۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
سواد اقتصادی/ اقتصاد پشت پرده کارتل‌ها

کلمه «کارتل» را بیشتر درمورد باندهای مواد مخدر شنیده‌ایم اما این عبارت که بار منفی هم دارد برای فعالیت‌های اقتصادی دیگر هم به کار می‌رود که به معنی همکاری چند صاحب فرد یا گروه است اما چرا این همکاری اقتصادی بد است؟

جو، بیل، مت و تام صاحب کارواش در یک شهر نسبتا کوچک هستند. برای رقابت با یکدیگر، آنها باید پیوسته مبارزه کنند، از سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار خود برای ارائه خدمات بهتر تا کاهش قیمت‌ها. مشتریان خوشحال هستند، اما چهار صاحب کسب و کار نه چندان، چرا که رقابت بر حاشیه سود آن‌ها تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که انحصارها بسیار جذاب‌اند. یک روز جو سه رقیب خود را متقاعد می‌کند که او را ملاقات کنند و ایده‌ای را با آنها در میان می‌گذارد. هر کدام از آنها دوست دارند انحصارگر باشند، اما از آنجایی که این امکان‌پذیر نیست، چرا به بهترین حالت بعدی، یعنی تشکیل یک کارتل تن ندهند؟ کارتل‌ها را نوع خاصی از انحصارگری در نظر بگیرید، که در آن بنگاه‌هایی که معمولاً با یکدیگر رقابت می‌کنند، به توافقاتی در خصوص تعیین قیمت‌ها، تعیین اهداف تولیدی، هماهنگ‌کردن کمپین‌های بازاریابی، و به طور کلی، همکاری دست پیدا می‌کنند تا: اولاً در مقایسه با وضعیت رقابتی سودآورتر شوند. دوم: دیگر لازم نباشد وقت و انرژی زیادی را صرف نوآوری کنند. و سوم: از طریق صرفه‌های مقیاسی یا دیگر راه‌های در دسترس کارتل، ظهور رقبای جدید را در حوزه خود سخت کنند. مثال‌های انحصار چندجانبه از کارتل‌های بدنام مواد مخدر را شامل می‌شود تا حتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا همان اوپک. در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، کارتل‌ها قوانین ضدانحصار را نقض می‌کنند و بنابراین غیرقانونی هستند؛ البته با استثناهایی مثل اوپک که با وجود تلاش‌های کنگره آمریکا برای مجازات آن، توسط قوانین تجارت خارجی محافظت می‌شود. در کل، معایب ایجاد کارتل عمدتاً حول عواقب قانونی بالقوه می‌چرخد، اما در موارد کمی فعالان بازار تصمیم می‌گیرند از شانس خود برای ایجاد آن استفاده کنند، زیرا از نظرشان فوایدش بیشتر از ضررهای بالقوه است.
 

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.
  • تماشای این ویدئوها، قدرت تجزیه و تحلیل مباحث اقتصادی و پیش‌بینی تحولاتی همانند تورم، شوک‌های اقتصادی، فراز و فرود قیمت‌ها و حباب بازارها را برای همه افراد افزایش می‌دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار