۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
سواد اقتصادی/ ریسک چه زمانی می‌ارزد؟

ریسک سرمایه گذای چیست؟ در مقابل احتمال چه مقدار سود سرمایه خود را در معرض خطر قرار می‌دهید؟ چه مقدار خطر را می‌پذیرید و تا کجا در بازی باقی می‌مانید؟ پاسخ به این سوالات دقیقا همان چیزی است که مفهوم ریسک به بازده توضیح می‌دهد.

چه زمانی برای کسب سود ریسک کنیم؟ نسبت ریسک به بازده به شما می‌گوید که برای هر واحد پولی که ریسک می‌کنید چقدر سود می‌برید. مثلاً نسبت ریسک به بازده یک به X می‌گوید که به ازای هر دلاری که روی آن ریسک می‌کنید، X دلار سود خواهید داشت. فرض کنید یک سهم از شرکت A را به قیمت صد دلار می‌خرید و به خود قول می‌دهید که تا زمانی که قیمت دقیقاً به چهارصد دلار نرسد، آن را نخواهید فروخت، حتی اگر به این معنی باشد که قیمت سهام به صفر برسد و پول خود را از دست بدهید. در این صورت، یک: شما صد دلار را به خطر می‌اندازید و دو: اگر قیمت سهم به چهارصد دلار برسد و شما بفروشید، پس از کسر صد دلاری که برای آن پرداخت کرده‌اید، سیصد دلار باقی می ماند. به عبارت دیگر، شما صد دلار برای سود احتمالی سیصد دلاری هزینه می‌کنید؛ یعنی نسبت ریسک به پاداش یک به سه.

به عنوان مثال دیگر، دوست بیل، ریچل، به او پیشنهاد می‌دهد که هرکدامشان هزار دلار را وسط بگذارند، یک سکه بیندازند و هرکس برنده شد، دو هزار دلار را دریافت کند. بیل به سرعت متوجه می‌شود که برای سود احتمالی هزار دلاری، هزار دلار را به خطر می‌اندازد. او می‌گوید نسبت ریسک به پاداش یک به یک برای پرتاب سکه با احتمال ۵۰ درصد جذاب نیست و برایش مزیت ندارد. یک ماه بعد، تام، دوست دیگر بیل، احساس خوش‌شانسی می‌کند و می‌گوید که حاضر است پنج هزار دلار حین پرتاب سکه ریسک کند و بیل فقط هزار دلار وسط بگذارد. در این مورد، با آن که هرگز تضمینی برای برنده‌شدن وجود ندارد، بیل قبول می‌کند؛ چون او ایده ریسک هزار دلاری را برای سود بالقوه ۵۰۰۰ دلاری طی یک رویداد احتمالی ۵۰ درصدی دوست دارد. کاملا منطقی است، نه؟

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    این ضوابط علمی برای بورس برای اقتصادهای خوب است که قانون و بازیگر درست دارد نه اینکه هرکسی در آن مداخله دارد و پی سودجویی از افراد هستند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار