برنامه کامل خط سود ۲ خرداد

موضع مدیریت اقتصادی ایمیدرو در زنجیره فلزات

امیر صباغ، مشاور و دستیار رئیس هیات مدیره ایمیدرو، سالار محبی، کارشناس بازار سرمایه و سروش بهرامی تحلیلگر فردای اقتصاد
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
موضع مدیریت اقتصادی ایمیدرو در زنجیره فلزات

برنامه خط سود امروز به واکاوی آخرین تحولات داخلی و خارجی زنجیره فلزات اختصاص داشت.

فردای اقتصاد: برنامه خط سود امروز به واکاوی آخرین تحولات داخلی و خارجی زنجیره فلزات اختصاص داشت. در بخش اول برنامه سروش بهرامی، تحلیلگر فردای اقتصاد، به بررسی آخرین اخبار و تحولات شرکت‌ها پرداخت. در ادامه امیر صباغ، مشاور و دستیار رئیس هیات مدیره ایمیدرو و همچنین سالار محبی، کارشناس بازار سرمایه، آخرین تحولات داخلی و خارجی زنجیره فلزات مورد بررسی قرار دادند. امیر صباغ در ابتدای صحبت‌های خود شرایط زنجیره فلزات در بازارهای داخلی و خارجی را توضیح داد و عنوان کرد که طی سالیان گذشته و چشم‌اندازی که در پیش روست، روند صعودی تورم می‌تواند به کاهش سودآوری شرکت‌های این حوزه منجر شود زیرا افزایش هزینه حمل و نقل، احتمال تغییر نرخ گاز و خوراک صنایع و مسائلی از این دست می‌تواند حاشیه سود شرکت‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد و این موضوع باید از سمت تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سیاستگذاران بسیار مورد توجه قرار گیرد. وی در رابطه با وضعیت بازارهای جهانی نیز عنوان کرد که طی ماه‌های اخیر به دلیل تداوم سیاست‌های انقباضی و همچنین رشد کمتر از انتظار مصرف و تولید اقتصاد چین، روند محصولات فلزی در بازارهای جهانی مسیری کاهشی را طی می‌کند که این موضوع نیز فشار را بر شرکت‌های کشور تشدید کرده است. صباغ در ادامه به بحث عدم توازن در این زنجیره پرداخت و عنوان کرد که تولید بالای سنگ آهن در کشور در کنار تولید کمتر فولاد موجب شده است تا طی سالیان اخیر شاهد مازاد این محصول در کشور باشیم و شرکت‌ها به اجبار به سمت صادرات کوچ کنند. سالار محبی در راستای همین مسائل افزود که در دو سال گذشته کشور با مازاد تولید گندله و کنسانتره مواجه بود و از سمت دیگر فرمول‌های موجود در بورس کالا برای نرخ‌گذاری این دست از محصولات موجب شد تا قیمت‌ها بعضا به کف خود برسند و این کالاها تا زمان رشد دوباره قیمت‌ها در بازارهای جهانی بدون استفاده باقی ماندند. وی افزود که این موضوع باعث شد که در آن زمان فروش محصولات در بورس داخلی جذابیت بیشتری نسبت به صادرات داشته باشد، اتفاقی که اکنون بار دیگر تکرار شده است.

امیر صباغ در بخشی از صحبت‌های خود به دلیل جداسازی قیمت پایه کاتد مس از نرخ دلار و بازارهای جهانی پرداخت و عنوان کرد که این تغییر برای قیمت پایه بوده و ارتباطی به قیمت‌های خریدار ندارد چه بسا اگر شاهد دوباره افزایش نرخ‌ها در دلار یا بازار جهانی باشیم، خریدار رقابت بیشتری را انجام خواهد داد و اثر نرخ دلار و بازار جهانی باز هم خود را نشان خواهند داد اما با توجه به عدم توازن در بازار داخلی، نبود تعادل در عرضه و تقاضا و مسائلی از این دست، در صورتی که شاهد ایجاد یک روند کاهشی شدید در متغیرهای ارزی و جهانی باشیم، این شوک منفی به صورت ناگهانی به شرکت‌ها وارد نخواهد شد و با آرامش بیشتری اتفاق خواهد افتاد. وی در این رابطه افزود زمانی که عرضه یک محصول به مقدار قابل توجهی نسبت به تقاضا بیشتر باشد، آن محصول نیازی به عرضه در بورس ندارد و تمامی محصولات خود را با نرخ پایه مشخصی به خریداران می‌فروشد و از این رو نیاز است که همواره تعادلی در این موضوع لحاظ شود. سالار محبی نیز با تاکید این سخنان اضافه کرد که البته هرگونه تغییر و دستکاری در نرخ کالاهایی که در بازارهای جهانی نرخ مشخص و یکپارچه‌ای دارند، نمی‌تواند در بلندمدت ادامه‌دار باشد و تنها در بازه زمانی کوتاهی اثرگذار خواهد بود زیرا بازار در نهایت کار خودش را انجام می‌دهد و عرضه نیز نمی‌تواند برای همیشه به مقدار غیرواقعی بالا بماند.

امیر صباغ در پایان صحبت‌های خود نیز به بحث ارزآوری شرکت‌ها پرداخت و عنوان کرد که تاکنون طبق مصوبه بانک مرکزی، شرکت‌های ارزی کشور اجازه داشتند ارز خود را ابتدا برای مصارف تولیدی و توسعه‌ای خود استفاده کنند و سپس مازاد آن را در سامانه نیما با نرخ مرکز مبادله ارزی، به فروش برسانند اما این موضوع در برخی صنایع همچون معدنی و پتروشیمی مشکل‌زا بود زیرا نیاز ارزی این شرکت‌ها به قدری است که ممکن است تمامی ارز خود طی چند سال آینده را مصرف کنند و بدین شکل صنایع دیگر که خریدار ارز این گروه‌ها هستند با کمبود مواجه می‌شدند. وی افزود که به تازگی قرار است مصوبه‌ای از سمت بانک مرکزی ابلاغ شود که طبق آن شرکت‌های ارزآور بایستی ابتدا نیاز ارزی برای تولید خود و سپس تولید دیگر صنایع را تامین کنند و مازاد باقی مانده را به مباحث توسعه‌ای اختصاص دهند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار