۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
سواد اقتصادی/ یارانه دادن به صنایع کار خوبی است؟

کمک دولتی به صنایع حتی صنایع مهم چقدر کار درستی است؟ این اقدام چه ابعادی دارد و چه چالش‌هایی ایجاد می‌کند؟

یارانه مبلغی است که دولت به فعالان یک صنعت خاص می‌دهد تا قیمت محصول یا خدماتی را که می‌فروشند کمتر از حد معمول نگه دارند. بیایید فرض کنیم که تولید کلاه برای بیل 10 دلار هزینه داشته باشد، در حالی که شخصی از چین می تواند این کار را تنها با 5 دلار انجام دهد. در این مورد، یارانه 6 دلاری برای هر کلاه از سوی دولت آمریکا می‌تواند به بیل کمک کند ناگهان کلاه‌هایی ارزان‌تر از چینی‌ها تولید کند. در برخی موارد، یارانه‌ها به نفع کل جامعه است. برای مثال، با تشویق به توسعه فناوری‌های جدید مانند انرژی خورشیدی یا بادی یا با تشویق ناسا برای انجام اکتشافات در جهان. با این حال، در بسیاری از موارد دیگر، آن‌ها بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر دارند. برای مثال، تولید پنبه در شرایط عادی در ایالات متحده چندان سودآور نیست زیرا هزینه‌ها بیشتر از کشورهای کمتر توسعه‌یافته است. بنابراین، ایالات متحده به شدت به این صنعت یارانه پرداخت می‌کند که به ضرر مردم برخی از فقیرترین نقاط جهان می‌شود که در برخی موارد دیگر قادر به رقابت نیستند. برای مثال برزیل به این موضوع معترض شد و به سازمان تجارت جهانی شکایت برد. نتیجه چه شد؟ خوب، ایالات متحده اکنون به جای بازنگری در رویکرد یارانه پنبه خود، به تولیدکنندگان پنبه برزیلی نیز یارانه می‌دهد. اما کشورهای فقیرتر مانند غرب آفریقا در این مورد چه باید بکنند؟ کشورهایی که نفوذ و قدرت مذاکره برزیل را ندارند.
 

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.
  • تماشای این ویدئوها، قدرت تجزیه و تحلیل مباحث اقتصادی و پیش‌بینی تحولاتی همانند تورم، شوک‌های اقتصادی، فراز و فرود قیمت‌ها و حباب بازارها را برای همه افراد افزایش می‌دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار