۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
متاورس، رویایی شکست خورده یا آینده‌ای رو به رشد؟

متاورس می‌تواند تا سال 2035 حدود 760 میلیارد دلار یا حدود 2.4 درصد به تولید ناخالص داخلی سالانه ایالات متحده (GDP) اضافه کند.

فردای اقتصاد: متاورس با دوران صعودی بازار کریپتوکارنسی رونق خوبی گرفت و توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد. در این دوران نه تنها توکن‌های مربوط به این حوزه رشد چشمگیری را تجربه کردند بلکه شرکت‌های زیادی نیز وارد این عرضه شدند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به فیس‌بوک اشاره کرد که نام خود را به متا تغییر داد. اما این رویکرد دستاورد زیادی برای فیسبوک نداشت. با شروع روند نزولی رمزارزها، متاورس نیز کم‌کم از مرکز توجه خارج شد و تقریبا انتظاراتی که از آن مطرح شده بود را نقش بر اب کرد. در هر صورت متاورس بسیار نوظهور است و شاید اگر به طور منطقی هدایت شود نقش مثبت و رو به رشدی در آینده داشته باشند.

آیا متاورس در اقتصاد نقشی خواهد داشت؟

با پیشرفت در فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، و همچنین محبوبیت روزافزون بازی‌های آنلاین و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، مفهوم متاورس به عنوان گام بعدی بالقوه در تکامل اینترنت توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است.

در حالی که مفهوم متاورس هنوز به خوبی تعریف نشده است، متاورس معمولاً به عنوان یک فضای مشترک مجازی که بر اساس فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ساخته شده است، توصیف می‌شود. متاورس کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از آواتارها با یکدیگر و اشیا دیجیتال در لحظه تعامل داشته باشند.

رویترز در 10 می با استناد به مطالعه‌ای که توسط Meta Platforms از Deloitte انجام شد، گزارش داد که متاورس می‌تواند تا سال 2035 حدود 760 میلیارد دلار یا حدود 2.4 درصد به تولید ناخالص داخلی سالانه ایالات متحده (GDP) اضافه کند.

این گزارش بیان می‌کند که تاثیر بالقوه متاورس در اقتصاد ایالات متحده ممکن است ناشی از موارد استفاده گسترده آن در بخش‌های پزشکی، تولید، سرگرمی و دفاعی باشد. Meta Platforms در سال 2021 از فیس‌بوک تغییر نام داد تا بر توسعه محصولات و فناوری‌های متاورس تمرکز کند.

چرا متا موفق نبوده است؟

متا علی‌رغم شکست، متعهد به اهداف متاورسی خود است. تا کنون، متا نتوانسته است اعتماد قابل توجهی را از سوی سرمایه‌گذاران در مورد ریسک در متاورس خود جلب کند، زیرا آنها نگرانی‌هایی در مورد بازده بالقوه در بحبوحه یک دوره کندی قابل توجه در بخش تبلیغات دارند، که همچنان بر رشد درآمد متا فشار می‌آورد.

آخرین گزارش درآمد متا نشان داد که بخش متاورس متا، یعنی آزمایشگاه واقعیت، تقریباً ۴ میلیارد دلار در دوره سه ماهه و ۱۳.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ از دست داده است.

سهم بالقوه متاورس در تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا و کانادا

در گزارش دیگری، متا گفت که اتحادیه اروپا (EU) می‌تواند تا سال 2035 حدود 489 میلیارد یورو (538.29 میلیارد دلار) تولید ناخالص داخلی سالانه را از متاورس دریافت کند. این رقم تقریباً 1.3٪ – 2.4٪ از کل تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

به طور مشابه، بر اساس داده‌های شرکت حسابرسی Deloitte بریتانیا، متاورس می‌تواند تا سال 2035، 45.3 میلیارد دلار کانادا (33.88 میلیارد دلار) به تولید ناخالص داخلی سالانه کانادا اضافه کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار