۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
مصوبه تازه برای استخراج رمز ارز در ایران

فردای اقتصاد: رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از تصویب بهره‌برداری و استخراج ارزهای دیجیتال خبر داد و گفت که از این پس می‌توان از ارزهای دیجیتال برای واردات استفاده کرد.

فردای اقتصاد: رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از تصویب بهره‌برداری و استخراج ارزهای دیجیتال خبر داد و گفت که از این پس می‌توان از ارزهای دیجیتال برای واردات استفاده کرد.

 فاطمی‌امین گفته است: در جلسه هیئت‌دولت در روز یکشنبه، استخراج رمزارزها به تصویب رسید؛ این مصوبه سال‌های قبل نیز وجود داشت و مدتی متوقف شده بود و به واحدهای استخراج رمزارز جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری داده نمی‌شد. با تحلیل موضوع رمزارز در دولت، بخشی از احکام آن به تصویب رسید و به موجب آن به شکل رسمی می‌توان به واحدهای مربوطه جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری داد.

وزیر صمت در ادامه گفت: در چند هفته گذشته نخستین محموله وارداتی با روش رمزارز در کشور تأمین مالی شد؛ از این به بعد رمزارزها می‌توانند برای واردات استفاده شود.

چرا اعطای مجوز متوقف شده بود؟

پدیده داغ ماینینگ ارزهای دیجیتالی با موبایل؛ سودجویان کدام ضعف مردم را هدف  گرفته‌اند؟
امید علوی: قیمت انرژی برای مزارع استخراج معادل برق صادراتی و در سطح بالایی قرار داشت
و تخفیفی نیز در این زمینه اعمال نمی‌شد،
درنتیجه ماینینگ قانونی در ایران جذابیت چندانی نداشته است.

امید علوی، فعال استخراج ارزهای دیجیتال در ایران، در مصاحبه با فردای اقتصاد گفت: در یک سال گذشته مراحل دریافت مجوز برای تاسیس فارم به شدت سخت و تقریبا نشدنی بود. یکی از علت‌های اصلی توقف اعطای مجوز طی مدت اشاره شده مربوط به مشکل کمبود برق کشور و وجود ابهامات و همچنین ضعف در مصوبه قبلی بود. در گذشته بحث تامین انرژی برای صنعت استخراج از طریق سوخت مایع، گاز و دیگر منابع، کاملا مشخص و شفاف نبود. قیمت انرژی برای مزارع استخراج معادل برق صادراتی و در سطح بالایی قرار داشت و همچنین تخفیفی نیز در این زمینه اعمال نمی‌شد، درنتیجه ماینینگ قانونی در ایران جذابیت چندانی نداشته است.

واردات به وسیله رمزارزهای استخراج شده

به گفته امید علوی، در مصوبه جدید نه تنها بسیاری از این ابهامات از بین رفته بلکه تلکیف خروجی این صنعت نیز مشخص شده است. در توافق جدید، استخراج کنندگان می‌توانند از بیت کوین‌های استخراج شده برای واردات اقلام مختلف استفاده کنند و از این طریق مشمول تخفیف در هزینه‌های برق مصرفی خواهند شد. واردات می‌تواند در تمامی اقلام انجام شود و محدودیتی از این جهت وجود ندارد. از آنجایی که در حال حاضر کشور زیر فشار تحریم‌ها قرار دارد، واردات به وسیله رمزارزها می‌تواند تا حدی تسهیل کننده روند واردات و غلبه بر مشکلات موجود باشد.

وی گفت: بخش خصوصی و ستاد تحول مردمی در طی یک سال گذشته تلاش بسیاری برای تصویب این مصوبه توسط هیئت دولت کرده‌اند. قسمت اعظم این مصوبه بر بعد انرژی، سوخت مایع، گاز، برق شبکه، گاز فلر و طرح‌های صرفه جویی در انرژی معطوف شده است. هرچند که قیمت برق برای صنعت فارم تغییری نکرده است اما طرح‌های تشویقی و تخفیف‌ها در کاهش هزینه‌ها می‌توانند موثر باشند.

مهمترین بخش مصوبه جدید

به عقیده علوی، مهمترین بخش این مصوبه نحوه اجرای آن است و اینکه آیین نامه اجرایی به چه صورت باشد. اگر در اجرای این طرح رویکرد توسعه‌ای وجود داشته باشد، صنعت استخراج در ایران پا خواهد گرفت. این موضوع می‌تواند به نفع کل کشور باشد.

وی ادامه داد: قیمت انرژی در ایران به دلیل سوبسیدها در سطح پایینی قرار دارد. در چنین شرایطی بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها انرژی‌بر و کم‌ بازده هستند. صنعت استخراج می‌تواند کم کم فرهنگ استفاده از برق بدون یارانه را ایجاد کند و افراد به جای استفاده از تجهیزات انرژی بر از تجهیزات بهینه استفاده کنند.

کاهش استخراج‌های غیرقانونی

به گفته این محقق، سهم استخراج رمزارز ایران در کل دنیا در حدود ۴.۵ درصد است، اما شاید تنها یک درصد از آن به وسیله مزارع رسمی و قانونی صورت گرفته باشد. در حال حاضر تمام تلاش انجام شده در این جهت است که بستری شفاف برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد شود. می‌توان انتظار داشت که از این طریق فعالیت غیرقانونی محدود شده و افراد به سمت فعالیت‌های قانونی متمایل شوند. در این روند می‌تواند سبب ایجاد یک رویکرد تجمعی، ایجاد فارم‌های بزرگ، هاستینگ و میزبانی دستگاه‌های خرد شود.

علوی بیان کرد که تا کنون به دلیل مشخص نبودن وضعیت قوانین صنعت ماین در ایران، میزان واردات دستگاه‌های استخراج کننده نیز در سطح پایینی قرار داشت. در صورت تقویت این صنعت، تمایل به واردات دستگاه‌هایی با تکنولوژی بهتر، قیمت پایین‌تر و مصرف برق کمتر نیز افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار