۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
واکنش رسمی آمریکا به خبر «پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای»
ودانت پاتل، عاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

جمهوری‌خواهان به شدت از سیاست‌های غیر منسجم بایدن در مواجهه با ایران انتقاد کردند.

فردای اقتصاد: همزمان با انتقاد شدید از جمهوری‌خواهان از سیاست بایدن در برابر ایران، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در واکنش به گزارش «پولیتیکو» به نقل از یک منبع آگاه مبنی بر اینکه «پیشرفتهایی در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران حاصل شده است» گفت: «هیچ گزینه‌ای از میز مذاکرات هسته‌ای با ایران حذف نشده است.»
ودانت پاتل همچنین تکیه بر دیپلماسی را بهترین شیوه برای کسب اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برشمرد و افزود: «هیچ گزینه‌ای از میز مذاکرات هسته‌ای با ایران حذف نشده است.» وندانت از تکذیب خبر پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای خودداری کرد.

این در حالی است که در آستانه تشکیل جلسه‌ محرمانه شماری از مقامات آمریکا درباره ایران در روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، نشریه پولیتیکو به نقل از دستیار یک نماینده دموکرات در مجلس سنا، از حصول پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داده بود.

پولیتیکو گزارش داده‌بود که موضوعاتی همچون تهدیدات فزاینده ایران علیه آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن از جمله اسرائیل و آنچه واشنگتن آن را حمایت تهران از تروریسم توصیف می‌کند، در این جلسه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به محتوای گفتگوها در این جلسه با تکرار ادعاهای همیشگی ایالات‌متحده، بر تعهد واشنگتن بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

ودانت پاتل از جمله دلایل تغییر موضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را ناآرامی‌های سال گذشته، پیشرفت پرشتاب برنامه هسته‌ای ایران، و همچنین ارسال تسلیحات ایران به روسیه به منظور بکارگیری در جنگ علیه اوکراین برشمرده است.

ودانت پاتل همچنین تکیه بر دیپلماسی را بهترین شیوه برای کسب اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برشمرد و افزود: «هیچ گزینه‌ای از میز مذاکرات هسته‌ای با ایران حذف نشده است.

انتقاد جمهوری‌خواهان از سیاست بایدن

از سوی دیگر، سناتور جیم ریش، از اعضای جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت در بیانیه‌ای از رویکرد دولت جو بایدن در قبال ایران انتفاد کرد.

جیم ریش در این بیانیه نوشت: «بیش از شش ماه از زمانی که رئیس جمهوری بایدن برجام را مرده اعلام کرد می‌گذرد اما هنوز به یک سیاست جامع‌تر در قبال ایران نزدیک نشده‌ایم. ابهام راهبردی در مورد سیاست ایران فقط شرکای ما را به سمت چین سوق می‌دهد.»

این سناتور جمهوری‌خواه اضافه کرده است: «ایران همچنان به توقیف غیرقانونی کشتی‌ها، هدف قرار دادن آمریکایی‌ها در منطقه، و حمایت از نیروهای نیابتی خود و پشتیبانی از حمله روسیه به اوکراین ادامه می‌دهد، آمریکایی‌ها شایسته سیاستی فراتر از مذاکرات شکست خورده هسته‌ای هستند.»

این بیانیه در حالی منتشر شده است که پیشتر سایت آمریکایی پولیتیکو گزارش داده بود که قرار است در روز سه‌شنبه مقامات ارشد دولت جو بایدن برای اولین بار در یک نشست محرمانه با تمرکز بر ایران برای همه سناتورها، آن‌ها را در جریان اطلاعات محرمانه کاخ سفید در ارتباط با ایران بگذارند.

از سوی دیگر و در پی برگزاری نشست محرمانه مقام‌های بلندپایه دولت بایدن با سناتورها درباره ایران، برخی از این نمایندگان در گفت‌وگوهایی این نشست را غیر مفید ارزیابی کردند و از دولت آمریکا به دلیل نداشتن یک برنامه منسجم در ارتباط با جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

جاش هالی، سناتور جمهوری‌خواه، پس از این نشست گفت: «این نشست لزوما جلسه مفیدی نبود. نمی‌دانم دولت بایدن واقعا درباره ایران استرتژی منسجمی داشته باشد. مقامات دولت بایدن در این نشست درباره ایران به سناتورها هیچ چیز محرمانه و جدیدی نگفتند.»

جان کندی، سناتور جمهوری‌خواه، نیز پس از این نشست گفت: «اگرچه تحریم‌ها سرعت ایران و روسیه را کم کرده، اما آنها را متوقف نکرده­است. اما اگر از دولت بایدن بپرسید به جز تحریم چه برنامه‌ای دارد، پاسخی ندارد.»

سناتور جان کندی افزود: «توافقی با ایران قابل قبول است که طبق آن تهران همه مواد شکاف‌پذیر هسته‌ای و نیز توانایی‌ها برای ساخت بمب اتم را کنار بگذارد و به بازرسان بین‌المللی اجازه دهد هر وقت لازم شد سایت‌های اتمی را بازرسی کنند.»

با وجودی‌که میچ مکانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، تقاضای این نشست را از ماه‌ها قبل برای دولت بایدن فرستاده بود، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در این نشست حضور نداشت.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، کالین کال، معاون وزیر دفاع، معاون رییس سازمان اطلاعات ملی، برایان نلسون، معاون مبارزه با تروریسم وزارت خزانه‌داری، و استیفن کولر، از فرماندهان ستاد مشترک ارتش آمریکا، از طرف دولت بایدن در این نشست حاضر شدند.

پیش از برگزاری این نشست ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات گفت: «هر توافقی با ایران باید قابل اجرا و الزام‌آور باشد و اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
روایت آمریکایی از پیشرفت در مذاکرات احیای برجام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    با سلام ، بنای بایدن بر این بود که وقتی رئیس جمهور شد با ایران قشنگ ما تعامل کرده و تحریم ها را بردارد اما اینکار را نکرد که هیچ بدترش هم کرد و همچنین آتش جنگ را در یمن و اکراین و سوریه و افغانستان و غزه و ... را بجای اینکه خاموش کند بیشتر شعله ورتر کرد .

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار