۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
بازگشت شاخص دلار از سقف ۲۰ ساله

سخنان ضدتورمی جروم پاول، روز گذشته شاخص دلار را به سقف ۲۰ ساله خود رسانده بود اما امروز این شاخص کمی از مسیر رفته را بازگشت.

فردای اقتصاد: با توجه به رخدادهای هفته گذشته و سخنان ضدتورمی جروم پاول رئیس فدرال رزرو، روز گذشته شاخص دلار در بازارهای جهانی با ثبت عدد ۱۰۹.۴۴ واحد، به سقف ۲۰ ساله خود رسید. امروز اما کمی از مسیر رفته را بازگشت و در حال حاضر رقم ۱۰۸.۷ واحد را نشان می‌دهد.

سخنان مرد اول بانک مرکزی آمریکا در حاشیه نشست سالانه «جکسون هول» که نشان از قاطعیت فدرال رزرو برای ادامه مسیر کنترل تورم توسط افزایش نرخ بهره داشت، پیش‌بینی‌ها از یک افزایش ۰.۷۵ درصدی دیگر را افزایش داد تا بازارهای جهانی با نگرانی دوباره‌ای همراه شوند. کمی پس از سخنرانی جروم پاول بازارهای سهام آمریکا با ریزش روزانه سنگینی همراه شدند و شاخص نزدک بیش از ۳ درصد و شاخص S&P500 نزدیک به ۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. این روند کاهشی در روز گذشته نیز ادامه داشت و رنگ سرخ را بر دیوار کامودیتی‌ها نیز پاشید.

اعلان جنگ با اژدهای تورم اما این روزها تنها مختص به ایالات متحده نیست و با کمی تاخیر در قاره سبز نیز شروع شده است. بانک مرکزی اروپا نیز اکنون اقتصاد خود را در معرض خطر بزرگی می‌بیند و به فکر اقدامات جدی‌تری افتاده است تا از این پس شاهد جدالی تنگاتنگ بین قدرت پول ملی کشورها باشیم.

نفوذ تورم دراقتصاد قاره سبز

شاید بتوان گفت که اروپا این روزها حتی شرایط سخت‌تری را نسبت به آمریکا سپری می‌کند و کنترل برخی مشکلات نیز از دسترس سیاست‌گذاران خارج است. از طرفی پول‌پاشی‌ بانک‌های مرکزی حوزه یورو طی رکود ناشی از پاندمی کرونا جرقه آتش تورم را زد و پس از آن نیز تلاطمات سیاسی در سطح دنیا باعث شد که شرایط برای این قاره سخت‌تر از قبل شود. جنگ روسیه با اوکراین و اختلال در انتقال انرژی و غذا ضربه سنگینی را بر بحران اروپا وارد کرد که کلید برطرف کردن آن در دست بانک مرکزی و ابزارهای آن نیست.

تورم قاره اروپا در حال حاضر به ۸.۹ درصد رسیده است و انگلیس نیز که مدتی است از زیر پرچم یورو خارج شده است، تورم‌های دورقمی را تجربه می‌کند. در همین راستا بحران انرژی با توجه به تحریم روسیه، نزدیک شدن فصل سرما، کمبود ذخایر و مواردی دیگر چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای برای این موضوع رقم نمی‌زند.

اکنون اما به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران اروپایی در بانک مرکزی پس از کمی تاخیر به فکر افزایش نرخ بهره افتاده‌اند. بانک مرکزی اروپا که در دوره قبل افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره را تصویب کرد، اکنون نگاهی به افزایش‌های سنگین‌تر دارد. پس از سخنرانی‌های انجام شده از سمت ECB (بانک مرکزی اروپا) در نشست جکسون هول، اکنون کارشناسان احتمال افزایش ۰.۷۵ درصدی را برای قاره سبز در نشست ماه سپتامبر بالاتر می‌بینند.

جدال تنگاتنگ یورو و دلار

همین تغییرات چند روزه باعث شد که در یک روز دلار به سقف ۲۰ ساله خود صعود کند و روز بعد با عقب‌گرد از آن، بار دیگر رقابت را به یورو واگذار کند. زمان نگارش این گزارش شاخص دلار در بازارهای جهانی عدد ۱۰۸.۷ واحد را به ثبت رسانده و یورو و دلار تقریبا ارزشی برابر با یکدیگر دارند (euro/dollar=1). حال باید دید که در ادامه کدام یک از بانک‌های مرکزی با اقدامات تهاجمی خود قادر به شکست اژدهای تورم خواهند شد و ارزش پول ملی خود را در رقم‌های بالایی حفظ می‌کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار