۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
چرا کارگر در بازار کمیاب شد؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه مشاهده می شود تعداد زیادی از کارفرمایان نیاز به شغل دارند اما نیروی کاری نیست گفت:کارگران با توجه به هزینه های زندگی به دنبال شغلی هستند که درآمد بیشتری داشته باشد.

تسنیم: هادی ابوی, نماینده کارگران در شورای عالی کار،درباره مطالبات کارگران گفت:‌یکی از مطالبه های اصلی کارگران امنیت شغلی و بحث معیشت کارگران است.

 وی ادامه داد:درحال حاضر مشاهده می کنیم که کارفرمایان شغل را ایجاد کرده اند اما نیروی کاری برای شغل وجود ندارد,این شغل برگرفته از معیشت است. معیشت کارگران باید واقعی دیده شود. واقعیت جامعه این است که هزینه سبد معاش کارگر حدود ۱۵تا۱۶میلیون تومان است. از آنجایی که چنین درآمدی برای یک کارگر در یک شغل دیده نمی شود, به صورت اجباری کارگر مجبور است مدام به دنبال شغلی باشد که درآمد بهتری داشته باشد.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود:در حال حاضر منظور از کار بهتر این نیست که کارگر استراحت بیشتر داشته باشد و جایگاه کاری اش بالاتر باشد, بلکه بیشترین بحث کارگر درآمد است. یعنی درآمد کارگر به گونه ای باشد که بتواند زندگی اش را تأمین کند. اصلاح بعضی موارد از تأمین اجتماعی و قانون کار در بهبود فرآیند کار مهم است.

وی گفت: حقوق کارگران کفاف هزینه های زندگی اش را نمی دهد. بهتر است دولت اگر برنامه ای برای کوپن و بن الکترونیک و حمایتی دارد, کارگران را دربرنامه های خود بیاورد.

 ابوی با بیان این که در حال حاضر نزدیک به ۸۰درصد دریافتی کارگران برای مسکن و اجاره بها صرف می شود گفت: برای خانه دار شدن کارگران از طریق تعاونی ها لازم است در ابتدا تعاونی های مسکن کارگری تشکیل و سپس توسط آنها وام های بدون بهره با اقساط بلند به کارگران پرداخت شود.

ابوی تأمین زمین رایگان، پرداخت وام های ارزان و نظارت بر ساخت و ساز را از جمله اقدامات موثر در تامین مسکن کارگران خواند و گفت: کارگران برای خانه دار شدن آورده کمی دارند،بنابراین اگر قرار است مسکن کارگری با قیمت مناسب ساخته و تحویل آنها شود، بهترین راه این است که کارگران در قالب تعاونی‌های مسکن ساماندهی شوند و دولت و وزارت تعاون بر عملکرد آنها نظارت کند.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، دریافتی کارگران آنقدری نیست که بتوانند اقساط سنگین وام و تسهیلات بانکی را پرداخت کنند به همین دلیل لازم است وام های بدون بهره با اقساط بلندمدت در اختیار کارگران قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحث عائله مندی کارگران باید اصلاح شود گفت:دربحث قانون جوانی جمعیت جوانان را تشویق به ازدواج می کند, اما مشاهده می کنم درآمدکارگر مجرد و متأهل یکسان است. باید این مسئله اصلاح شود, درآمد کارگر متأهل بیشتر باشد. در آخرین جلسه شورای عالی کار این مسئله مطرح شد و امیدواریم اصلاحات صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث جدیدی که در شورای عالی کار مطرح شد, بحث عائله مندی کارگران با توجه به بحث جوان سازی جمعیت بود افزود:مقرر شد که در بحث عائله مندی تفاوتی در پرداخت کارگران مجرد و متأهل نباشد.

*کارگران باید به تعداد فرزندان حق اولاد بگیرند

ابوی گفت: یکی از تصمیمات شورای عالی کار این بود، کارگری که برای اولین بار به کارگاهی می رود، در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اگر هم سابقه ندارد، اما حق اولاد دریافت کند. در حالی که در قانون قبلی برای این منظور حداقل ۷۲۰روز سابقه لازم بود. آقای وزیرقول حل شدن این موضوع را طی چند ماه آینده داده اند.مسئله دیگر این است که نیروی کار به اندازه تعداد فرزندانی که دارد حق اولاددریافت کند.بازرسان کار باید هنگام بازدید از واحدهای کاری به این مسئله توجه کنند. وزارت کار نیز باید برای کارفرمایان اطلاع رسانی کند, بسیاری از کارفرمایان بیان می کنند که ما اطلاعی نداشتیم. مثلاً‌کارگری ۵تا فرزند داشته است, ۲تا حق اولاد دریافت کرده است. در حالی که می بایست به تعداد فرزندانش دریافت می کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها