۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
سرکرده القاعده کشته شد

رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ایمن الظواهری، سرکرده گروه تروریستی القاعده در حمله‌ای پهپادی در کابل کشته شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در سخنانی در کاخ سفید خبر داد که ایالات‌متحده در عملیاتی در افغانستان ایمن الظواهری، سرکرده گروه تروریستی القاعده، را به قتل رسانده‌است.
پیش از بایدن، رسانه‌ها خبر کشته شدن ایمن الظواهری را اعلام کرده‌ بودند. او در حمله‌ای که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کابل، پایتخت افغانستان، انجام داد کشته شد.
بایدن در همین باره گفت که الظواهری «ردی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکا از خود به جا گذاشته بود.»
او افزود: «حالا عدالت اجرا شده و این تروریست دیگر وجود خارجی ندارد.»
مقام‌های مطلع اعلام کرده‌اند که الظواهری روی بالکن محل اختفای خود در کابل بود که پهپاد آمریکایی دو موشک به طرف او شلیک کرد.
آنها مدعی شدند که سایر اعضای خانواده هم حضور داشتند اما آنها آسیبی ندیدند و فقط ظواهری کشته شد.
بایدن گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا پیشتر در سال جاری محل اختفای ایمن الظواهری را کشف کردند. رییس‌جمهور آمریکا افزود: «او به مرکز کابل نقل مکان کرده‌بود تا در کنار اعضای خانواده خود باشد. من بعد از بررسی دقیق شواهد قانع کننده درباره موقعیت او، دستور شلیک دقیق برای حذف او از میدان نبرد را صادر کردم.»
ظواهری بعد از مرگ اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ هدایت القاعده را به دست گرفت. او و بن لادن طراح حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا بودند و نام او در آمریکا در فهرست «بزرگترین تروریست های فراری» قرار داشت.
ظواهری که اصالتی مصری داشت جراح چشم بود به تشکیل گروه جهاد اسلامی مصر کمک کرد و بعد از کشته شدن بن لادن در حمله آمریکا جانشین او شد.
او تا پیش از آن عمدتا به عنوان «دست راست» بن لادن و نظریه پرداز القاعده شناخته می‌شد.
به عقیده برخی از کارشناسان، او مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا بود.

موضع طالبان

ساعتی پیشتر طالبان تایید کرد که حمله روز یکشنبه در کابل توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده و آن را محکوم کرد.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در بیانیه‌ای نوشت که حمله روز ۳۱ ژوئیه علیه یک «خانه مسکونی در ناحیه شیرپور» کابل انجام شده‌است.
او افزود: «ماهیت این حادثه در ابتدا روشن نبود. سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی امارت اسلامی درباره حادثه تحقیق کردند و دریافتند که حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده است.»
مجاهد اضافه کرد که طالبان این حمله را «به هر دلیلی که انجام شده باشد» محکوم می‌کند و آن را «نقض آشکار اصول بین‌المللی و موافقتنامه دوحه» توصیف کرد.
او نوشت: «این اقدامات تکرار تجارب ناکام ۲۰ سال گذشته و برخلاف منافع ایالات متحده آمریکا، افغانستان و منطقه است. تکرار چنین اقداماتی به فرصت‌های موجود لطمه خواهد زد.»

پاسخ بلینکن به مجاهد

در پاسخ به ادعای مجاهد درباره نقش توافقنامه دوحه میان طالبان و آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات‌متحده گفت که طالبان با پناه دادن به سرکرده القاعده، توافق دوحه را به طرزی آشکار نقض کرده است.
او در بیانیه ای نوشت: «در شرایطی که با بی‌رغبتی یا ناتوانی طالبان برای پایبندی به تعهداتش روبرو هستیم، ما با کمک‌های انساندوستانه و پشتیبانی از حقوق بشر به خصوص برای زنان و دختران، به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم.»
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار