۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
حساسیت بیت کوین به سیاست‌های مالی

رابطه بین تصمیمات نرخ بهره فدرال رزرو، بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال در مسیر بلوغ خود است. از آنجایی که تصمیمات FOMC تاثیر زیادی بر اقتصاد دارد، کامیونتی ارزهای دیجیتال نسبت به تغییرات در سیاست‌های مالی حساس است.

فردای اقتصاد: در سال گذشته بیت کوین با بازار سهام همبستگی مثبت زیادی یافت، اما در سال جاری و همراه با سقوط بانک‌ها به نظر می‌رسد همبستگی بیت کوین با سهام کاهش یافته و با طلا در حال افزایش است، به طوری که بعد از نشست فدرال رزرو و افزایش مجدد ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره، شاخص‌های سهام از جمله S&P500 و نزدک با کاهش همراه بودند اما بیت کوین توانست جایگاه خود را حفظ کند.

رویدادهای کلان اقتصادی باعث شده است تا بسیاری از فعالین بازار بر این باور باشند که صعود بیتکوین به سقف تاریخی خود در نوامبر ۲۰۲۱ فعلاً میسر نباشد و ممکن است زمانبر شود. حال یک سال پس از شروع سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو، بررسی رابطه بین نرخ بهره، سهام و بازارهای ارزهای دیجیتال مهم است.

چشم‌انداز بازار در حال تغییر است

علی‌رغم روند نزولی سال ۲۰۲۲، رالی بیتکوین آغاز شد و قیمت‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است. با این حال، در ۳۰ روز گذشته شاهد بوده‌ایم که مسیر دارایی‌ها از یکدیگر جدا شد و هر کدام روندی منحصربه‌فرد را طی کردند.

این فرصتی را برای کسانی فراهم کرد که با استفاده از داده‌های درون زنجیره‌ای و احساسات بازار به دنبال شکار کوین‌هایی هستند که پتانسیل رشدی شارپ را دارند. بازار کریپتو همبستگی فزاینده‌ای با بازار سهام ایالات متحده از خود نشان داده است. این روند ممکن است تحت تأثیر افزایش مداوم نرخ بهره توسط FOMC در سال گذشته باشد. اغلب در حوالی روزهایی که انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را اعلا کند، این همبستگی تشدید می‌شود.

نرخ بهره بالاتر منجر به افزایش هزینه‌های استقراض و کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری می‌شود. این می‌تواند بر بازار سهام تأثیر منفی بگذارد و به نوبه خود تقاضا برای ارزهای دیجیتال را کاهش دهد. از سوی دیگر، نرخ بهره پایین‌تر می‌تواند خرج کردن پول را افزایش دهد، رشد اقتصادی را تحریک کند و تأثیر مثبتی بر سهام و ارزهای دیجیتال داشته باشد. در این طور مواقع تحلیلگران بازار به دقت تصمیمات FOMC فدرال رزرو و تأثیر آن بر اقتصاد و بازارهای مالی، از جمله بخش ارزهای دیجیتال را زیر نظر دارند.

حساسیت کامیونتی کریپتو به تصمیمات نرخ بهره

کامیونتی کریپتو به شدت با تصمیمات آتی FOMC هماهنگ است و به نتایج جلسات این نهاد واکنش نشان خواهد داد. افزایش تمرکز بر موضوعات مرتبط با پول مانند بانک‌ها، مالیات، پول، کارمزد و استیبل‌کوین‌ها نشان می‌دهد که کامیونتی به دقت سیاست‌های مالی را زیر نظر دارد.

یکی از نتایج مثبت این افزایش توجهات این است که بیتکوین به دارایی تبدیل شده است که نظر سرمایه‌گذاران بزرگ را به خود جلب کرده است. کوسه‌ها و نهنگ‌های بیتکوین که بین ۱۰۰ تا ده هزار بیتکوین در اختیار دارند، در اواخر ماه مارس انباشت خود را دوباره شروع کردند و فروش گسترده خود را جبران کردند. در همین حال، انباشت استیبل‌کوین، از ابتدای ژوئن افزایش یافته است. این رفتار بازار نشان می‌دهد که پول ارگانیک بیشتری در کمتر از یک سال تا هاوینگ بیتکوین در سال ۲۰۲۴ به ارزهای دیجیتال باز می‌گردد.

با کاهش فعالیت در شبکه بیتکوین رالی صعودی با مشکل مواجه شد. با وجود سیگنال‌های مثبت، نگرانی‌هایی در مورد کاهش آدرس‌های منحصربه‌فرد در تعامل با شبکه بیتکوین وجود دارد. طی دو هفته گذشته، کاهش عجیبی در آدرس‌های فعال روزانه وجود داشته است. این شاخص باید حداقل ثابت بماند تا بتوان با اطمینان بیشتری گفت که رالی صعودی و سیگنال‌های مثبت تایید می‌شود.

همه چشم‌ها به فدرال رزرو دوخته شده است

رابطه بین تصمیمات نرخ بهره فدرال رزرو، بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال در مسیر بلوغ خود است. از آنجایی که تصمیمات FOMC تاثیر زیادی بر اقتصاد دارد، کامیونتی ارزهای دیجیتال نسبت به تغییرات در سیاست‌های مالی حساس است.

نگرانی‌های فزاینده در مورد آدرس‌های منحصربه‌فرد و فعالیت در شبکه می‌تواند بر رالی صعودی بیتکوین تأثیر بگذارد. با این حال، با نزدیک شدن به هاوینگ بیتکوین در سال ۲۰۲۴، واکنش بازار ارز دیجیتال به تصمیمات نرخ بهره حیاتی باقی خواهد ماند و باید دید بازار نسبت به جلسات دو روز آتی چه واکنشی نشان خواهد داد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار