۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
ترکیه باز هم تامین گاز خود را دست ایران داد؟

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ترکیه متقاضی خرید گاز بیشتر و تمدید قرارداد با ایران است و بیشتر گاز را برای تامین نیاز کشور خود می‌خواهد و گاها هم مطرح می‌کنند که مجوز ترانزیت بخشی از گاز ایران از مسیر ترکیه به اروپا را خواهند داد.

ایلنا: مجید چگنی، درباره صادرات گاز به پاکستان اظهار داشت: کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان خواستار واردات گاز از ایران هستند و مذاکرات با این کشورها در دستور کار و درحال بررسی است. البته زیرساخت‌های لازم برای امضای قرارداد با برخی از این کشورها هنوز مهیا نیست.

وی افزود: از طرف پاکستان پیام دادند که علاقمندند از ایران گاز دریافت کنند اما مستقیما مذاکرات جدی نداشته‌اند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران طرح موضوع آمادگی پاکستان برای دریافت گاز از ایران به دلیل پیش کشیدن مسئله جریمه از سوی تهران را محتمل دانست. 

وی درباره صادرات گاز به عمان نیز بیان داشت: کشور عمان متقاضی دریافت گاز از ایران است، فعلا در حال مذاکره هستیم و هنوز نهایی نشده است. 

چگنی درباره صادرات گاز به اروپا نیز گفت: اگر بنا باشد به اروپا گاز صادر کنیم از مسیر ترکیه خواهد بود،  چندین بار در این زمینه صحبت شده اما به طور جدی وارد فاز عملیاتی مذاکره نشده‌ایم.

وی تاکید کرد: ترکیه متقاضی خرید گاز بیشتر و تمدید قرارداد با ایران است و بیشتر گاز را برای تامین نیاز کشور خود می‌خواهد و گاها هم مطرح می‌کنند که مجوز ترانزیت بخشی از گاز ایران از مسیر ترکیه به اروپا را خواهند داد اما هنوز اقدام عملی انجام نشده است.

معاون وزیر نفت افزود: در هر حال باتوجه به ظرفیت محدود گاز در کشور باید در زمین زیرساخت‌ها کار کارشناسی صورت گیرد تا بتوانیم ظرفیت را افزایش دهیم.

وی درباره مذاکرات با روسیه در مورد سواپ گاز نیز خاطرنشان کرد: فعلا در این صحبت شده است. در مورد افزایش رقم سواپ ما موازنه تولید و مصرف را بررسی می‌کنیم و بعد پاسخ می‌دهیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها