۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
رقیب اردوغان در انتخابات ترکیه جلو افتاد / منتظر شگفتی در ترکیه باشیم؟

نتایج یک نظرسنجی بعد از کناره گیری «محرم اینچه» از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می‌دهد که «قلیچدار اوغلو» نامزد ائتلاف ملت از رجب طیب اردوغان نامزد حزب اعتدال و توسعه و رئیس‌جمهوری فعلی پیش است.

فارس: محرم اینچه یکی از چهار نامزد انتخابات یکشنبه ریاست‌جمهوری ترکیه روز (پنجشنبه، ۱۱ مه) در اقدامی شوکه‌کننده اعلام کناره‌گیری کرد. به گفته کارشناسان، کناره‌گیری غافلگیرکننده اینچه از انتخابات ترکیه شانس پیروزی نامزد اپوزیسیون در دور اول انتخابات را افزایش خواهد داد.

اینچه بعد از کناره گیری در جمع خبرنگاران گفت: «از نامزدی انصراف می‌دهم. این کار را برای کشورم می‌کنم..»

در آخرین نظرسنجی که موسسه تحقیقاتی و خبری SAROS انجام داده است رجب طیب اردوغان ۴۶.۹ درصد آراء، قلیچدار اوغلو ۵۱ درصد و «سینان اوگان» نامزد حزب ملی گرا دیگر نامزد انتخابات ۲.۹۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه در نظرسنجی قبلی این موسسه اختلاف ۵ درصدی میان اردوغان و کلیچدار اوغلو وجود داشت اما درصد آرای اوغلو زیر ۵۰ درصد بود اما در نظرسنجی فعلی شمار آرای احتمالی وی به بالای ۵۰ درصد رسیده است.

با این حال بیشتر ناظران سیاسی و تحلیلگران می‌گویند که انتخابات ریاست جمهور ترکیه به دور دوم کشیده خواهد شد چرا که هیچ یک از آنها قادر به کسب ۵۰ درصد آرا در مرحله اول نیستند.

اگر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شود مرحله دوم در تاریخ هفتم خرداد برگزار خواهد شد.

در این نظرسنجی، ۸ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که مردد هستند و هنوز تصمیم نهایی خود را برای اینکه به چه کسی رای دهند نگرفته‌اند. آرای این افراد در انتخابات پیش رو تعیین‌کننده خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است یک شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در سراسر این کشور برگزار شود. انتخابات در خارج از مرز از هفته‌ها پیش آغاز شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها