۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
ماجرای ۲۴ ساعته شدن بورس از زبان رئیس سازمان بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ریزش اخیر بازار سرمایه را "طبیعت" این بازار خواند و گفت: اصلاح اخیر (در بازار بورس) منجر به تخلیه هیجان‌ها شد.

تسنیم: مجید عشقی گفت: بعد از رشد ۶۰ درصدی بازار بورس که از آبان ماه تا اردیبهشت شاهد آن بوده‌ایم؛ می‌توان گفت که روند نزولی اخیر بورس "طبیعت بازار" است.

وضعیت بورس نگران‌کننده نیست؟

وی با بیان اینکه اصلاح اخیر در بازار بورس منجر به تخلیه هیجان‌ها شد افزود: مهم‌ترین عامل در بازار سرمایه "نقدشوندگی" و "گیر نکردن" سهام‌دارن در صف‌های خرید و فروش است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با بیان اینکه شرایط بازار سرمایه در شرایط فعلی "نگران‌کننده" نیست عنوان کرد: فکر می‌کنیم بازار با تعادل به کار خودش ادامه خواهد داد.

عشقی با بیان اینکه بعضی صنایع بورسی در این مدت تا ۱۵۰ افزایش ارزش سهام داشته و بعضی از این شرکت‌ها نیز رشد ۲۰ درصدی را تجربه کردند خاطرنشان کرد: رشد "شارپی" (سریع و ناگهانی) مستلزم اصلاح بازار است و از طرفی دامنه نوسان هم نسبت به چند سال قبل تغییر کرده است. بنابراین باید جدی‌تر (بازار بورس را) اصلاح می‌کردیم.

۲۴ ساعته شدن بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران درباره درباره فعالیت "۲۴ ساعته" بورس گفت: ۲۴ ساعته شدن بورس منطقی نیست؛ اما برخی از صندوق‌ها هستند که به صورت شبانه روز خرید و فروش می‌شوند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران مبنی بر ورود عرضه‌اولیه‌ها در بازار سرمایه تصریح کرد: از هفته آینده به صورت مستمر عرضه اولیه خواهیم شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با بیان اینکه در ارائه عرضه‌اولیه‌ها به بازار بورس، شرایط این بازار نیز درنظر گرفته خواهد شد پیش‌بینی کرد که با توجه به نقدینگی موجود در بازار بورس، استقبال مناسبی از عرضه اولیه در بازار سرمایه شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با اشاره به اینکه ساختارهای این اقدام با بازار سنتی بورس و عرضه کالا کاملاً متفاوت است تصریح کرد: در این زمینه هیچ عجله‌ای (برای اجرای این ایده) نداریم.

عشقی با اشاره به حمایت ویژه دولت از بازار سرمایه از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت خاطرنشان کرد: جدای از این سیاست‌ها، سازمان بورس به دنبال حمایت دولت از سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم بوده و به دنبال حمایت مستقیم نیست.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم دخالت مستقیم دولت در بازار سرمایه کاهش یافته و به کمترین میزان رسیده است خاطرنشان کرد: حمایت مستقیم دولت از بازار سرمایه همان دخالت است و این خواسته من در همه جلسات با دولت است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با بیان اینکه کاهش دخالت دولت در بازار سرمایه می‌تواند سبب بهبود اوضاع این بازار شود تصریح کرد: در واقع دولت مشتری بازار سرمایه در انتشار اوراق و فروش سهام است؛ درست مانند دیگر مشتری‌های این بازار.

عشقی با بیان اینکه دخالت دولت در بورس به‌کمترین میزان رسیده است تصریح کرد: نهادهای مالی و فعالان بازار در کشور پرتعداد و قدرتمند هستند و بازار سرمایه با همین توان و ظرفیت فعالیت خود را ادامه می‌دهد؛ چراکه بازار سرمایه باید روی پای خود بایستند.

وی با بیان اینکه بیشتر معامله‌کنندگان بازار بورس را اشخاص حقیقی تشکیل می‌دهد عنوان کرد: رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در این مدت برا حمایت از بازار سرمایه توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و این رویکرد همچنان استمرار می‌یابد؛ چراکه میزان سوددهی این صندوق‌ها در بلندمدت بالاتر از "بخش‌ها و بازارهای موازی" است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با اشاره به اینکه این سازمان برای همه سلایق ریسک‌پذیر برنامه‌ریزی کرده است، به علاقه‌مندان تازه‌وارد و ناآشنا به بازار سرمایه توصیه کرد تا از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های موجود وارد بازار بورس شوند یا سبدگردانی پورتفوی خود (سبد بورسی خود) را به سبدگردان‌های رسمی و حرفه‌ای دارای شناسنامه بسپارند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha