۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
دعوای جدی دو وزارتخانه بر سر واگذاری زمین! / ماجرا چیست؟

سید البرز حسینی در رابطه با ضرورت واگذاری زمین برای ساخت، مسکن، گفت: یکی از ارکان اصلی قانون جهش تولید مسکن، تامین زمین بود و به نظر من اقدامات خوبی در زمینه آمار گرفتن زمین انجام شده است. اما بخش عظیمی از زمین ها در اختیار وزارت جهاد است و قانون هم اجازه ساخت مسکن در هر زمینی را نمی‌دهد و قاعدتا زمینی که مناسب مسکن سازی باشد، مشخص می‌شود.

شفقنا: وی در ادامه افزود: ما در قانون محدودیتی گذاشتیم که اگر زمینی، درجه یک و دو باشد مسکن سازی در آنجا نباید صورت بگیرد چراکه نمی خواهیم به زیرساخت های کشاورزی آسیب بزنیم. بنابراین بعد از مشخص شدن زمین ها، نوبت استانداران و نهادهای مربوطه است که با هماهنگی با وزارت راه، اقدامات لازم را انجام دهند؛ اما چون انحصار در اختیار وزارت خانه ها است و معمولا سختشان است که بخشی از دارایی خود را به نهاد دیگر واگذار کنند، لذا شرایط واگذاری زمین برای ساخت مسکن به کُندی پیش می رود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در شرایطی که ساخت مسکن در کشور ما اولویت داشته و مهم است بنابراین نیاز است که شرایط واگذاری زمین تسهیل تر شود؛ البته برای ساخت ۲ و نیم میلیون مسکن، زمین ها مشخص شده است که رقم قابل توجهی است اما اینکه نحوه ساخت آن به چه صورت باشد به قضاوت مهندسی ما بستگی دارد هر چند ساخت مسکن حیات دار در نحوه زندگی، گشایش‌هایی ایجاد می کند اما در کلان شهرها و مراکز استان ها به دلیل تعدد متقاضی و کمبود زمین شاید نتوانیم به سمت ساخت خانه های حیات دار برویم ولی در شهرهای کوچک این امر امکان پذیر است. اما وزارتخانه ماموریت دارد در شهرهایی که می تواند شرایط ساخت مسکن حیات دار را ایجاد کند، نسبت به ساخت خانه های ویلایی اقدام کند.

حسینی ادامه داد: در استان هایی مثل کردستان به دلیل کوهستانی بودن محدودیت زمین داریم و بحث مشخص شدن زمین مطرح نیست و ۷۰ الی ۸۰ درصد تامین زمین در بسیاری از استان ها انجام شده است و در شهرستان های کوچک هم چون متقاضی کم است، بنابراین مشخص شدن زمین ها هم باید برای افق ۱۰ الی ۱۵ ساله باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها