۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
زاکانی: حقوق نجومی این ۸ نفر قانونی است / ماجرا چیست؟

شهردار تهران گفت: در میان ۱۰۴ هزار پرسنل شهرداری تهران، هشت نفر هستند که مورد خاص دارند و خارج از سقف تعیین‌شده حقوق می‌گیرند، البته پرداخت حقوق خارج از سقف به این هشت نفر با توجه به شرایط خاصی که این افراد دارند، قانونی است.

ایلنا: در شرایطی که در ماه‌های اخیر انتشار فیش‌های حقوقی دارای ارقام غیرمتعارف مربوط به بعضی کارکنان شورا و شهرداری تهران در فضای مجازی، باعث ایجاد ابهامات فراوانی در افکار عمومی شده است، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله محمدحسن آصفری و حمیدرضا کاظمی، نایب رئیسان کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس و همچنین بعضی مسئولان مدیریت شهری از جمله ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و سعید شعرباف، شهردار کرمان، تاکید کرده‌اند که شورا و شهرداری تهران جزو دستگاه‌هایی محسوب می‌شوند که براساس قوانین مجلس و مصوبات شورای شهر تهران، باید خالص دریافتی تمام مدیران و کارکنان آنها به صورت شفاف به انتشار عمومی برسد. 

اما در حالی که کارشناسان مدیریت شهری معتقدند انتشار شفاف ارقام دریافتی تمام پرسنل شورا و شهرداری می‌تواند به جلوگیری از پرداخت‌های غیرمتعارف در مدیریت شهری کمک کند، اخیرا مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران در واکنش به انتشار فیش‌های حقوقی برخی پرسنل شورا و شهرداری گفته است که «رویه پرداخت حقوق‌ها براساس سقف مشخص‌شده در شهرداری تهران همچنان پابرجاست، اما در همان قانونی که هفت برابر حداقل حقوق به عنوان سقف در نظر گرفته شده، گروه‌های استثنایی نیز مشخص شده‌اند و تمام کسانی که فیش آنها در مدت اخیر منتشر شده است، جزو این استثناها بوده‌اند.» 

این اظهارات باقری اما در حالی مطرح می‌شود که ابوالفضل قناعتی، کارشناس مدیریت شهری و عضو دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرده است که «در ضوابط قانونی که برای پرداخت حقوق به کارکنان شورا و شهرداری تهران تعریف شده است، هیچ‌گونه استثنایی برای پرداخت حقوق بیش از سقف در نظر گرفته نشده است و اگر هم قرار باشد خارج از ضوابط، پرداختی به هرکدام از پرسنل مدیریت شهری صورت گیرد، باید ضرایب خاص مربوط به این پرداخت‌ها در کتابچه بودجه سالانه شهرداری درج شود و همراه با لایحه بودجه به تصویب شورای شهر برسد، وگرنه عملا این‌گونه پرداخت‌ها غیرقانونی به حساب می‌آید.» 

واکنش زاکانی به موضوع انتشار فیش‌های حقوقی و پرداختی‌های خارج از سقف 

در همین راستا از علیرضا زاکانی، شهردار تهران پرسیدیم که با توجه به راه‌اندازی سامانه شفافیت در شهرداری تهران از دوره گذشته مدیریت شهری و با توجه به مصوبات خاص شورای شهر درباره انتشار موارد مختلف در این سامانه، آیا شهرداری تهران در دوره کنونی برنامه‌ای برای انتشار عمومی فیش حقوقی یا خالص دریافتی کارکنان شورا و شهرداری تهران در سامانه شفافیت دارد؟ 

شهردار پایتخت در پاسخ به این سوال گفت: درباره حقوق و مزایای کارکنان شهرداری تهران، من براساس آنچه در مصوبات قانونی قید شده است، تمام موارد از جمله سقف حقوق‌ها را سال به سال ابلاغ می‌کنم تا کسی نتواند فراتر از چیزی که در قانون تعیین شده است، حقوق بگیرد. بنابراین دریافتی‌ها در شهرداری تهران کاملا در چارچوب قانون است. 

زاکانی ادامه داد: در میان ۱۰۴ هزار پرسنل شهرداری تهران که ۶۳ هزار نفر از آنها به صورت مستقیم با ما کار می‌کنند و ۴۱ هزار نفر نیز از طریق پیمانکاران به ما متصل هستند، هشت نفر هستند که مورد خاص دارند و خارج از سقف تعیین‌شده حقوق می‌گیرند، البته هیچ کدام از این هشت نفر جزو معاونان شهردار نیستند. پرداخت حقوق خارج از سقف به این هشت نفر با توجه به شرایط خاصی که این افراد دارند، قانونی است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت حقوق خارج از سقف به این افراد براساس تصویب مصوبه خاصی در شورای شهر انجام می‌شود، گفت: خیر، اما پرداخت‌ها به این افراد قانونی است، یعنی در همان قانونی که سقف حقوق‌ها مشخص شده است، قشرهایی نیز به عنوان استثنا ذکر شده‌اند که می‌توانند خارج از سقف حقوق بگیرند، تمام این هشت نفر نیز جزو همان استثناها هستند. 

زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت حقوق خارج از سقف به گروه‌های استثنا نیاز به مصوبه خاص شورا دارد یا خیر، توضیح داد: خیر، این مساله در قوانین بالادستی کشوری قید شده است و شورای شهر در ذیل این قانون می‌تواند مصوبات خود را وضع کند. 

برنامه شهرداری تهران برای تکمیل ۷۳ سرفصل سامانه شفافیت 

شهردار پایتخت درباره برنامه‌های مدیریت شهری برای تکمیل سامانه شفافیت شهرداری تهران نیز گفت: ما برای این منظور کمیته‌ای را تشکیل داده ایم که براساس بررسی‌های اعضای آن، از ماه‌ها قبل ۷۳ سرفصل برای انتشار عمومی در سامانه شفافت مشخص شده است. در ماه‌های اخیر نیز همکاران ما به صورت پیوسته در حال بارگذاری این سرفصل‌ها در سامانه شفافیت هستند تا با تکمیل این سامانه، این دغدغه ذهنی مردم برطرف شود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است فیش حقوقی یا ارقام مربوط به خالص دریافتی کارکنان شهرداری نیز در سامانه شفافیت منتشر شود یا خیر، ا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها