۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
اعتراف بذرپاش به قرارداد سرمایه‌گذاران خارجی‌ در زمین و آسمان و دریا!

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که فقط ۳۰ درصد اخبار توافق با کشورها را اعلام کرده ایم، گفت: به دلیل اذیت و آزار دشمنان برخی از توافقات با کشورهای دیگر در بخش های ریلی، هوایی، دریای و جاده ای را اطلاع رسانی نکرده ایم.

تسنیم: مهرداد بذرپاش در همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی  با بیان این که اصلی ترین اتفاق این است که صنعت دریایی بستری مناسب برای تبادل دانش جهت همه کشورهاست، اظهار کرد: این صنعت زمینه ساز تجارت ۱۱ میلیارد تن بار در سال در شبکه های مختلف دریایی است. ۹۰ هزار کشتی اقیانوس پیما در بخش های مختلف و در بنادر مختلف مدیریت می شود.

وی یادور شد:  در مذاکراتی که با کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای همسایه داشته ایم در چند جمله اول مقامات مسئول از ما درباره صنعت دریایی سئوال می پرسند، اینها نشان می دهد سواحل و دریا و اقتصاد دریامحور است و دارای اهمیت راهبردی برای ایران است.

وی تاکید کرد: هم پیوندی بر مبنای اقتصاد دریا محور بین کشورهای منطقه در حال شکل گیری است؛ اگر سال ها قبل در ارزیابی ها، یک صنعت به عنوان قطب بزرگ یاد می شد امروز تعریف تغییر کرده و کشورهایی که از چندین کیلومتر ساحل برخوردارند، اهمیت چند برابری دارند.

وی گفت: مرز دریایی ایران در سواحل جنوبی (۱۸۵۰ کیلومتر) با احتساب سواحل شمالی و جزایر حدود ۵۸۰۰ کیلومتر است. این بدان معناست که شرایط راهبری در ۳۵ جزیره و سواحل می توانیم داشته باشیم که کم نظیر است. در چشمان  سرمایه گذاران خارجی اشتیاق به مراوده با ایران دیده می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت اقتصاد دریا، اضافه کرد: نقش این اقتصاد در جی دی پی آنقدر مهم است که کشورهای بدون ساحل نیز با مدل های جدید به دنبال نقش آفرینی در این حوزه هستند. 

بذرپاش از تصویب طرح همپیوندی استان ها با سواحل کشور در دولت خبر داد و گفت: بر این اساس شهرهای ساحلی در اختیار استان های محصور در خشکی برای سرمایه گذاری قرار می گیرد. همین اتفاق بزرگ می تـواند بسیاری از استان ها که فاصله معناداری در تولید ثروت دارند را توسعه دهد. کشورهای خارجی را با یکی از استان ها پیوند می دهیم تا سرمایه گذاری خارجی از طریق این استان انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا امروز تجربه های موفق و ناموفق داشته ایم که باید از آنها درس بگیریم و بر تجربه های موفق اصرار کنیم.

بذرپاش با بیان این که در درگیر کردن متخصصان در مسائل دریا خیلی موفق نبوده ایم،  اظهار کرد: استفاده از افراد متخصص نباید به برگزاری همایش ها و کنفرانس ها محدود شود و  باید این هنر را داشته باشیم که چگونه متخصصان را به صنعت پیوند بزنیم.

به گفته وی، سازمان بنادر و دریانوردی وظیفه شایان توجهی در این زمینه دارد و مسئولیت های بزرگی بر عهده این سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت خاص ترانزیت از خاک جمهوری اسلامی ایران، افزود: برخی از توافقات با کشورهای دیگر در بخش های ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای را به دلیل اذیت و آزار دشمنان اطلاع رسانی نکرده ایم تا به نتایج نهایی برسد. در این بخش فقط ۳۰ درصد اخبار را اطلاع رسانی کرده ایم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha