۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
آیا پلاک خودرو شما شاکی دارد؟ + نحوه استعلام شکایت از پلاک خودرو

شکایت از پلاک خودرو از طریق مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ ،تماس با پلیس ۱۱۰، اپلیکیشن های مربوط به خودرو قابل پیگیری و استعلام است.

اقتصاد آنلاین:زمانی که قصد خرید خودرویی را دارید استعلام شکایت از پلاک خودرو به مقوله مهمی تبدیل می شود که باید در معاملات خود به آن توجه داشته باشید.

در این مطلب شما را با روش های استعلام شکایت از پلاک خودرو آشنا می کنیم و پاسخ پرسش های خود را می یابید.با ما همراه باشید.

شکایت از پلاک خودرو، چه زمانی اتفاق می افتد؟

این روزها برای پیشگیری از کلاهبرداری دائما از سمت نیروی انتظامی و پلیس فتا و سایر نهادهای مربوطه پیامک هایی با محتوای پیشگیرانه دریافت می کنیم. یکی از نکاتی که درباره کلاهبرداری ها باید به آن توجه داشته باشیم هنگام خرید و معامله ماشین است.

در اینگونه معاملات نیز مانند هر خرید و فروش دیگری اعتماد نابجا کاری غیر منطقی است بنابراین در نظر داشته باشید اولین کاری که هنگاه خرید خودروی جدید انجام می دهید استعلام و آگاهی از وضعیت پلاک خودرو باشد.

گاهی اوقات خودرویی که ما قصد خرید آن را داریم به دلایل گوناگونی مانند:

ارتکاب جرم؛

سرقتی بودن خودرو؛

تصادف منجر به فوت؛

فرار از صحنه تصادف؛

انجام قاچاق با خودرو؛

ایجاد مزاحمت برای افراد و فحاشی؛

تخلفات رانندگی خطرناک؛

عدم پرداخت عوارض شهرداری؛

پرداخت نکردن جرایم رانندگی بسیار سنگین.

 شکایت قضایی پلاک چگونه به اطلاع مالک خودرو می رسد؟

شکایت از پلاک خودرو به هر یک از دلایلی که در بالا ذکر شد به این دلیل اتفاق می افتد که شاکی اطلاعات هویتی از مالک خودرو را ندارد به همین علت شکایت خود را روی پلاک خودرو شخص خاطی می گذارد.

در صورتی که شکایت قضایی پلاک خودرو ثبت شده باشد مالک خودرو نمی تواند اقدام به استعلام خلافی ماشین کند و به همین دلیل امکان پرداخت موردی خلافی وجود نخواهد داشت.

معمولا این نوع شکایت از طریق دادنامه یا پیامک برای صاحب خودرو ارسال می‌شود تا در جریان شکایت ثبت‌شده روی پلاک خود باشد.

 هنگام  ثبت شکایت قضایی روندی طی می شود تا صاحب خودرو در جریان شکایت ثبت‌شده روی پلاک خود قرار گیرد که به شرح زیر است:

صدور احضاریه از دادسرای محل حادثه برای مالک خودرو

ارسال پیامک یا احضاریه به صاحب خودرو برای جرائم منافی عفت

ارسال احضاریه برای صاحب پلاک در صورت وجود شکایت کیفری یا حقوقی

توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ

در صورت توقیف ماشین از سوی پلیس راهور باید با در دست داشتن مدارک مالکیت خودرو به پلیس راهور مراجعه کنید.

استعلام شکایت از پلاک خودرو، در چه مواردی ضروری است؟

زمانی که قصد خرید خودروی کارکرده را دارید لازم است نسبت به استعلام شکایت پلاک خودرو اقدام کنید چرا که با زیاد شدن کلاهبرداری و سوء‌استفاده احتمالی از عدم آگاهی خریداران، بسیاری ترجیح می‌دهند موضوع شکایت خودرو را در زمان فروش پنهان کنند.

بنابراین استعلام شکایتی بودن پلاک ماشین یک امر ضروری پیش از بستن هرگونه قراردادی است.

با انجام این استعلام می‌توانید از به‌روزترین وضعیت شکایت خودرو باخبر شوید و جلوی بروز مشکلات بیشتر را بگیرید.

روش‌های استعلام شکایت پلاک خودرو

معمولا بیشتر خریداران در مراکز تعویض پلاک متوجه شکایتی بودن پلاک ماشین می شوند که در این مرحله بی فایده است چرا که مکان نقل و انتقال خودرو به خریدار وجود ندارد و نمی‌تواند تا زمان رفع شکایت نسبت به خرید و فروش خودرو اقدام کند.

از این رو روش های استعلام شکایتی بودن خودرو را در زیر برایتان شرح داده ایم:

مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰

مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ روش ساده و قدیمی است و پس از مراجعه باید شماره پلاک خودرو به کارمند مربوطه دهید تا از وضعیت شکایت خود باخبر شوید.

تماس با پلیس ۱۱۰

اگر حتی قصد مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ را ندارید می توانید با تماس تلفنی کار خود را راه بیندازید. برای این کار با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید سپس شماره پلاک را به اپراتور بدهید تا در مورد جزئیات شکایتی بودن یا نبودن پلاک خودرو اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد.

استعلام اینترنتی از طریق سایت پلیس راهور

اطلاع از شکایت خودرو به صورت اینترنتی هنوز برای متقاضیان فراهم نشده است و هیچ سامانه ای برای این کار در دسترس نیست.اگر قصد استعلام دارید صرفا می توانید از طریق مراجعه حضوری و تلفنی اقدام کنید اما درباره سایر مسائل مربوط به خودرو مانند خلافی خودرو، تخلفات رانندگی، نمره منفی گواهینامه، تصادفات، استعلام مدارک سازمانی، نحوه پیگیری اینترنتی بدین صورت است که متقاضیان می توانند به سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar۱۲۰.ir مراجعه کنید.

از سوی دیگر یک راه میانبر برای استعلام اینترنتی شکایتی بودن پلاک خودرو می توان پیدا کرد و آن هم استعلام خلفی خودرو است.

امکان مشاهده آخرین و به‌روزترین وضعیت شکایت قضایی خودرو در سامانه‌های استعلام خلافی وجود دارد که هر راننده‌ای می‌تواند از آن استفاده کند. اگر به دستور قضایی خودرو توقیف شده باشد، امکان گرفتن خلافی خودرو تا زمان رفع شکایت وجود ندارد.

پیگیری از طریق اپلیکیشن های مربوط به خودرو

فهمیدن شکایت روی پلاک خودرو از طریق اپلیکیشنی امکان پذیر نیست چرا که هنوز هیچ برنامه ای برای آن طراحی نشده است اما درباره سایر مسائل مربوط به پلاک خودرو اپلیکیشن هایی وجود دارد.

اپلیکیشن های پیشخوان ۲۴، قبضینو و پلیس من برای استعلام و پرداخت خلافی، استعلام وضعیت گواهینامه و وقت گرفتن برای تمدید آن مناسب هستند.

برای استفاده از اپلیکیشن پلیس من ابتدا:

برنامه پلیس من را در تلفن همراه خود نصب کنید. در زیر، لینک دانلود برنامه برای گوشی های آیفون و همچنین، اصل برنامه برای گوشی های اندروید، خدمت شما عزیزان، ارائه می شود.

بعد از دانلود و نصب آن بر روی تلفن همراه خود، شماره تلفن همراه خود را در کادر مربوطه وارد کرده و وارد برنامه شوید.

پس از ورود به برنامه، از بین دو گزینه راهور و گذرنامه، گزینه راهور را انتخاب نمایید تا لیست خدماتی که در این خصوص به شما ارائه می شود، نشان داده شود.

در این مرحله، می توانید هر یک از خدمات، نظیر استعلام تخلفات رانندگی خودرو، نوبت دهی شماره گذاری، آخرین وضعیت گواهینامه، نمره منفی و یا گزارش تخلف حمل و نقل عمومی را انتخاب کرده و با وارد نمودن اطلاعات مربوطه، از خدمات این اپلیکیشن بهره مند شوید.

آیا استعلام شکایت پلاک خودرو از طریق پیامک هم امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر سامانه‌ پیامکی برای استعلام شکایت از پلاک ماشین راه‌اندازی نشده است.

و مانند استعلام اینترنتی سایر مسائل مربوط به خودرو اعم از وضعیت کارت خودرو،سند سبز و خلافی از طریق پیامک قابل استعلام هستند.

پس از استعلام شکایت روی پلاک خودرو، چگونه باید آن را رفع کرد؟

زمانی که شکایت از پلاک خودرو صورت می گیرد عمل "توقیف" صورت می گیرد که دو شکل قانونی و فیزیکی دارد.

در توقیف قانونی، قانون به دلیل اعمال فشار بر شخص مدیون، خودرو او را توقیف کرده و باعث می‌شود که مالک خودرو نتواند حق فروش آن را داشته باشد که موضوع مورد نظر ماست و در توقیف فیزیکی تنها خودرو به یک پارکینگ منتقل می‌شود و حق فروش برای مالک آن به قوت خود باقی است. از این رو فرد می‌تواند دخل و تصرف در آن داشته باشد، اما نمی‌تواند خودرو را از پارکینگ خارج کند.

مالک پلاک شکایتی باید دادخواستی را تهیه و به مراجع قضایی ارائه دهد تا پلاک خودروی وی پس از پشت سر گذاشتن مراحل قضایی و پرداخت بدهی و جرایم رفع شکایت و توقیف شود.

اگر می‌خواهید دادخواستی را در جهت رفع توقیف پلاک خودرو تنظیم کنید، دو حالت وجود دارد؛ در حالتی که بدهکار بدهی خود را پرداخت کند با تنظیم دادخواستی مبنی بر رفع توقیف خودرو و ضمیمه کردن مدارک پرداخت بدهی، می‌تواند خواهان رفع توقیف پلاک خودرو خود شود.

اما در شرایطی که فرد توان پرداخت بدهی‌اش را نداشته باشد، می‌تواند درخواست معسر کرده و خودرو توقیف شده را وسیله امرار معاش خودش معرفی نماید. اگر برای دادگاه اثبات شود که شخص از طریق خودرو به امرار معاش می‌پردازد، برای جلوگیری از هتک حرمت و حفظ شأن بدهکار، با دادخواست رفع توقیف خودرو موافقت می‌گردد.

این یعنی بدهکار می‌تواند به دلیل عدم توان پرداخت بدهی خود، آن را به صورت قسط بندی شده بپردازد و مشخص می‌گردد که این خودرو تنها دارایی او است. بنابراین دادگاه همزمان با رفع توقیف خودرو به منظور جلوگیری از ضایع شدن حق شاکی، تصمیمات لازم را برای پرونده مذکور خواهد گرفت.

به این ترتیب بدهکار با تأمین بدهی شاکی از او در محضر دادگاه فرصتی بابت پرداخت بدهی درخواست می‌کند و یا بدهی او به صورت قسط بندی شده باز می‌گرداند.

چرا استعلام شکایات پلاک خودرو، برای خریدار و فروشنده ماشین ضروری است؟

اگر پیش از خرید و فروش ماشین از شکایتی بودن پلاک خودرو مطلع نباشید در مراکز تعویض پلاک با مشکل رو به رو خواهید شد. در این مراکز خودرو توقیف می شود و اجازه تعویض پلاک به خریدار جدید داده نخواهد شد. به همین دلیل بهتر است خریداران معامله وکالتی اقدام نکنند و پیش  از خرید برای استعلام شکایت از پلاک ماشین و همین‌طور مدت اعتبار و سقف خسارات بیمه شخص ثالث اقدام کنند.

این موارد منجر به خریدی امن خواهد شد و در نتیجه خریدار دچار ضرر مالی و مشکلات حقوقی نمی‌شود.

چگونه می‌توان برای یک خودرو شکایت ثبت کرد؟

برای شکایت از پلاک ماشین باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و برای ثبت شکایت الکترونیک اقدام کرد. باتوجه‌به اینکه هویت راننده مشخص نیست، پس شکایت برای خودرو یا به عبارتی برای پلاک خودرو ثبت می‌ شود. پس از ثبت شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده به دادسرا منتقل شده  و مراحل قانونی را طی خواهد کرد.

لازم به ذکر است برای شکایت از پلاک خودرو سامانه و اپلیکیشنی وجود ندارد و باید حضوری برای این کار اقدام کنید.

بهترین روش برای استعلام شکایت روی پلاک ماشین کدام است؟

با توجه به اینکه هیچ روش اینترنتی برای استعلام شکایت روی پلاک خودرو طراحی نشده بهترین روش مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ و تماس با پلیس ۱۱۰ است.

آیا استعلام شکایتی بودن خودرو، قبل از تعویض پلاک ضروری است؟

بله، انجام این کار ضروری است چرا که اگر معامله خودرو با شکایت از پلاک به صورت وکالتی انجام شود، مشکلات قضایی فراوانی برای خریدار به وجود می‌آید.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها