۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
گرانفروشی ۸۰ برابری خودروی چینی در ایران

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: در حال حاضر قیمت جهانی خودروها با قیمت همان‌ها در کشور ما تفاوت بسیار زیادی دارد. برای مثال قیمت خودرو چینی تیگو ۸ پرومکس با دلار آزاد به قیمت ۸۰ هزار دلار به دست مشتری می‌رسد. اخیرا قیمت این خودرو ۴ میلیارد و ۲۰۰ بود که در این چند روزه با قیمت ۳ میلیارد و ۹۰۰ به فروش می‌رسد. اما آیا این خودرو در بازار، ۸۰ هزار دلار است؟ هیچ کجای دنیا بالای هزار دلار برای خرید این مدل خودرو پول پرداخت نمی‌کنند.

اطلاعات آنلاین: رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است اگر هفته‌ای ۵۰ هزار خودرو تولید و فاکتور شود و واردات آزاد شود وضعیت بازار خودرو به ثبات می‌رسد.

بازار خودرو با وجود طرح‎های متعدد و متنوعی که در یکسال گذشته از سوی خودروسازان و دولت اجرا شده، همچنان آشفته است و نوسانات قیمتی در آن زیاد است. عرضه خودرو در بورس کالا، طرح واردات خودروی کارکرده و یا تغییرات در واردات توسط افراد حقوقی و حقیقی نیز هنور نتوانسته به این بازار پرتنش کمک کند. بر همین اساس با سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره این بازار و نیاز کشور به خودرو گفتگو کردیم.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در خصوص میزان نیاز کشور به خودروهای جدید با بیان اینکه «تولید خودرو باید به گونه‌ای باشد که نیاز بازار تامین شود، اما در سال‌های گذشته کمتر از نیاز بازار، خودرو تولید شده» گفت: الان باید بالای یک میلیون و هفتصد هزار خودرو تولید و عرضه شود یا از طریق واردات، تنظیم بازار صورت بگیرد.


موتمنی در عین حال درباره اسقاط خودرو در کشور نیز توضیح داد: از سوی دیگر در کشورهای دیگر عمر خودرو معمولا ۶ - ۷ سال تا نهایتا ۱۰ سال است، اما متاسفانه در کشور ما بعضا برخی از خودروها بالای ۳۰ سال از عمرشان گذشته و هنوز در حال تردداند. وی اضافه کرد: در واقع خودرو در کشور ما به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و مردم توان خرید خودروی نو ندارند و مجبورند از خودروهای فرسوده استفاده کنند.

وی در پاسخ به اینکه چه عامل در افزایش قیمت خودرو موثر است، تصریح کرد: هر بازار یک نیاز کالایی دارد که باید سنجیده شود و نسبت به آن، کالا تولید یا وارد شود تا تنظیم بازار صورت بگیرد. سال ۱۳۹۶ یا اوایل ۱۳۹۷ اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه ۲ تا ۳ درصد بود. برخی خودروها مثل ال‌نود اتوماتیک در شرکت ۴۹ میلیون تومان و در بازار ۴۷ میلیون تومان بود. سمند ۳۰ میلیون و پانصد بود و در بازار ۲۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، زیرا آن زمان هم واردات آزاد بود و هم تولید کارخانه بالای ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه بود که نیاز بازار را تامین می‌کرد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو افزود: در ۴ سال گذشته، تولید و عرضه خودرو، ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار بوده است بنابراین نمی‌شود سایت‌های فروش و نمایشگاه‌ها را زیر سوال برد، زیرا نمایشگاه، سهمیه خودرویی ندارد. اگر یک خودرو هم ثبت نام کند بیشتر از مبلغی که برده است باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

موتنمی درباره سایت‌های خرید و فروش نیز گفت: سایت‌ها نیز آگهی دهنده‌اند و فروشندگان در این سایت‌ها به این صورت عمل می‌کنند که خودرویی که دارند را به نسبت شرایط روز قیمت گذاری می‌کنند.

این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی شاهد هستیم که برای عرضه هزار دستگاه خودرو، میلیون‌ها نفر ثبت نام می‌کنند که از این تعداد، عده زیادی صرفا به دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار می‌خواهند شانس‌شان را امتحان کنند و از سود حاصل از خرید و فروش خودرو، بهره ببرند.

وی افزود: ما نتوانسته‌ایم نیاز بازار را تامین کنیم و به دنبال مقصر برای افزایش قیمت‌ها می‌گردیم. باید نیاز بازار را تامین کنیم تا خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی برگردد.

موتمنی تصریح کرد: در صورتیکه توان تولید نداریم باید با واردات، نیاز بازار را تامین کنیم که مصرف کننده برای خرید آن کالا پول بیشتری هزینه نکند. 
وی در خصوص واردات خودروی کارکرده نیز گفت: این اتفاق تاثیر مثبتی دارد، زیرا خلا موجود در بازار را رفع می‌کند. از طرفی هم قیمت خودروهای وارداتی که افزایش داشته، افت می‌کند و خودورهای داخلی که قیمت‌شان میلیاردی شده در صورت ورود کالای دست دوم از برندهای خوب، ریزش می‌کند و بازار به تعادل می‌رسد.

موتمنی اضافه کرد: از سوی دیگر با واردات، ما به مشتری حق انتخاب می‌دهیم که به نسبت بودجه‌ای که دارد، خودروی مد نظرش را تهیه کند و برای خرید، با محدودیت و جبر در انتخاب، روبه‌رو نشود. در این چند سال اخیر علاوه بر محدودیت عرضه، افت کیفیت هم داشته‌ایم. وقتی آمار تصادفات را ببینید و نظر پلیس را راجع به ایرادات این خودروها در تصادفات بشنوید متوجه افت کیفیت محصولات داخلی می‌شوید. وی در همین زمینه تاکید کرد: باید زودتر از این‌ها شرایط واردات خودروی دست دوم را ایجاد می‌کردیم، زیرا برندهای خوش نام دنیا، هم از نظر کیفی، ضریب بالایی دارند و هم مصرف سوخت بهینه‌تری دارند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره آینده بازار خودرو نیز به «اطلاعات آنلاین» گفت: فروردین ۱۳۹۷ خودروی ۲۰۶ تیپ دو، ۳۳ میلیون تومان فاکتور می‌شد و در بازار ۳۴ میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می‌رسید. همچنین در آن زمان، خودروی لوکس بی ام و X۴، ۴۷۰ میلیون تومان بوده و الان ۱۵ میلیارد تومان است. چرا قیمت‌ها انقدر تفاوت داشته است؟ هم ممنوعیت واردات و هم عرضه محدود، باعث شد که این کالا، سرمایه‌ای شود و در پی آن، با افزایش قیمت‌ها دارندگان خودرو، محصولاتشان را قیمت گذاری کنند و بفروشند.

وی افزود: اگر قول وزارت صمت، مبنی بر اینکه هفته‌ای ۵۰ هزار خودرو تولید و فاکتور شود، عملی و اجرایی شود، تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت. همچنین اگر واردات خودرو چه نو و چه دست دوم، آزاد شود وضعیت بازار خودرو به ثبات می‌رسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها