۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
جریمه ۱.۳ میلیارد دلاری فیسبوک توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا شرکت متا ( مالک فیس‌بوک) را ۱.۳ میلیارد دلار به دلیل انتقال داده‌های کاربران به آمریکاجریمه کرده و یک ضرب‌العجل برای توقف این اقدام تعیین کرده است. 

فردای اقتصاد - اتحادیه اروپا شرکت متا ( مالک فیس‌بوک) را ۱.۳ میلیارد دلار به دلیل انتقال داده‌های کاربران به آمریکاجریمه کرده و یک ضرب‌العجل برای توقف این اقدام تعیین کرده است. 

این میزان جریمه رکورد جریمه شرکتهای تکنولوژی را توسط اتحادیه اروپا شکسته است. بیشترین میزان جریمه تا قبل از این با ۷۴۶ میلیون دلار مربوط به جریمه آمازون می‌شد.

مهمترین چالش قانونگذاران اروپایی به خطر افتادن اطلاعات و داده‌های شخصی کاربران اروپایی است و طی سالهای اخیر سختگیری زیادی روی حفاظت از این نوع داده‌ها انجام شده است. 

به گفته مقامات اروپایی ادامه انتقال داده‌های حاوی اطلاعات شخصی کاربران این شبکه اجتماعی به آمریکا ریسک حقوق اساسی و آزادی کاربران را افزایش می‌دهد. 

شرکت متا همچنین پنج‌ماه مهلت دارد که پروسه انتقال دیتای کاربران از اروپا به آمریکا را متوقف کند و همچنین حق ذخیره سازی داده‌های کاربران اروپایی را در امریکا نخواهد داشت. 

تهدید شرکتها به خروج از اروپا 

پیش از این هم پیش‌بینی می‌شد که اتحادیه اروپا نسبت به انتقال داده کاربران سختگیری در این حد انجام دهد و البته شرکتهای تکنولوژی هم مخالفت گسترده‌ای با این موضوع انجام داده و حتی تهدید کرده‌اند که از اتحادیه اروپا خارج خواهند شد. 

با این حال احتمال یک توافق جدید بین آمریکا و اروپا در زمینه انتقال داده که قرار است تا اواسط سال جاری میلادی رخ دهد ممکن است راه حلی برای بحران پیش رو باشد. 

تصمیم جدید اتحادیه اروپا در زمینه جریمه سنگین فیسبوک به دنبال سالها اقدام قانونی در این زمینه اعلام شده و دامنه آن به هزاران شرکت دیگر هم امتداد پیدا می‌کند. 

در سال ۲۰۲۰ دادگاه عالی اتحادیه اروپا یک توافق بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده را در زمینه انتقال داده‌ها بین دو قاره را باطل کرد چراکه از نظر مقامات دادگاه بیم آن می‌رفت که داده‌های شهروندان اروپایی پس از رسیدن به سرورهای آمریکایی در امنیت قرار نگیرد. 

جریمه فیسبوک در سالروز تصویب GDPR

شرکت متا خیلی سریع به این حکم دادگاه واکنش نشان داد و آن را ناقص و غیر موجه خواند. این شرکت اعلام کرده به دنبال تعلیق این حکم است و نتیجه آن بر میلیون‌ها کاربر فیسبوک تاثیر می‌گذارد. 

قانونگذاران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر سال گذشته از طریح‌هایی برای جایگزینی طرح قبلی این اتحادیه - سپر حریم خصوصی -  که توسط دیوان عدالت اروپا لغو شد ارایه کردند.

حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی شهروندان در سوی دیگر ماجرا یعنی ایالات متحده نیز موضوع مهمی است و جوبایدن رییس جمهور آمریکا نیز یک دستور اجرایی در این زمینه صادر کرده است. 

جریمه سنگین شرکت متا با پنجمین سالگرد تصویب مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) مصادف شده است مقرراتی که امروزه معیار جهانی برای حفاظت از حریم خصوصی به حساب می‌آید. 

از سال ۲۰۱۸ تاکنون بر اساس این مقررات، رگولاتورها این اختیار را دارند تا جریمه‌هایی را حتی تا ۴ درصد از درآمد سالانه یک شرکت متخلف اعمال کنند. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار