۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
تغییر ناگهانی برنامه سفر بایدن به شرق آسیا

بایدن پس از پایان نشست گروه ۷ برای مذاکره با جمهوری‌خواهان بر سر افزایش «سقف بدهی‌» به آمریکا باز خواهد گشت.

فردای اقتصاد: کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا٬ سفر برنامه‌ریزی شده خود به استرالیا را به دلیل بن‌بست در مذاکرات برای افزایش «سقف بدهی» لغو کرده است.
جو بایدن قرار است امروز چهارشنبه برای حضور در نشست سران گروه ۷ به ژاپن سفر کند. آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا نیز در نشست گروه ۷ در ژاپن حضور خواهد داشت.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین قرار بود که پس از نشست سران گروه ۷ در ژاپن، به پاپوآ گینه نو و استرالیا سفر کند و ضمن بازدید از سیدنی و کانبرا در پارلمان استرالیا نیز سخنرانی کند.
اما کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن پس از پایان نشست گروه ۷ برای مذاکره با جمهوری‌خواهان بر سر افزایش «سقف بدهی‌» به آمریکا باز خواهد گشت.
مذاکرات برای افزایش سقف بدهی‌ به مرحله حساسی رسیده‌است. جمهوری‌خواهان خواستار کاهش بودجه و هزینه‌های دولت هستند و در مقابل، دولت بایدن خواهان افزایش «سقف بدهی‌» است.
این در حالی است که پیشتر وزیر دارایی آمریکا هشدار داده بود که چنانچه کنگره سقف بدهی را افزایش ندهد، دولت فدرال در اول ماه ژوئن پولی نخواهد داشت.
اگر مذاکرات برای افزایش سقف بدهی آمریکا شکست بخورد آمریکا توانایی پرداخت ۳۱ تریلیون دلار بدهی خود را نخواهد داشت.
«سقف بدهی» میزان حداکثر پولی را که دولت فدرال ایالات متحده می‌تواند از طریق انتشار و فروش اوراق قرضه دولتی قرض کند، مشخص می‌کند. در صورتی که دولت نتواند این سقف را افزایش دهد بی‌پول شده و قادر به پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان خود و همچنین هزینه‌های تامین اجتماعی نخواهد بود.

دیدار بایدن و مک‌کارتی

در همین زمینه، به دنبال دیدار روز سه‌شنبه جو بایدن با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده، خوش‌بینی برای دست‌یابی به توافق افزایش یافته‌است.
کوین مک‌کارتی پس از این دیدار که در کاخ سفید صورت گرفت، به خبرنگاران گفت٬ مواضع دو طرف در خصوص توافق برای افزایش سقف بدهی فاصله زیادی دارند.
اما او با این حال اضافه کرد: «رسیدن به توافق چندان دشوار نیست و امکان دستیابی به آن تا پایان هفته وجود دارد.»
رویترز می‌گوید، به رغم بدبینی دموکرات‌ها نسبت به دستیابی به توافقی سریع، کاخ سفید دیدار جو بایدن و کوین مک‌کارتی را مثبت ارزیابی کرده‌است.
جوبایدن هم پس از این دیدار گفته است، هنوز کار برای انجام وجود دارد و ما در مسیری رو به جلو هستیم تا مطمئن شویم که دولت آمریکا قادر به پرداخت بدهی خود خواهد بود.
در هفته اخیر نمایندگان دولت و جمهوری‌خواهان مذاکرات فشرده‌ای را انجام داده‌اند.
نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در عین حال بر سر لزوم اقدام فوری در خصوص «سقف بدهی» توافق دارند.

انتقاد از سفر بایدن

رهبران جمهوری‌خواه کنگره از جو بایدن انتقاد کرده‌اند که در میانه مذاکرات سقف بدهی به ژاپن سفر کرده‌است.
مک‌کارتی در گفتگو با شبکه خبری بلومبرگ گفت سفر هفت روزه رئیس جمهوری در میانه وضعیت مالی اضطراری پرسش‌های مهمی را درباره اولویت‌های رئیس جمهوری به میان می‌آورد.
اوایل روز سه‌شنبه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت برنامه‌های بایدن ممکن است تغییر کند. کربی گفت برای کشورهایی مثل روسیه چین هیچ چیز بهتر از ناتوانی آمریکا در پرداخت بدهی‌هایش نیست.
ناکامی آمریکا در پرداخت بدهی‌هایش تا کنون رخ نداده اما در صورت وقوع آن، بازارهای مالی بین‌المللی زیر و رو خواهند شد و اعتماد به توانایی سیاسی آمریکا در پرداخت بدهی‌هایش از میان خواهد رفت.
متخصصان هشدار داده‌اند که چنین اتفاقی می‌تواند آمریکا را گرفتار سلسله رکود اقتصادی کند و بیکاری را افزایش دهد.
آخرین باری که آمریکا در خطر ناتوانی از پرداخت بدهی‌هایش قرار گرفت سال ۲۰۱۱ در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بود که کنگره درست پیش از ضرب الاجل با کاخ سفید توافق کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار