۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
 محصول جدید سایپا با چه قیمتی به مشتری می‌رسد؟+ عکس

سهند از نظر فنی چیزی بین ساینا S و شاهین است که در بهترین حالت نیمه دوم امسال راهی بازار می‌شود.

فرارو: مشخصات فنی سهند هنوز به‌شکل رسمی اعلام نشده است ولی گفته می‌شود سایپا آن را با همان پیشرانه معروف خودش راهی بازار می‌کند. البته موتور ۱.۵ لیتری سهند به‌خاطر دریچه گاز استاندارد تاحدودی عملکرد بهتری از موتور ۱.۵ لیتری ساینا از خودش نشان می‌دهد، اما وزن هزار و ۲۲۰ کیلویی می‌تواند پاشنه آشیل محصول جدید سایپا باشد. از حیث ظاهری اگر بگوییم درها و نمای جانبی سهند هیچ فرقی با ساینا ندارند، اغراق نکردیم اما اضافه شدن سقف سانروف، نمایشگر لمسی و دوربین ۳۶۰ درجه جزو جذاب‌ترین آپشن‌های سدان جدید سایپاست. سهند در بهترین حالت نیمه دوم ۱۴۰۲ راهی بازار می‌شود و به‌همین خاطر صحبت کردن درباره قیمت آن زود است. با این حال اگر مشخصات فنی را ملاک قرار بدهیم، سایپا باید سهند را از نظر قیمت چیزی بین ساینا S و شاهین بفروشد.

sikn

سایپا سهند؛ مشخصات فنی

به گزارش فرارو، سهند انگار با همان پیشرانه ۱.۵ لیتری سایپا راهی بازار می‌شود. البته این پیشرانه نسخه جدیدی از موتورهای M۱۵ معروف سایپاست که می‌تواند تاحدودی عملکرد بهتری نسبت به موتور امثال ساینا و کوییک و تیبا داشته باشد. طوری که گفته می‌شود مصرف سوخت سهند از مدل‌هایی که با M۱۵ راهی بازار شدند، کمتر خواهد بود و می‌تواند گشتاور بیشتری داشته باشد. اگر سایپا بخواهد سهند را با همین پیشرانه راهی بازار کند آنوقت موتور این خودرو می‌تواند ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور خروجی و نهایتا نیرویی معادل ۹۰ اسب‌بخار تولید کند. گیربکس پنج‌دنده CVT یکی دیگر از مشخصات فنی سهند است و احتمالا باید در ۱۳ ثانیه سرعت آن از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برسد. در مشخصات فنی سهند هنوز تکلیف چیزهایی مثل حداکثر سرعتی که راننده می‌تواند تجربه کند، روشن نیست، اما تا الان می‌دانیم قرار است این خودرو با وزن تقریبی هزار و ۲۲۰ کیلوگرم یعنی تقریبا ۶۰ کیلو کمتر از شاهین راهی بازار شود که البته همین وزن هزار و ۲۲۰ کیلویی از وزن مدل‌هایی مثل سورن ایرانخودرو بیشتر است. از طرفی مصرف سوخت ترکیبی سهند احتمالا چیزی بین هفت تا ۷.۵ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک بنزین آن روی کاغذ ۴۱ لیتر خواهد بود.

سایپا سهند؛ مشخصات ظاهری و آپشن‌ها

سهند ذاتا فیس‌لیفت ساینا است و از نظر ظاهری ما را یاد همه مدل‌های X۲۰۰ سایپا می‌اندازد. در نگاه اول فرقی بین درها و نمای جانبی سهند و ساینا نمی‌بینیم، اما کاپوت و صندوق عقب طراحی جدیدی دارند. سقف سانروف احتمالا مهمترین جذابیت ظاهری سهند است که با آپشن‌های بیشتری نسبت به ساینا فروخته می‌شود. طبق همین فیلمی که اخیرا تحت عنوان رونمایی سهند منتشر شده، داخل اتاق یک نمایشگر لمسی روی داشبورد آمده و رینگ آلومینیومی و دوربین ۳۶۰ درجه هم جزو سایر آپشن‌های سهند به‌حساب می‌آیند. یعنی به‌طور کلی اتاق سهند را نسبت به ساینا و کوییک و سایر محصولات سایپا تغییر دادند. فرمان برقی به‌حالت دی‌کات، تهویه الکتریکی، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، کروز کنترل و استارت دکمه‌ای هم احتمالا امکاناتی هستند که سایپا برای سهند درنظر گرفته است. گفته می‌شود دوتا کیسه هوا برای سرنشین‌های جلو و ترمز ABS هم در سهند سایپا وجود دارند.

سهند

همه‌چیز درباره سهند سایپا

سهند برای اولین بار سال ۱۴۰۱ رونمایی شد و همان موقع نیمه دوم ۱۴۰۲ را به‌عنوان تاریخ احتمالی عرضه آن به بازار تخمین می‌زدند. البته قرار بود از اول کار تولید سهند برعهده خود سایپا باشد، اما حالا معلوم شده که این مسئولیت با پارس‌خودرو است که البته خودش زیرمجموعه سایپا محسوب می‌شود. می‌رسیم به مهمترین مسئله یعنی قیمت. صحبت کردن درباره قیمت و پیش‌فروش سهند فعلا زود است، اما اگر مشخصات فنی را ملاک قرار بدهیم، می‌توانیم به‌شکل تقریبی قیمت آن را چیزی بین شاهین و ساینا S بدانیم. چون نسبت به ساینا S از نظر فنی تاحدودی بهتر است، اما به‌پای شاهین نمی‌رسد. به‌همین خاطر اگر فرض کنیم که سهند همین الان آماده فروش در کارخانه باشد، باید چیزی بین ۲۴۱ (قیمت ساینا S) تا ۴۲۵ میلیون (قیمت شاهین) قیمت داشته باشد.

مشخصات فنی سهند در یک نگاه

حجم موتور

1.5 لیتر

توان

90 اسب‌بخار

گشتاور خروجی

137 نیوتن‌متر

گیربکس

پنج‌دنده‌ دستی CVT

شتاب

13 ثانیه

مصرف سوخت

هفت تا 7.5 لیتر به‌ازای 100 کیلومتر

حجم باک

41 لیتر

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها