۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
کسب وکارهای رمزارزی چگونه رسمیت می‌یابند؟

در نشست خبری انجمن فین تک بیان شد، موانع دریافت اینماد توسط صرافی‌های رمزارزی از میان برداشته شده و خردادماه اولین اینماد کسب‌وکار رمزارزی صادر می‌شود.

فردای اقتصاد: امروز ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ اولین نشست خبری انجمن فین تک ایران برگزار شد. در این نشست به روند اعتبار و رسمیت بخشی به کسب و کارهای رمزارزی اشاره شد. فاطمیان در این رابطه گفت، در مرحله نخست کسب وکارهای رمزارزی مورد تایید سه نهاد صنفی نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن فین‌تک ایران و انجمن بلاکچین قرار خواهند گرفت. انجمن فین‌تک در گام ابتدایی سنجش و آموزش کسب‌وکارها برای صدور معرفی‌نامه سخت‌گیری ندارد و عضویت کسب‌وکار در یکی از این اصناف به معنای قرارگرفتن شرکت در چارچوب‌های تعیین شده است. انجمن در تلاش است در گام‌های اولیه مسیر را برای اغلب این کسب وکارها هموار کند. موانع دریافت اینماد توسط صرافی‌های رمزارزی از میان برداشته شده و خردادماه اولین اینماد کسب‌وکار رمزارزی صادر می‌شود. او اعلام کرد، همزمان که برای به رسمیت شناختن رمزارز تلاش می‌کنیم و پیشنهاد داده‌ایم که تعهدات ارزی شرکت‌های با رمزارز رفع شود و بخشی از آن از سمت بانک مرکزی به بخش خصوصی منتقل شود. وی بیان کرد این اولین‌باری است که حاکمیت به معرفی‌نامه‌های صنفی اعتماد کرده به همین دلیل برای پیشگیری از مخاطرات الزامات پلیس فتا تدوین خواهد شد.

در این نشست به موضوعات و چالش‌های صنعت فین‌تک پرداخته شد. دریافت نماد برای شرکت‌های رمزارزی، ایجاد کارگروه مشترک با بانک‌ مرکزی به‌منظور حل و فصل مسائل صنفی از دستاورهای این انجمن در چند مدت اخیر بوده است. همچنین رئیس هیئت مدیره انجمن درباره سرنوشت رای رفع انحصار شورای رقابت درباره مجوز تاسیس پی‌اس‌پی اطلاع داد و گفت، بانک مرکزی روی این رأی درخواست تجدید نظر کرده است.

فعالیت انجمن فین تک

 هسته اولیه انجمن فین تک (فناوری‌های مالی) سال ۹۵ توسط شرکت‌های پرداخت‌یاری شکل گرفت. پس از آن در سال ۹۹ این انجمن زیرنظر وزارت کار به شکل جدی‌تر کار خود را ادامه داد.

 این انجمن اکنون در حوزه رمزارزها، پرداخت، وام‌دهی، سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهی و بیمه فعالیت دارد و بخش‌های جدیدی به این کمیسیون‌ها اضافه خواهد شد. به گفته فاطمی، اکنون ۶۰ شرکت به صورت رسمی در این انجمن عضو هستند و تا پایان سال این عدد به ۱۰۰ شرکت خواهد رسید.

 به گفته فاطمیان، انجمن در تلاش است تا تعامل موثری را بین سازمان‌ها و نهادهای تاثیر گذار ایجاد کند. انجمن می‌تواند اطلاع‌رسانی فضای بخش خصوصی را شفاف‌تر و رگولاتور را از دغدغه‌های این بخش آگاه کند. واقعیت این است که رگولاتور درباره بسیاری از بخش‌ها اگاهی ندارد و انجمن فین‌تک مسئولیت این آگاهی بخشی را به نوعی به عهده گرفته است.

مدیر انجمن فین تک در ادامه گفت، قدرت بخشیدن به شرکت‌های فناور مالی بخش خصوصی، حمایت از توسعه کسب و کارهای نوین مالی و بهبود فضای کسب و کار، ایجاد زمینه‌های همکاری و توسعه ارتباطات، جزو اهداف انجمن فین‌تک است.

در این نشست اشاره شد که افزایش قدرت انجمن فین‌تک در رگولاتوری و قانون‌گذاری نیازمند زمان است و این موضوع تا کنون روند مثبت و صعودی داشته است. وی در مورد اینکه گذر زمان ممکن است ایران را از دیگر کشورهای منطقه در حوزه فین تک عقب انداز گفت، ما در حال حاضر از دیگر کشورها عقب نیستیم و چشم‌اندازمان این است که ایران پیشروترین بازیگر فناوری‌های نوین مالی خاورمیانه شود. شاید این چشم‌انداز کمی بلندپروازانه باشد اما همه سعی خود را به کار می‌گیریم تا به آن دست پیدا کنیم.

توسعه بازار لندتک‌ها

انجمن در راستای توسعه بازار لندتک‌ها با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تعامل کرده است و کارگروه مشترکی با بانک مرکزی برای ایجاد مسیر گفت‌وگوی مستقیم میان کسب‌وکارها ایجاد کرده است. در همین مسیر هم بهمن ماه باهدف رفع انحصار شرکت‌های ارائه دهنده پرداخت‌ شکایتی را به شورای رقابت برده است، این انجمن برای رفع شرایط انحصاری کردن مجوز شرکت‌پرداختی و از بین بردن تسهیل شرایط سنگین سرمایه ثبتی ۱۰۰۰ میلیاردتومانی و سهام‌داری ۵۱ درصدی بانک‌ها به‌ شورای رقابت شکایت کرده است. این انجمن امیدوار است با رفع این انحصار پرداخت‌یارهای بزرگ موفق به دریافت مجوز پی‌اس‌پی شوند. براساس گفته‌های فاطمیان، شورای رقابت انحصاری بودن ضوابط تاسیس شرکت‌های پرداختی را تایید کرده اما بانک مرکزی درخواست تجدید نظر داده و انجمن منتظر رای نهایی است.

اصلاح نظام کارمزد

محمدمهدی فاطمیان، در مورد اصلاح نظام کارمزد گفت، انجمن فین‌تک از تغییرات اصلاح نظام کارمزد استقبال می‌کند و آن را اتفاق بزرگی می‌داند که از بعد از سال‌ها رقم خورده است. به گفته فاطمیان گرچه انتقاداتی به طرح اصلاح نظام کارمزد ‌وارد بوده اما دید کلی انجمن به مستندات آئین‌نامه مثبت است. نگرانی اصلی در این حوزه شکل اجرای این قوانین و چالش‌های مربوط به آن است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار