۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
کریپتوکارنسی راه اینترنت را می‌رود؟

یکی از مهم‌ترین نقاط برجسته کریپتو، مملو بودن آن از ایده‌های جدید است. به هر دلیلی، کریپتو تمایل دارد دقیقاً به همان روشی که در دهه ۱۹۹۰ جامعه آزاد در اطراف اینترنت شکل گرفت، متفکران یا انقلابیون بالقوه را به خود جذب کند.

فردای اقتصاد: یکی از مهم‌ترین نقاط برجسته کریپتو، مملو بودن آن از ایده‌های جدید است. به هر دلیلی، کریپتو تمایل دارد دقیقاً به همان روشی که در دهه ۱۹۹۰ جامعه آزاد در اطراف اینترنت شکل گرفت، متفکران یا انقلابیون بالقوه را به خود جذب کند. بخشی از این امر ناشی از ماهیت خود فناوری است که راه‌های کاملاً جدیدی را برای ساختن سیستم‌های مبتنی بر کد ارائه می‌دهد.

بازارهای رمزنگاری، شاید بیش از هر بازار دیگری، به آنچه که، روایت‌ها، می‌نامند، وابسته‌اند. اینها داستان‌هایی است که مردم به خود و دیگران می‌گویند که فناوری بلاک چین برای چه چیزی خوب است یا می‌تواند برای آن مفید باشد.

با این حال، هر چند وقت یک‌بار، یک شخص یا نظریه‌ای مطرح می‌شود که می‌تواند واقعاً همه چیز را متزلزل کند.

آینده بانکداری در گذشته است

اتان بوخمن، بنیانگذار سیستم‌های غیررسمی، قصد راه‌اندازی یک انقلاب را دارد. بانک‌های مرکزی هر چند که قرار است از اقتصادها حمایت کنند اما دچار سومدیریت هستند. درآمدهای دلاری حاصل از فروش نفت، رنج‌های بی‌شماری را به بار آورده و لایه‌هایی از فساد در هر سطحی از سیستم پولی ایجاد کرده‌اند. در اینجا، بلاک چین می‌تواند مفید باشد و راه‌حل ارائه دهد. اما قبل از این شاید بهتر است نگاهی به گذشته بانکداری داشته باشیم.

در آغاز قرن شانزدهم صنعت بانکداری متشکل از چند مؤسسه خانوادگی بود که برای تأمین یک اقتصاد مدرن و جهانی با اعتبار (شاید برای نخستین بار در تاریخ) جوانه زدند. در آن زمان نه بانک مرکزی وجود داشت، نه مؤسسه سپرده‌گذاری و نه اسکناس‌های بانکی.

در عوض، آنچه بانکداران در آن زمان ارائه می‌کردند، «اعتبار تجاری» بود. گهگاه، چون محیط بسیار مورد اعتماد بود، خانواده‌های بانکی برای متعادل کردن دفاتر خود گرد هم می‌آمدند. برای انجام این کار، آنها از یک اصطلاح قدیمی به نام گراف پرداخت استفاده کردند.

تصور کردن آن سخت است، اما اگر کوزیمو به کاتالینا بدهکار است، و کاتالینا به آلبرشت و لئوناردو به کوزیمو بدهکار هستند، اغلب راهی برای ترسیم این کسری‌ها وجود دارد تا به همه اجازه دهد بدهی‌های خود را تسویه کنند، بدون اینکه لزوماً نقدینگی اضافی به سیستم تزریق شود. این کار با یافتن «حلقه‌ها» و «دوره‌های بدهی» انجام شد که به بانک‌ها اجازه می‌داد دفاتر خود را به صفر برسانند.

بوخمن می‌خواهد این ایده را برای عصر مدرن احیا کند. این بازی نیاز به همکاری و ارتباط دارد، زیرا بدهی‌ها را می‌توان بدون تسویه با داشتن وجوهی که واقعاً منتقل شده است، تصفیه کرد. این تعادل حداقل بر روی کاغذ می‌تواند وجود داشته باشد. برای این منظور، سیستم‌های غیررسمی، که به عنوان یک جمع کارگری عمل می‌کند، در حال ساخت قراردادها و الگوریتم‌های هوشمند است که به جوامع اجازه می‌دهد این کار را بدون مجوز و خودکار انجام دهند.

چیزی که به شکل غیررسمی آن را مالی مشترک یا به اختصار CoFi می‌نامد، ممکن است اصلا کارساز نباشد. این شرکت هنوز حتی یک سپیدنامه کامل منتشر نکرده است. اما در عصری که همتایان با وام‌های دانشجویی درگیر هستند و عدم تعادل تجارت بین‌الملل منعکس‌کننده «ساختار قدرت و تولید در اقتصاد» پس از قرن‌ها استثمار است، شاید ارزش آن را داشته باشد که به فکر جایگزینی باشیم.

رمزنگاری و هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در برخی از کاربردها مانند ساخت ربات‌های چت برای کمک به مردم برای درک بهتر صنعت پر از اصطلاحات، ساده هستند. اما در برخی دیگر، مانند استفاده از کد برای جایگزینی کدگذارها، راه‌اندازی استارت آپ‌های Web۳ با تیمی کوچک‌تر، سخت به نظر می‌رسد. ایده‌های زیادی در این زمینه وجود دارد مانند برون سپاری حسابرسی قراردادهای هوشمند به سیستم‌های مستعد، که خیلی از افراد آن را تنها یک توهم می‌دانند.

با این حال، تارون چیترا، بنیانگذار Gauntlet، که به طور گسترده به عنوان یکی از تیزبین‌ترین ذهن‌ها در حوزه رمزنگاری شناخته می‌شود، فکر می‌کند که بلاک چین می‌تواند برای هوش مصنوعی مفید باشد. با تولید اطلاعات بیشتر توسط ماشین‌ها، دانستن اینکه همه داده‌ها از کجا تامین می‌شوند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اثبات‌های دانش صفر، به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به نشان دادن تمام کارت‌های خود، بررسی کنند که آیا اظهارات شخص دیگری درست است یا خیر. استاندارد اثبات صفر یا ZK این است که به طور مثال فردی ثابت کند که سنش بالای ۲۱ سال است، بدون اینکه شناسه خود را نشان دهد.

اثبات‌های ZK را می‌توان به‌گونه‌ای به کار برد که به همه کمک می‌کند ثابت کنند که آیا برخی از داده‌های جدید توسط یک انسان تولید شده است یا خیر. این موضوع بسیار مهم است زیرا می‌تواند به طور مثال بر روی مالکیت معنوی تاثیرگذار باشد.

همانطور که گفته شد، سیستم‌های مبتنی بر ZK لزوماً برای کار کردن نیازی به رمزنگاری ندارند، اما بلاک چین همچنان می‌تواند با ارائه سوابق تغییرناپذیر منشأ داده، نقش مهمی ایفا کند. تأییدپذیری در عصری که به طور فزاینده‌ای قابل اعتماد است، قدرتمند خواهد بود.

پشتیبانی فنی

سرانجام، روز چهارشنبه، پروتکل نیر، Near Foundation ،پروژه جدیدی به نام Horizons را معرفی کرد که اساساً یک شتاب دهنده استارتاپی است که با اوبر ترکیب شده است.

لورا کانینگهام، یکی از خالقان Horizon در مصاحبه‌ای به The Node گفت، این سیستم از یک بازار دو طرفه استفاده می‌کند که ایده‌ای از اوبر گرفته است، که به استارت آپ‌ها اجازه می‌دهد تا سطح حمایتی را که از مشاوران دریافت کرده‌اند برای رتبه‌بندی تیم موسس رتبه‌بندی کنند. این چیزی است که او آن را "نمودار شهرت" نامید.

بدیهی است که هر استارتاپی موفق نخواهد شد، زیرا برخی از ایده‌های کاربردی و مناسب نیستند. اما استفاده از قراردادهای هوشمند می‌تواند برای افزایش دانش مفید باشد. زیرا، همانطور که رمزارزها نشان داده‌اند، گاهی اوقات یک ایده می‌تواند ارزشمند باشد حتی اگر به کار نرود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار