۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
سواد اقتصادی/ هزینه‌های تولید چند نوع هستند؟

هزینه تولید چیست؟ اگر می‌خواهید کسب و کاری راه بیندازید باید بدانید که با چه نوع هزینه‌هایی رو به رو هستید. دانستن این موضوع به شما در برنامه‌ریزی بهتر برای موفقیت بیشتر کمک می‌کند. هزینه راه اندازی کسب و کار

هزینه‌های تولید به زبان ساده: برای توضیح این مفاهیم یک مثال طراحی کردیم که فوق‌العاده ساده‌تر از حالت‌های واقعی است. فرض کنید شما یک شرکت طراحی وب دارید که وب‌سایت‌های ساده را به قیمت صد دلار می‌فروشید و سه نفر کارمند دارید که حقوق ماهانه ثابتی به آنها پرداخت می‌کنید. هزینه‌های اداره این شرکت به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

 الف) هزینه‌های ثابت یا هزینه‌هایی که با تغییر درآمد شرکت، تغییر نمی‌کنند. بنابراین چه شما هیچ مشتری‌ای نداشته باشیند، چه سرتان فوق‌العاده شلوغ باشد، هزینه‌های ثابت همان خواهد بود.

در مثال ما این هزینه‌های ثابت عبارتند از:

۱ـ اجاره‌ای که شما باید برای دفتر شرکت بدهید

۲ـ حقوقی که باید به حساب کارمندانتان بریزید

۳ـ هزینه‌های ماهیانه که باید برای استفاده از نرم‌افزارهای مختلف پرداخت کنید

ب) هزینه‌های متغیر یا هزینه‌هایی که بالا و پایین می‌روند. این هزینه‌ها در مثال ما عبارتند از:

۱ـ هزینه خدمات شهری مانند قبض برق که اگه سفارشی در کار نباشد و کسی به شرکت نیاید، کمتر می‌شود و اگر کارمندها ساعت‌های بیشتری در شرکت بمانند و برق بیشتری مصرف کنند، هزینه آن بیشتر خواهد شد

۲ـ اضافه‌کار، در صورتی که شما سفارش‌های بیشتری داشته باشید و بخواهید کارمندان شما بیشتر از ساعت کاری عادی که توافق کرده‌اید کار کنند. البته اگر انتخاب شما این باشد که به جای حقوق ثابت به کارمندان دستمزد ساعتی پرداخت کنید، آن وقت تمام دستمزدی که به کارمندان پرداخت می‌کنید نیز جزء هزینه‌های متغیر خواهد بود. 

وقتی همه این هزینه‌ها حساب شدند شما برای محاسبه هزینه کل شرکت باید تمام هزینه‌های ثابت و متغیر را جمع کنید. 

اما هزینه نهایی تولید یعنی هزینه لازم برای ساختن یک وب‌سایت بیشتر. اگر هزینه اضافه‌کاری وجود نداشته باشد، هزینه نهایی تولید خیلی پایین خواهد بود زیرا برای ساختن یک وبسایت بیشتر فقط کمی هزینه برق لازم است.

اما زمانی که سر کارمندان خیلی شلوغ باشد، برای ساخت یک وبسایت بیشتر باید اضافه‌کار پرداخت کرد که در نتیجه هزینه نهایی تولید بالا می‌رود.

تعریف هزینه‌ تولید

اصطلاح «هزینه‌ تولید» به تمام هزینه‌هایی گفته می‌شود که شرکت هنگام ارائه خدمات یا تولید محصول متحمل می‌شود.

هزینه‌های تولید شامل هزینه‌های مختلفی می‌شود که از آن جمله می‌توان به هزینه مواد اولیه، حقوق و دستمزد کارکنان، تعمیر و نگهداری کارخانه و هزینه حمل‌ونقل اشاره کرد.

هزینه‌هایی مانند مالیات بر درآمد که مربوط به فرآیندهای تولید یا تسهیلات شرکت‌ها هستند نیز جزء هزینه‌های تولید دسته‌بندی می‌شوند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار