۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
بانک‌ها در تنگنای نقدینگی

کاهش مانده سیاست پولی توسط بانک مرکزی، مجددا باعث افزایش نرخ بهره بین بانکی شد.

فردای اقتصاد: بالا ماندن تقاضای بانک‌ها برای منابع در عملیات بازار باز و عدم تزریق متناسب توسط بانک مرکزی، سبب کاهش مانده سیاست پولی و افزایش نرخ بهره بین بانکی به بیشترین مقادیر طی سال‌های اخیر شده است.

بانک مرکزی طی هفته گذشته در قالب عملیات بازار باز ۱۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) به منابع بانکها اضافه کرد در حالی که در طرف مقابل ۱۲۰.۵ هزار میلیارد تومان از منابع آنها را در قالب توافق بازخرید سررسید شده، جذب کرد. این امر باعث کاهش ۲۰.۵ همت از منابع بانک‌ها شد. در طرف مقابل و در اعتبارگیری قاعده‌مند در سقف کریدور نرخ بهره (۲۴ درصد)، ۳۰.۴ همت به منابع بانکها اضافه شد و ۲۸ همت در قالب توافق بازخرید سررسید شده از نقدینگی آنها کم شد. لذا بانک مرکزی ۲.۴ همت را با هزینه بالاتر در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند به منابع بانک‌ها اضافه کرد. مجموع این دو فرآیند باعث شد تا مانده سیاست پولی بیش از ۱۸ همت کم شود.

بانک‌ها در تنگنای نقدینگی

با توجه به بالا ماندن تقاضای بانک‌ها برای منابع در سطح بیش از ۱۵۰ همت و عدم تزریق متناسب توسط بانک مرکزی، این امر منجر به افزایش سفارشات پذیرفته نشده و لذا افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۱ درصد شد. در واقع تقاضای بانک‌ها به دلیل افزایش نرخ تورم، نسبت به سال قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته اما بانک مرکزی سطح عرضه منابع را نه تنها نسبت به ابتدای سال گذشته افزایش نداده، بلکه حتی آنرا کاهش داده است و البته هزینه همین سطح را نیز از طریق انتقال بخشی از تقاضاها به اعتبارگیری قاعده‌مند، بالا برده است که نهایتا منجر به افزایش نرخ بهره بین بانکی شده است.

بانک‌ها در تنگنای نقدینگی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار