۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
رییس جمهور با چه خودروی لاکچری به مجلس رفت؟+ مشخصات

ظاهر تیانا دقیقا همان چیزی است که از یک خودرو تشریفاتی انتظار داریم. ارزش مدل‌های دست‌دوم آن در بازار به مرز چهار میلیارد رسیده است.

فرارو- نیسان تیانا تقریبا ۱۰ سال قبل از خط مونتاژ پارس‌خودرو کنار رفت اما به‌خاطر عکسی که دیروز منتشر شد و ابراهیم رئیسی را موقع پیاده‌شدن از آن نشان می‌داد، مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. رئیس‌جمهور روز یکشنبه ۲۸ خرداد برای تقدیم لایحه هفتم توسعه با یک دستگاه تیانا سفید راهی بهارستان شد و بلافاصله خیلی‌ها دست‌به‌کار شدند و می‌خواستند با جست‌وجوی عبارت قیمت نیسان تیانا در گوگل از چندوچون و مظنه خودرویی که ابراهیم رئیسی را حمل می‌کند، باخبر شوند.

به‌گزارش فرارو؛ نیسان تیانا اوایل دهه ۹۰ پا به ایران گذاشت و همزمان با پایان مونتاژ آن توسط پارس‌خودرو در سال ۹۲ حدود ۱۳۵ میلیون فروخته می‌شد. بعد یک دهه چیزی به‌اسم نیسان تیانا صفرکیلومتر وجود ندارد و الان کف قیمت نیسان تیانا در بازار مدل‌های دست‌دوم به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون می‌رسد و آن طرف مدل‌هایی که به‌قول معروف تمیزتر هستند و کارکرد کمتری دارند، نزدیک چهار میلیارد آگهی می‌شوند.

نیسان تیانا؛ مشخصات فنی

نیسان تیانا مونتاژی به یک پیشرانه شش سیلندر مجهز شده است. حجم موتور نیسان تیانا ۲.۵ لیتر است و این موتور می‌تواند حداکثر ۲۲۸ نیوتن گشتاور خروجی و حداکثر قدرتی معادل ۱۸۲ اسب بخار تولید کند و این نیرو از طریق گیربکس CVT به‌چرخ‌ها منتقل می‌شود.

مشخصات فنی نیسان تیانا نشان می‌دهد سرعت آن نهایتا تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کند و در بهترین حالت سرعت نیسان تیانا ظرف ۹.۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

نیسان تیانا البته نسبت به اغلب خودروهای داخلی در مصرف سوخت اشتهای بیشتری دارد و گفته می‌شود به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی آن به ۹.۴ لیتر می‌رسد که البته این عدد در شهری مثل تهران تا ۱۲.۵ لیتر به‌ازای ۱۰۰ کیلومتر بالا می‌رود. تیانا با طول و عرض ۴.۸ و ۱.۸ متری در دسته سدان‌های بزرگ قرار می‌گیرد و چیزی نزدیک ۱.۵ تن وزن دارد. روی کاغذ هم گنجایش حجم باک بنزین نیسان تیانا ۷۰ لیتر است.

مشخصات فنی نیسان تیانا در هر دو تیپ XL و XV یکسان است و اساسا فرق این دوتا به تفاوت آپشن‌ها برمی‌گردد.

نیسان تیانا؛ تفاوت تیپ‌ها و آپشن‌ها

نیسان تیانا توسط پارس‌خودرو در دو تیپ مختلف مونتاژ شد؛ XL و XV که در آیتم فنی هیچ فرقی ندارند و تفاوت آن‌ها در آپشن‌ها خلاصه می‌شود. تیپ XV که به‌اسم نسخه های‌کلاس یا همان فول‌آپشن معروف است، با امکاناتی مثل سقف پانوراما و سانروف، کنترل کشش، ایربگ‌های پرده‌ای، چراغ‌های اتولایت و تهویه صندلی‌های جلو راهی بازار شد اما از این آپشن‌ها در تیپ XL که به اسم تیانا نیمه‌فول هم شناخته می‌شود، خبری نیست.

نیسان تیانا XL البته با امکاناتی مثل کروز کنترل، ترمز ضدقفل، چراغ‌های مه‌شکن عقب و جلو و چراغ‌شور مونتاژ شده و از نعمت دکمه‌های کنترلی روی فرمان هم برخوردار است. همان زمانی که پارس‌خوردرو اقدام به مونتاژ و فروش نیسان تیانا می‌کرد، چیزهایی مثل مانیتور پنج اینچی هم قابل سفارش بودند.

ابراهیم رئیسی برای تقدیم لایحه هفتم توسعه با یک دستگاه تیانا سفید راهی بهارستان شد

نیسان تیانا؛ طراحی ظاهری

نیسان تیانا به‌خاطر ابعادی که دارد، جزو سدان‌های نسبتا بزرگ فعلی دسته‌بندی می‌شود. طول ۴.۸ متری نیسان تیانا حدود ۳۰ سانتی‌متر از سمند بزرگ است و تقریبا نسبت به همین سمند که هزار و ۲۰۰ کیلو وزن دارد، ۲۵۰ کیلو سنگین‌تر است.

تیانا اوایل ورود به بازار ایران حداقل به‌خاطر اینکه به‌جز امثال هیوندای سوناتا و کیا اپتیما رقیب دیگری نداشت از نظر ظاهری مورد توجه قرار گرفت. الان هم احتمالا به‌خاطر فرم کشیده و حالت تشریفاتی که نیسان تیانا دارد، از آن به‌عنوان خودرو تشریفات رئیس‌جمهوری استفاده می‌شود.

تیانا در نگاه اول طراحی ساده‌ای دارد. در نمای جلو احتمالا جلوپنجره براق و افقی نیسان تیانا جلب توجه می‌کند و در نمای جانبی و پایین درها نوارهای کرومی به‌چشم می‌آیند. داخل اتاق هم تریم چوبی احتمالا برای خیلی‌ها جذابیت دارد و حضور تریم فلزی انصافا جلوه لوکسی به نیسان تیانا داده است.

نیسان تیانا دست‌دوم؛ ناقابل چهار میلیارد

نیسان تیانا آخرین بار سال ۹۲ مونتاژ شد و الان بعد ۱۰ سال قاعدتا چیزی به‌اسم نیسان تیانا صفرکیلومتر و قیمت نیسان تیانا صفرکیلومتر وجود ندارد. همان موقع خرید نیسان تیانا صفرکیلومتر حدود ۱۳۵ میلیون تومان هزینه داشت، اما ممکن است بابت مدل‌هایی که ۱۰ سال از تولیدشان می‌گذرد، چیزی نزدیک چهار میلیارد ردوبدل شود.

قیمت نیسان تیانا مونتاژی مدل ۹۲ توسط فروشنده‌ای در تهران درحالی سه میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان اعلام شده که در این مدت ۶۹ هزار کیلومتر با آن رانندگی کردند و روی بدنه هم چندتا خط‌وخش وجود دارد.

کف قیمت نیسان تیانا دست‌دوم البته درحال حاضر حدود یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. مثل فروشنده‌ای که حاضر است نیسان تیانا مونتاژی مدل ۹۱ را با قیمت یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون بفروشد. البته بدنه تمام‌رنگ و تصادف‌هایی که قبلا داشته، در قیمت پیشنهادی فروشنده موثر است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها