۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
عملکرد بازارها در دومین ماه سال/ خودرو ۱۰ درصد ارزان شد

پس از شروع داغ بازارها در سال جدید، اردیبهشت ماه فضای متفاوتی بر دارایی‌ها حاکم بود. چه اتفاقی در این ماه رخ داد و در هر بازار چه عملکردی را شاهد بودیم. فاطمه اسماعیلی پاسخ می‌دهد؟

فردای اقتصاد: دومین ماه سال ۱۴۰۲ با استراحت نسبی بازارها و البته تخلیه رشد در برخی دارایی‌ها پایان یافت. بورس که در فروردین‌ماه با رشد حدود ۱۹ درصدی همراه شده بود در این ماه حدود یک درصد کاهش ارتفاع داد. رشد ماهانه دلار به ۱.۲ درصد محدود شد و سکه هم فقط ۰.۵ درصد افزایش قیمت داشت. در بازار خودرو هم که مدتی شاهد شتاب قیمت‌ها در مسیر صعودی بودیم، در اردیبهشت ماه ۱۰ درصد از این اضافه پرش تخلیه شد. 

دو نیمه متفاوت بورس در اردیبهشت

در بازار سهام، شاخص‌ها ماه را مثبت آغاز کردند و حتی شاخص کل سهام از میانه کانال دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم عبور کرد اما از شانزدهمین روز این ماه و پس از تجربه ۵ روز کاهش متوالی و افت حدود ۳ درصدی، این شاخص به نزدیکی از دست دادن کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی نیز عقب نشینی کرد و در نهایت معاملات اردیبهشت را با افت حدود یک درصدی به پایان رساند. نماگر هم‌وزن کمی شرایط بهتری داشت اما تنها ۰.۴ درصد رشد کرد.

سهامداران حقیقی هم که مدتی بود در زمین خرید سهام فعالیت می‌کردند با تغییر روند بازار، فروشنده شدند و در مجموع این ماه خالص فروش ۴۹۳۶ میلیارد تومانی را رقم زدند. ارزش معاملات خرد سهام در این ماه روند جالبی داشت. پس از صعود به مرز ۲۶ هزار میلیارد تومانی تا میانه اردیبهشت ماه، روند نزولی در پیش گرفت و در نهایت امروز به تا ۱۱ هزار میلیارد تومان هم افت داشت.

توقف دلار و سکه

در بازار دلار و سکه هم تقریبا دو نیمه متفاوت را شاهد بودیم. پس از آنکه دلار تا مرز ورود مجدد به کانال ۶۰ هزار تومانی پیش رفته بود، کاهشی شد و امروز به حدود ۵۲ هزار تومان رسید تا یک بازدهی ۱.۲ درصدی در این ماه داشته باشد. سکه هم در اردیبهشت ماه فقط ۰.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

تخلیه بخشی از رشد قیمت خودرو

در بازار خودرو، قیمت‌ها مدتی بود صعودهای پرشتابی را در پیش گرفته بودند اما روند کلی معاملات این ماه خودروها در اردیبهشت ماه کاهشی بود. افت قیمت خودروهای چینی کمی بیشتر بود. شاخص کل خودروی فردای اقتصاد در مجموع دادوستدهای این ماه بیش از ۱۰.۴ درصد افت کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار