۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
پیش‌ بینی بورس فردا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس تهران در هفته گذشته با کاهش ۱۰ درصدی نماگرهای خود روبرو شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران پس از ثبت چندین هفته سبز از ابتدای سال جدید، با معاملات سرخ رنگی همراه بود و به طور کلی شاهد چهره‌ای متفاوت از بازار سهام بودیم به طوری که شاخص کل بورس در طول هفته با یک کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی مواجه شد و در چهار روز انتهایی به طور تجمیعی شاهد خروج ۱۳ هزار میلیارد تومانی پول از سمت کدهای حقیقی بودیم در حالی که از ابتدای اسفند سال گذشته تا روز شنبه، ۲۰ هزار میلیارد تومان پول وارد چرخه سهام شده بود. روز چهارشنبه نیز معاملات بورس تهران که در محدوده مثبت کار خود را آغاز کرده بود، ثباتی نداشت و بار دیگر شاهد قدرت گرفتن فروشندگان در اکثر گروه‌ها بودیم. شاخص کل بورس در آخرین روز هفته کار خود را با یک کاهش ۱.۲۲ درصدی به پایان رساند و به محدوده ۲.۲۷۷ میلیون واحدی نفوذ کرد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی ضعیف‌تر، کاهش ۲.۲۴ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز که مدتی بود در بالای مرز ۲۰ هزار میلیارد تومانی نوسان می‌کرد، به محدوده ۱۷۲۰۸ میلیارد تومانی کاهش یافت و شاهد خروج پول ۳۰۶۷ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

طی روزهای گذشته شاهد اظهار نظرهای متفاوتی در رابطه با دلیل ریزش‌های بازار بودیم اما در نهایت نمی‌توان به طور قطع، یکی از موارد عنوان شده را متهم اصلی این ریزش بدانیم. اگرچه پس از رشد قابل توجهی که بازار سهام طی بیش از دو ماه گذشته تجربه کرده بود، یک روند اصلاحی دور از ذهن نبود اما معاملاتی بدین شکل که به یکباره همه بازار را تا محدوده صف فروش عقب براند، شک و شبهه زیادی را ایجاد کرد. با این حال اما به نظر می‌رسد که هیجانات منفی ایجاد شده در بازار تا حدی تخلیه شده باشد و روند معاملات بتواند با منطق بیشتری به کار خود ادامه دهد. در ادامه با بررسی شرایط موجود و نگاهی به وضعیت تکنیکالی نماگر تالار شیشه‌ای، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

چرا بورس ریخت؟

همانطور که عنوان شد، این سوال یک پاسخ مشخص ندارد و نمی‌توان یک متهم اصلی برای آن شناسایی کرد اما تجمیع بسیاری از دلایل می‌توانست یک اصلاح منطقی را توجیه کند هرچند که باز هم ریزشی در این ابعاد کمی شک برانگیز است. اگر از اظهار نظرهای رئیس سازمان بورس آغاز کنیم، مجید عشقی طی مصاحبه‌های خود تاکنون سه دلیل را برای ریزش بازار عنوان کرده است. شناسایی سود از سمت سهامداران پس از کسب سودهای منطقی از ابتدای اسفند، افزایش دامنه نوسان و تشکیل صف‌های فروش ۷ درصدی در برخی از نمادها که موجب تخلیه سریعتر هیجانات منفی بازار می‌شود و همچنین ترس سهامداران پس از ایجاد جو فروش در بازار و رفتار هیجانی آن‌ها، عواملی است که به نظر رئیس سازمان بورس، موجب کاهش ۱۰ درصدی شاخص کل بورس شده است.

با این حال اما نکات دیگری نیز از سمت کارشناسان و اهالی بازار سرمایه عنوان می‌شود. برخی از کارشناسان معتقد بودند که روند فروش سهام در محدوده‌های بالای دامنه نوسان روزانه دو هفته‌ای بود که از سمت حقوقی‌های بازار اتفاق می‌افتاد تا بتواند از شتاب صعودی بازار بکاهد اما آن‌ها همچنین اجازه ریزش را نیز به قیمت سهام نمی‌دادند تا اینکه وضعیت از کنترل خارج شد و فشار فروش در معاملات بورس تهران به اوج خود رسید. از سمت دیگر اما برخی عنوان می‌کنند که این ریزش دستوری بوده و در ابتدای هفته، طی تماسی با بازارگردان‌ها، دستور فروش صادر شده و به آن‌ها اجازه خرید نداده‌اند. با این حال هیچگونه سنجه مشخصی برای رصد چنین ادعایی نیست و شاید همین موضوع را بتوان یکی از بزرگترین عدم شفافیت‌ها در بورس تهران دانست. با این حال دلیل هرچه بود، امنیت سرمایه‌گذاری در بورس تهران بار دیگر به خطر افتاد و بخشی از اعتمادی که به سختی بازگشته بود را از بین برد.

پیام تکنیکال به بورس تهران

اگر به روند تکنیکالی بورس تهران طی روزهای گذشته نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست، پس از کاهش‌هایی که طی ۴ روز گذشته اتفاق افتاد، کندل‌های شاخص کل بورس کف کانال صعودی خود را به سمت پایین شکست و از آن خارج شد که این موضوع می‌تواند برای مدتی مسیر افزایشی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را متوقف کند. از سمت دیگر، رسم خطوط فیبوناچی اکستنشن می‌تواند محدوده‌هایی برای واکنش کندل‌های شاخص کل را نمایان کند و همانطور که دیده می‌شود، برخورد به محدوده ۱.۶۲ درصد فیبو موجب توقف روند نزولی شد اما سطح بالاتر نیز اجازه مسیر صعودی ابتدایی بازار چهارشنبه را نداد. با این تفاسیر انتظار می‌رود که شاخص کل بورس برای مدتی در محدوده‌های ذکر شده (۲.۲۵ الی ۲.۳۵ میلیون واحد) نوسان کند تا قدرت جدید بتواند راه را برای ادامه صعود هموار سازد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و روند تکنیکالی شاخص کل بورس، پیش بینی می‌شود که بورس فردا معاملات خود را در محدوده منفی آغاز کند اما خیلی سریع بتواند با برگشت تقاضا یک روز متعادل و سبز را به پایان برساند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار