۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
هزینه صیغه هم دو برابر شد + جزئیات

طبیعتا با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، نرخ تعرفه‌های ثبت در دفاتر اسناد رسمی و همچنین دفاتر ازدواج و طلاق، دچار تغییراتی می‌شود و این موضوع کاملا بدهی در جامعه ما است.

فرارو به نقل از سانا پرس: در واقع همانطور که نرخ تعرفه خدمات قضایی هر سال در مقایسه با سال‌های گذشته، افزایش پیدا کند، ثبت وقایع ازدواج و طلاق نیز مشمول افزایش هزینه می‌شود.

در بخش قبل گفته شد که هزینه ثبت صیغه موقت در سال ۱۴۰۲ برابر با ۸۴۵ هزار تومان است که این میزان در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۰۰ هزار تومان است. در واقع نرخ ثبت محضری ازدواج در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته آن تقریبا دو برابر شده که می‌توان گفت که افزایش چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

در صورتی که زوجین طبق قانون ملزم به ثبت عقد موقت شده باشند، باید به دفترخانه مراجعه نموده و تشریفات شرعی و قانونی عقد را اجرا نموده و سپس هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند. شرایط صحت عقد موقت به این صوت بوده که باید این عقد بنا بر مدت و مهریه معلوم جاری شده باشد.

البته تعرفه‌های خدمات ثبتی در محضر به طور معمول قبل از سال جدید اعلام می‌شود و در همان سال لازم است که بر اساس نرخ تعرفه جدید نیز اجرایی گردد.

از آن جهت که هزینه ثبت صیغه موقت در سال ۱۴۰۲ افزایش چشمگیری داشته است، معمولا زوجین جز در موارد ضروری، اقدامی را در راستای ثبت آن انجام ندهند.

البته که برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، بهتر است که ثبت محضری عقد نکاح موقت انجام شده و صیغه نامه نیز دریافت گردد. زن و شوهری که قصد صیغه کردن را دارند، اگر شرایط آن‌ها مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت خانواده نباشد، لزومی برای ثبت در محضر و به تبع آن پرداخت هزینه‌های محضر نیست.

در هر صورت، ثبت کردن عقد نکاح موقت طبق اختبار زوجین انجام شده و به جز برخی از شرایط ضروری، زن و شوهر تنها می‌توانند با جاری کردن خطبه صیغه موقت و با اجاب و قبول، عقد نکاح را جاری کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها