۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
این ۴ خودرو به جای خودروهای وارداتی می‌آیند

سخنگوی وزارت صمت آب پاکی را روی دست طرفداران واردات خودرو ریخت. فعلا باید چشم‌انتظار آریا، تارا دنده‌ای V۳، هایما ۸S و ریسپکت باشیم

فرارو: واردات خودرو فعلا منتفی است. چون سخنگوی وزارت صمت گفته به‌جز این وزاتخانه، نهادهای دیگری مثل بانک مرکزی، گمرک و ... در بحث واردات خودرو نقش دارند و به‌همین دلیل الان نمی‌شود زمان دقیقی برای این فرآیند مشخص کرد. امید قالیباف آب پاکی را روی دست طرفداران واردات خودرو ریخت و صحبت‌های اخیر او نشان می‌دهد در ماه‌های آینده به‌جای خودروهای خارجی باید چشم‌انتظار محصولات جدید خودروسازان خودمان باشیم. سایپا روی آریا به‌عنوان یک خودرو اقتصادی با موتور سه سیلندر تمرکز دارد. ایرانخوردو مهیای عرضه تارا دنده‌ای V۳ و هایما ۸S مونتاژی شده و بهمن‌موتور وعده فروش ریسپکت در پاییز امسال را داده است.

شماره یک| آریا

 آریا کراس‌اور جدید سایپا در بازار است، اما برای ملاقات با آن باید حداقل تا سال آینده صبر کرد. درحالی‌که قرار بود تولید انبوه آریا از نیمه دوم امسال آغاز شود، مدیرعامل سایپا اخیرا اعلام کرد عرضه این محصول به بازار احتمالا در نیمه اول سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود. علاوه بر تغییر در زمان‌بندی عرضه آریا، جدیدترین اظهارات مسئولان سایپا نشان می‌دهد در طراحی این مدل قرار است به‌جای موتور توربوشارژ M۱۵TC شاهین از موتور ME۱۶ استفاده شود. همان موتوری که ایرانخودرو به‌اسم TU۵P روی مدل‌هایی مثل پژو پارس استفاده می‌کند. هنوز اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی آریا در دسترس نیست، اما تا الان می‌دانیم سایپا تصمیم گرفته این محصول اقتصادی را با موتور سه سیلندر و حجمی معادل یک تا ۱.۲ لیتر روانه بازار کند. همچنین گفته شده که مصرف سوخت ترکیبی این مدل کمتر از ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

شماره دو| تارا دنده‌ای V3

تارا دنده‌ای را به اسم مجهزترین سدان دنده‌ای معرفی می‌کنند. منظور از آپشن‌های تارا دنده‌ای V۳ سانروف برقی دو حالته، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای که این امکانات در نسخه تارا دنده‌ای معمولی وجود ندارد. در اتاق تارا دنده‌ای V۳ هم کلیدهای بالابر شیشه در تارا دنده‌ای V۳ از کنسول میانی به درها انتقال پیدا کرده است. اما در بخش فنی تقریبا پیشرفتی وجود ندارد. همان موتور TU۵P تارا دنده‌ای معمولی، به‌عنوان قلب تپنده تارا دنده‌ای V۳ ایفای نقش می‌کند، اما نکته مهم تغییر گیربکس پنج دنده به شش دنده است. موضوعی که به کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور مخصوصا در حین حرکت با سرعت‌های بالا کمک می‌کند.

شماره سه| ریسپکت

ریسپکت احتمالا همین امسال وارد بازار می‌شود و تا الان قیمت آن درکارخانه مشخص شده است. مدیرعامل بهمن‌موتور وعده داده پاییز امسال اولین فروش ریسپکت کلید می‌خورد و گفته می‌شود این محصول با قیمت ۷۳۷ میلیون تومان فروخته خواهد شد. در جریان رونمایی از ریسپکت در نمایشگاه خودرو ۱۴۰۱ تهران مدیرعامل بهمن‌موتور میزان داخلی‌سازی ریسپکت را مثل سایر مدل‌های مونتاژی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اعلام کرد. از نظر ظاهری در نگاه اول ریسپکت بی‌شباهت به آریزو هفت مدیران‌خودرو نیست. در بخش فنی با موتور ۱.۵ لیتری سروکار داریم که می‌تواند نهایتا توانی معادل ۲۳۰ نیوتن‌متر و قدرتی به‌اندازه ۱۵۶ اسب بخار تولید کند. مصرف سوخت ۶.۹ لیتری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر جزو سایر مشخصات فنی ریسپکت به‌شمار می‌رود.

شماره چهار| هایما 8S

هایما ۸S در نیمه دوم امسال به تولید انبوه می‌رسد. طبق قولی که مدیرعامل ایرانخودرو داده، پنج هزار نسخه از محصول مونتاژی جدید این کارخانه، نیمه دوم امسال در خراسان تولید خواهد شد. در نمایشگاه خودرو امسال، هایما ۸S برای نخستین بار رونمایی شد و همان موقع پرچمدار خانواده هایما در ایران لقب گرفت. علت تعریف و تمجیدها از هایما ۸S اضافه شدن اغلب آپشن‌های خانواده هایما به این محصول است. ورود و استارت بدون کلید، سقف پانورامیک، دوربین ثبت وقایع، آینه‌های تاشو برقی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، سیستم نمایش میزان باد لاستیک، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار درها هنگام تصادف و دوربین ۳۶۰ درجه بخشی از لیست بلندبالای امکانات هایما ۸S اعلام شده است. از نظر فنی موتور هایما ۸S تفاوتی با نسخه‌های قبلی ندارد و همچنان شاهد قرار گرفتن موتور ۱.۶ لیتری به‌عنوان قلب تپنده این مدل هستیم که نیرویی معادل ۱۹۲ اسب بخار و ۲۹۳ نیوتن‌متر به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: این دو کشور مشتری تارا و دناپلاس شدند

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 21
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    فقط چین و روسیه !!!
  • علاقمند خودرو IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    سایپا قرار است خودروی آریا را با موتور ME16 عرضه می کند ولی استفاده از موتور سه سیلند به نظر برای این خودرو اشتباه می باشد.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها