۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
هزینه سوخت این خودروها تا سه سال مجانی می‌شود؟ + جزییات

رئیس هیئت مدیره انجمن CNG گفت: پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که به‌مدت ۳ سال توزیع رایگان CNG صورت بگیرد تا مردم به تبدیل خودروهای خود به دوگانه‌سوز رغبت نشان دهند؛ این پیشنهاد هم‌اکنون در سازمان برنامه‌وبودجه در حال بررسی است.

همشهری آنلاین: علی محمودیان، رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به‌طور میانگین مصرف بنزین در کشور بین شش تا هفت درصد رشد سالانه دارد و اکنون متوسط مصرف روزانه بنزین به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۳۸۲ پروژه‌ای در کشور کلید خورد که به‌واسطه آن بحث دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی مطرح شد، پروژه بی‌نظیر و مؤثری که موجب شد تا سال ۱۳۹۰، روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز CNG در بخش حمل‌ونقل کشور جایگزین مصرف روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین شود.

محمودیان با بیان اینکه "مصرف بنزین که در سال ۸۳ بالغ بر ۶۱ میلیون لیتر در روز بود با اجرای این طرح، در سال ۹۰ به ۶۰ میلیون لیتر در روز رسید"، گفت: با رشد ۸برابری نرخ CNG در سال ۹۰ و کاهش فاصله قیمتی بنزین و CNG، جذابیت رشد مصرف CNG برای مصرف‌کننده کاهش پیدا کرد و شاهد بودیم که از سال ۹۰ به بعد، دوباره رشد مصرف بنزین ادامه یافت.

وی ادامه داد: در زمان حاضر نگرانی برای تأمین منابع مالی برای تأمین بنزین کشور وجود دارد به‌طوری که پیش‌بینی شده است امسال ۲ میلیارد دلار نیاز در این بخش وجود داشته باشد.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به مصوبه شورای‌عالی اقتصاد مبنی بر تبدیل یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودروی دوگانه‌سوز در سال ۹۸ گفت: متأسفانه این مصوبه آن‌طور که باید اجرایی نشد و اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم امروز ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین را صرفه‌جویی کنیم.

محمودیان خاطرنشان کرد: با وجود آنکه متقاضیان متعددی در صف تبدیل خودروهای خود هستند، کار به‌کندی صورت می‌گیرد و از آبان سال گذشته، مطالبات پیمانکاران این طرح پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: از پایان سال ۱۳۹۸ هیچ کالایی را در حوزه توسعه صنعت CNG از خارج از کشور وارد نکرده‌ایم و اکنون توانایی بالایی در تولید تجهیزات داریم به‌طوری که به کشورهای عراق، ارمنستان، روسیه و آفریقا این تجهیزات را صادر می‌کنیم.

محمودیان از احتمال واردات بنزین از روسیه و مطرح بودن این گزینه برای کشور خبر داد و گفت: روسیه اولین دارنده ذخایر گاز در دنیا بوده و در این حوزه نیز گام‌هایی را به‌منظور توسعه گاز طبیعی در سبد سوخت بخش حمل‌ونقل خود برداشته است و اکنون توانسته است با جایگزینی CNG با مصارف بنزین و گازوئیل در بخش حمل‌ونقل خود، به‌عنوان صادرکننده بنزین مطرح شود.

وی با اشاره به مصوبه‌ای که در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۷ به تصویب دولت رسید، تصریح کرد: مطابق این مصوبه ۱۵۰۰ میلیارد تومان اکنون در صندوقی برای بحث ارتقای ایمنی مخازن CNG ذخیره‌سازی شده است اما هیچ استفاده از این منابع مالی نشده است و به‌نظر می‌رسد برنامه‌ای هم برای استفاده از آن وجود ندارد.

در ادامه این نشست، محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن CNG با یادآوری این‌که "ما از لحاظ منابع گاز در جهان بعد از روسیه رتبه دوم را داریم"، گفت: گسترده‌ترین شبکه گاز در کشور وجود دارد و شرکت‌های تولیدی در زمینه تأمین تجهیزات، مخزن‌سازها زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه این صنعت در اختیار دارند.

وی افزود: سهم CNG در سبد سوخت کشور رو به کاهش است، به‌طوری که در سال گذشته سهم CNG در سبد سوخت ۲۰ درصد بود که امسال این سهم به ۱۷ درصد رسیده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن CNG با تصریح به اینکه "به‌طور میانگین ۵۰ درصد ظرفیت جایگاه‌های CNG و حتی در برخی از شهرها ۷۰ درصد این ظرفیت خالی است"، گفت: ۱۵ هزار جایگاه CNG در روسیه وجود دارد در حالی که این عدد در ایران تنها ۲۵۰۰ جایگاه است که ۵۰ درصد آن نیز بلااستفاده مانده است.

جوهری مهم‌ترین مشکل در این حوزه را موضوع قیمت‌گذاری‌ها دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر برنامه دولت‌ها برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز به نتیجه نرسیده است و این در حالی است که اگر CNG را نداشتیم روزانه حدود ۱۷ میلیون دلار ارز باید از کشور بابت واردات بنزین خارج می‌شد که این رقم سالانه ۶ میلیارد دلار می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌عبارتی با نبود سی‌ان‌جی سالانه شش میلیارد دلار را از دست می‌دادیم و این موضوع بیانگر اهمیت نقش CNG در کشور است؛ اگر مصرف روزانه CNG را با استفاده از زیرساخت‌های موجود از ۲۳ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب برسانیم، ۱۰ میلیارد دلار سالانه صرفه‌جویی ارزی برای کشور به‌ارمغان می‌آوریم.

رئیس هیئت مدیره انجمن CNG کشور تصریح کرد: پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که به‌مدت ۳ سال، توزیع رایگان CNG صورت بگیرد تا مردم به تبدیل خودروهای خود به دوگانه‌سوز رغبت نشان دهند و با این روش می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی جایگاه‌های عرضه CNG استفاده و بخش قابل‌توجهی از ناترازی بنزین را رفع کنیم.

وی ابراز کرد: این پیشنهاد هم‌اکنون در سازمان برنامه‌وبودجه درحال بررسی است و احتمال تأیید و تصویب آن هم وجود دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها