۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
این بازنشسته‌ها آخر این ماه سهام می‌گیرند/ ارزش هر سهم چقدر است؟

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان جزئیات واگذاری سهام به فرهنگیان را در قالب طرح ارزش مالکانه اعلام کرد و گفت: اقدامات لازم انجام شده و واگذاری سهام در روز ولادت حضرت معصومه (س)، ۳۱ اردیبهشت ماه خواهد بود و اطلاع رسانی لازم به فرهنگیان درباره جزئیات سهام دریافتی انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان جزئیات واگذاری سهام به فرهنگیان را در قالب طرح ارزش مالکانه اعلام کرد و گفت: اقدامات لازم انجام شده و واگذاری سهام در روز ولادت حضرت معصومه (س)، ۳۱ اردیبهشت ماه خواهد بود و اطلاع رسانی لازم به فرهنگیان درباره جزئیات سهام دریافتی انجام می‌شود. 

به گزارش ایسنا، حمیدرضا نجف پورکردی در نشستی خبری در این باره اظهار کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان در گذشته خودش دچار چالش‌ها و آسیب‌هایی بود که در دوره جدید، همه چالش‌ها احصاء و راهکارهایی برای آن درنظرگرفته شد. بزرگترین چالش صندوق، تحقق سود بود.

وی افزود: سودآوری صندوق به دلایل مختلف کاهش یافته بود. در همین راستا برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت و مقررشد گام‌هایی در راستای سودآوری، بهبود بانک سرمایه، اصلاح ساختاری نظام حکمرانی، برنامه ریزی نوین، اصلاح ساختار سبد سرمایه گذاری، اجرای طرح ارزش مالکانه - که مطالبه ۱۲ ساله فرهنگیان بود - و ارتقای بهره وری برداریم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در حوزه سودآوری، کمیته‌های تخصصی تشکیل و مولفه‌های سودآوری مشخص شدند گفت: اکنون برنامه ریزی‌ها به ثمر نشسته و امسال ۱۰۰ درصد برنامه‌های ما در راستای سودآوری محقق خواهد شد. مهندسی مالی در حوزه پرتفوی سرمایه گذاری انجام و هولدینگ صنعتی و معدنی تاسیس شد. شرکت‌های تخصصی صنعتی چون فولاد و ماشین سازی ذیل این هولدینگ قرار می‌گیرند.

نجف پور ادامه داد: در حوزه پتروشیمی، تک محصولی بودیم. هدف گذاری کردیم تا فرآورده‌ها و سایر حوزه‌های مرتبط در این بخش توسعه یابد. اقتصاد دانش بنیان و دیجیتال مورد توجه قرار گرفته و تمام شرکت‌های سازمان ذیل سامانه‌های برخط و یک سوپراپلیکیشن قرار گرفته‌اند که به تسهیل بهره مندی فرهنگیان از خدمات کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار شرکت هواپیمایی اروان را افتتاح و در همین ماه اولین پرواز این دفتر هواپیمایی انجام شد گفت: تلاش کردیم درهای بسته صندوق را به روی فرهنگیان باز کنیم و به آنها ارج نهیم. مبتنی بر همین نگاه، طی کمتر از ۲۰ روز مطالبات بازنشستگان را به آنها پرداخت کردیم و سود مجمع در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به گذشته، برای آنها واریز شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: ۴۴ درصد مدیران منصوب شده در این دوره از میان همکارانمان در صندوق و فرزندان آنها انتخاب شده‌اند.

نجف پور با بیان اینکه ۹۰۰ پرونده حقوقی به ارزش ریالی ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیدگی شدند و در دست پیگیری قرار دارند اظهار کرد: از این تعداد یک پرونده بزرگ ما قطعی به نفع صندوق مختومه شد. چند پرونده چندهزار میلیارد تومانی دیگر نیز در مسیر پیگیری قضایی است.

وی در ادامه درباره طرح ارزش مالکانه گفت: در اساسنامه صندوق آمده بود که اعضا باید علاوه بر وجوه دریافتی از محل سود و...، از ارزش روز دارایی‌هایی صندوق بهره‌مند شود. این مهم به یکی از مطالبات به حق سنواتی فرهنگیان تبدیل شده بود. برای تحقق این مطالبه ۱۲ ساله در دوره های گذشته اقدامات خوبی انجام شد، اما پیچیدگی‌ها و ریسک‌های بسیاری داشت و اجرای آن چالش‌های بسیاری به همراه داشت.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: در نهایت از نظرات نخبگان بازار سرمایه استفاده و کارگروه علمی تشکیل دادیم. به ۱۰ مدل علمی رسیدیم و سرانجام به یک روش ترکیبی رسیدیم که اجرای آن طبق هدفگذاری تا دو سال طول می‌کشید، با این‌حال در کمتر از شش ماه، گام مهمی در اجرای طرح برداشتیم و به مرحله عملیاتی رسیدیم.

نجف پور با بیان اینکه سال گذشته وعده داده بودیم فاز اول طرح در اردیبهشت ماه عملیاتی می‌شود که اکنون محقق شده است گفت: در فاز اول، عملیات مالی ۲۷ سال گذشته صندوق برای تمام اعضا اجرایی شد. تمام اطلاعات موجود در سامانه‌ها بازمهندسی شده‌اند و تابعی از ارزش وجوه هر معلم نزد صندوق به دست آمده و در قالب فرمول‌های مدیریت مالی، سهم هر معلم از دارایی‌ها مشخص شد. مدت عضویت هر معلم در صندوق، مدت ماندگاری او، میزان سود مترتبه فعالیت‌های اقتصادی بر وجوه او و میزان واریزی‌های دولت برای او همگی در تعیین این سهم اثرگذار بودند.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشمول این طرح هستند. صندوق ذخیره فرهنگیان چهار هولدینگ و تعداد کثیری شرکت دارد که همگی باید شفاف سازی و تعیین تکلیف می‌شدند. پس از احصای ارزش واقعی هر شرکت و هولدینگ، سهم هر معلم را به وی تخصیص می‌دهیم. بنابراین برای تخصیص سهم به هرمعلم، اقدامات لازم انجام و تمام شرکت‌ها در مسیر بورسی شدن قرار دارند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه متاسفانه اعتماد به صندوق هنوز به طور کامل برنگشته است و هنوز معلمان اطمینان ندارند که آیا این طرح عملیاتی خواهد شد یا خیر اظهار کرد: اطمینان می‌دهم‌ که زیرساخت‌های لازم فراهم شده است. در چند روز آینده طبق مدلی که احصاء کردیم بازنشستگان، انصرافی‌ها، از کار افتادگان و در یک جمله همه آنها که امروز شاغل نیستند و در اولویت اول قرار دارند و ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند ارزش مالکانه را دریافت و سهامدار می‌شوند.

نجف پور اضافه کرد: براین اساس در گام اول سهام شرکت‌های بیمه معلم، بازرسی مهندسی و ماشین سازی اراک که بورسی هستند به این ۸۰۰ هزار نفر واگذار می‌شود. در مرحله اول به طور متوسط یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سهم اختصاص می‌دهیم و سهام برحسب مولفه‌های ذکر شده متفاوت هستند.

وی درباره سهم شاغلان گفت: سهام شاغلان نیز در صندوق ذخیره و در زمان بازنشستگی به آنها اعطاء می‌شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: ارزش روز دارایی‌های صندوق ۷۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تقسیم کنیم به طور تقریبی و میانگین حدود ۴۰ میلیون تومان می‌شود و این عدد تقریبی به تدریج با بورسی شدن شرکت‌ها در قالب سهام به افراد واگذار می‌شود.

نجف پور با بیان اینکه هر فرهنگی عضو صندوق در هر مرحله از واگذاری از هر شرکتی، به نسبتی از دارایی‌ها برخوردار می‌شود گفت: بنابراین اینطور نیست که یک دارایی جذاب و سودآور به یک گروه خاص اعطا شود بلکه در هرمرحله از واگذاری، سهام به همه اعضا واگذار می‌شود.

وی درباره مهلت زمانی تعیین شده تا پایان اردیبهشت برای دریافت کد بورسی از سوی اعضا برای واگذاری سهام و تکلیف آنها که هنوز کد بورسی ندارند عنوان کرد: تاکنون بیش از دو سوم اعضا کدبورسی دریافت کرده‌اند. برای آنها که کدبورسی ندارند از سوی سازمان بورس مهلتی تعیین شده تا سهام آنها ذخیره و بعد از دریافت کد بورسی تخصیص یابد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره روز واگذاری سهام به فرهنگیان مشمول گفت: اقدامات لازم انجام شده و واگذاری سهام در روز ولادت حضرت معصومه (س)، ۳۱ اردیبهشت ماه خواهد بود و اطلاع رسانی لازم به فرهنگیان درباره جزئیات سهام دریافتی انجام می‌شود.

وی درباره نحوه مدیریت سهام اعضا گفت: مدیریت سهم بر عهده خود اعضاست و ما سهام را حبس نمی کنیم. خودشان مخیر هستند و می‌توانند هرطور مایل بودند سهامشان را مدیریت کنند. البته برای آموزش مدیریت سهام به اعضا برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم، اطلاعات لازم در پرتال صندوق نیز قرار داده شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها