۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
ترفند عجیب رقیب اردوغان برای پیروزی در انتخابات

لحن قلیچدار اوغلو بسیار متفاوت شده‌است؛ لحنی که افراطی‎‌ترین گروه‌های ملی‌گرای ترکیه در سخنرانی‌های خود از آن استفاده می‌کردند.

فردای اقتصاد: همه سمت به سمت راست! از زمانی که ملی‌گرایی موفق شد در دور اول انتخابات سراسری ۱۴ مه، سیاست ترکیه را به سمت افراط‌گرایی سوق دهد، کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف اپوزیسیون، تصمیم گرفته‌است که با هدف پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، که قرار است یکشنبه هفته آینده برگزار شود، به طرز فاحشی به سمت راست چرخش کند

به گزارش لوموند، رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP)  که در دور اول انتخابات با آرایی با اختلاف پنج درصد آرا پس از اردوغان دوم شد و به مرحله دوم انتخابات راه پیدا کرد، فاز جدید و تهاجمی مبارزات انتخاباتی را از روز چهارشنبه گذشته آغاز کرد و در ویدئویی از کثرت پناهجویان در خاک ترکیه انتقاد کرد. وی مدعی شد: «ما وطن خود را با وضعیتی که ۱۰ میلیون آواره بدون هویت در آن زندگی می‌کنند، رها نمی‌کنیم.»

این لفاظی‌ها، البته تازگی ندارد. در سال‌های اخیر،، قلیچداراوغلو هر زمان که از وضعیت اقتصادی ترکیه انتقاد می‌کرد، یادآور می‌شد که پناهجویان باید از ترکیه اخراج شوند. لحن اما اکنون متفاوت شده‌است؛ لحنی که افراطی‎‌ترین گروه های ملی گرای کشور در سخنرانی های خود به کار می‌بردند.

او در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد: «بگذارید همین‌جا موضوع را روشن کنم: به‌محض اینکه به قدرت برسم همه پناهندگان را بیرون می‌کنم. تمام».

قلیچداراوغلو تأکید کرد «هرگز با گروه‌های تروریستی هم‌نشینی نداشته و نخواهد داشت» و افزود «من پیش از این هرگز همراه گروه‌هایی نبوده‌ام که علیه سربازان ما توطئه می‌چینند و در آینده هم هرگز نخواهم بود».

به گزارش بخش جهانی بی.‌بی.‌سی، به‌نظر می‌رسد اشاره او به جنبش فتح الله گولن باشد که متهم به تلاش برای کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ ترکیه است و از سوی دولت اردوغان به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده‌است.

این سخنان قلیچداراوغلو واکنشی به اتهامات اردوغان مبنی بر همکاری او با جنبش گولن و حزب طرفدار کردها و مخالف دولت دموکراتیک خلق‌ها است که بنا به گفته دولت با حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در ارتباط هستند.

گفته‌های ملی‌گرایانه قلیچداراوغلو با سخنرانی‌های انتخاباتی او در ایام تبلیغات دور اول انتخابات تفاوت آشکاری پیدا کرده است، در آن زمان مهاجرت نقش مهمی در مبارزات و وعده‌عای انتخاباتی او نداشت و تمرکز خود را بر روی مسائل کلان گذاشته بود.

پس از آنکه سنان اوغان، نامزد ملی‌گرای راست افراطی انتخابات ریاست‌جمهوری، در دور اول انتخابات بیش از ٪۵ آرای انتخاباتی را از آن خود کرد به نظر می‌رسد، اکنون این تغییر لحن بخشی از تلاش قلیچدار اوغلو برای به دست آوردن آرای رأی‌دهندگان ملی‌گرا باشد.

اوغان هنوز اعلام نکرده در دور دوم از چه کاندیدایی حمایت می‌کند اما از دو کاندیدای دور دوم خواسته تا موضع سخت‌تری نسبت به مهاجرت و پناهندگان در پیش بگیرند و با تروریسم مبارزه کنند.

به نوشته بی.بی.سی، مفسران و کارشناسان سیاسی ترکیه درباره تأثیرات احتمالی تغییر لحن قلیچداراوغلو بر تغییرات ناگهانی در نتیجه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

اسماعیل سایماز، ستون‌نویس روزنامه سوزکو، روزنامه مخالفان نوشت که قلیچداراوغلو استراتژی انتخاباتی خود را «به‌طور اساسی» تغییر داده‌است.

سایماز می‌گوید:«اکنون با قلیچداراوغلویی روبه‌رو هستیم که صدای خود را بالا می‌برد و با مشت روی میز می‌کوبد ...و دولت را متهم به همنشینی و همراهی با پ‌ک‌ک و فتو (جنبش گولن) می‌کند.»

نوسین منگو، روزنامه‌نگار مشهور هم در کانال یوتیوب خود گفت: «قلیچداراوغلو تابه‌امروز رهبر سیاسی ملایم و منطقی بوده است... او یک‌شبه ۱۸۰ درجه تغییر کرده است و می‌گوید همه پناهنده‌ها باید از کشور بروند.»

عنوان ویدئوی منگو «استراتژی جدید قلیچداراوغلو: قلب را رها کن، با خشم به پیش» اشاره به استراتژی کمپین انتخاباتی قلیچداراوغلو در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری دارد که با دست‌هایش شکلک قلب می‌ساخت.

لونت گلتکین، صاحب‌نظر سیاسی هم در وبسایت مستقل مدیاسکوپ نوشت که تغییر لحن قلیچداراوغلو «بیشتر به ضرر او تمام خواهد شد.»

گلتکین با اشاره به حمایت گسترده رأی‌دهندگان کرد از قلیچداراوغلو در دور اول انتخابات می‌گوید:«به احتمال زیاد این چرخش باعث می‌شود بسیاری از رأی‌دهندگان کرد فکر کنند اردوغان و قلیچداراوغلو هیچ فرقی با هم ندارند و در نتیجه دور دوم انتخابات پای صندوق‌های رأی نروند.»

برک اسن، پژوهشگر مسائل سیاسی هم در توییتر هشدار داد که « به دلیل زمان محدودی که تا دور دوم انتخابات باقی مانده‌است، تغییر استراتژی کمپین انتخاباتی تغییر چندانی در میزان آرا ایجاد نخواهد کرد، ائتلاف مخالف بهتر است بر تشویق رأی‌دهندگان به شرکت در انتخابات تمرکز کند.»

اوزای سیندیر، ستون‌نویس روزنامه طرفدار دولت «ملیت» در شبکه خبری سی‌ان‌ان ترکیه گفت که قلیچداراوغلو متوجه شده است که ملی‌گرایی چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را نادیده گرفت.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:

چرا اردوغان شکست نخورد؟
سیاست خارجی ترکیه در پساانتخابات
عملکرد ناامید کننده مخالفان اردوغان

 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار