌دهد یا می‌فروشد تا درآمدی داشته باشد و به وسیله حقوقی که دریافت می‌کند، معیشت خود و خانواده‌اش را تامین می‌کند.

این فعال کارگری افزود: امنیت شغلی برای شاغل بودن و دریافت دستمزد برای اداره معیشت خانواده لازم است و اگر این مسئله تحت شعاع قرار بگیرد، در حقوق و دستمزد و امنیت روانی و اجتماعی و معیشت خانواده اثر می‌گذارد.

به گفته سیارمه، هر زمان که برای فرد اشتغال ایجاد کردیم و امنیت شغلی او به وجود آمد و نگرانی و دلهره اخراج را نداشت، می‌توانیم از امنیت شغلی کارگر سخن بگوییم.

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی استان قزوین با بیان اینکه قراردادهای موقت تیشه به ریشه امنیت شغلی زده است، اظهار کرد: اگر درصدد اصلاح قانون کار هستیم باید ریشه‌ای به حل مسئله قراردادهای کار ورود و ماده ۷ قانون کار را اصلاح کنیم. شایسته نیست کارگران با ۲۰ سال کار در کارخانه‌ها همچنان با قرارداد موقت مشغول کار باشند. قرارداد موقت تعریف دارد و ما آن را رعایت نکرده‌ایم.

وی بر لزوم ایجاد تشکلات کارگری در مجموعه‌ها تاکید کرد و گفت: تشکلات کارگری در پیگیری امور و مطالبات صنفی و حقوقی کارگران و رفع برخی مسائل میان کارگر و کارفرما نقش بسزایی دارند و بازوان اجرایی وزارت کار هستند؛ بنابراین همچنان که حضور نمایندگان کارگری در شوراها و مجامع ضروری است و اهمیت دارد، باید از ظرفیت تشکل‌های کارگری هم استفاده شود.

این فعال کارگری با طرح این پرسش که چرا در برخی بنگاه‌ها از حضور نمایندگان کارگر و ایجاد تشکل کارگری در مجموعه‌ جلوگیری می‌شود؟ تاکید کرد: متاسفانه بعضا می‌بینیم که عده‌ای از کارفرمایان تا نماینده کارگر ثبت و رسمیت خود را از ادارات کار می‌گیرد، به شکل دیگری با وی برخورد می‌کنند. درحالی که نماینده کارگر یکی از وظایفش استیفای حقوق کارگر در چارچوب قوانین است.

سیارمه در پایان با تاکید بر تقویت تشکلات کارگری و افزایش نمایندگان کارگر در واحدهای اقتصادی و مجموعه‌ها گفت: اگر دستگاه‌های ذیربط و متولی نظارت خود را برای ایجاد تشکلات کارگری و حضور نمایندگان کارگر، انجمن‌های صنفی یا شوراهای اسلامی کار به شکل دقیق‌تری اعمال کنند، بسیاری از مجموعه‌ها از وجود تشکلات کارگری بهره‌مند می‌شوند و مشکلات به حداقل می‌رسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها