۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
متهم اصلی افت درآمد کسب وکارهای اینستاگرامی

تاثیر کیفیت ضعیف اینترنت و  اختلالات متعدد روی آن حالا نتایج خود را روی کسب وکارهای اینترنتی نشان داده و یک گزارش جدید نشان میدهد که فقط در مرداد ۱۴۰۱ فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد فروش خود را از دست داده‌اند. 

فردای اقتصاد - تاثیر کیفیت ضعیف اینترنت و  اختلالات متعدد روی آن حالا نتایج خود را روی کسب وکارهای اینترنتی نشان داده و یک گزارش جدید نشان میدهد که فقط در مرداد ۱۴۰۱ فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد فروش خود را از دست داده‌اند. 

استارتاپ پادرو که در زمینه سوشال کامرس ( تجارت روی شبکه‌های اجتماعی) فعال است در گزارشی که از روی داده‌های موجود در این پلتفرم به دست آمده نوشته است: علی‌رغم رشد ۲۵ درصدی تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم پادروشاپ، در مرداد ماه مجموع فروش انجام شده توسط فروشندگان این پلتفرم تنها ۱۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که  با بررسی تک به تک ۱۰ فروشگاه برتر در تیرماه و مقایسه بازدید همان فروشگاه‌ها در مردادماه، بازدید آن‌ها تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش علی‌رغم افزایش فعالیت‌های بازاریابی این فروشگاه‌ها از ابتدای مرداد هم‌زمان با شروع اختلالات اینترنت بوده است.

در دو سال گذشته کسب‌وکارهای اینستاگرامی و سهم بالای آنها در بازار فروش آنلاین ایران بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است. تجارت اجتماعی در کشورهای دیگر نیز با رشد بسیار بالایی روبروست و برخی شبکه‌های مشابه دیگر مانند تیک‌تاک، تلگرام و موارد مشابه به عنوان یک کانال فروش جدید و کارآمد برای کسب‌وکارهای کوچک مطرح شده است .

در ایران، با توجه به فیلتر بودن بیشتر شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار، صرفا اینستاگرام و واتساپ به عنوان شبکه اجتماعی و پیام‌رسان پرطرفدار و آزاد باقی مانده است و به همین واسطه، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی، از این بسترها برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند برخی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد مثل اینستاگرام و واتساپ، به شدت بازار این کسب‌وکارها را دچار آسیب کرده است.

اختلال‌های اینترنتی و پاسخ وزارت ارتباطات 

اینترنت ایران طی ماه‌های اخیر با اختلال‌های گسترده‌ای رو به رو بود به طوری که فقط در ماه مرداد شاهد چندین اتفاق قابل در این زمینه توجه بودیم. 

 دامنه اختلالات در حالی باعث انتقادات گسترده کاربران از این وضعیت شده که مسوولان وزارت ارتباطات اساسا در مورد عمدی بودن اختلالات نظری نداده‌اند برخی از آنها اساسا اعتقاد دارند که اختلال چندانی وجود ندارد از جمله رییس شرکت زیرساخت که در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود گفت که پهنای باند ایران بیش از نیاز کاربران است و باعث شده کاربران اختلال و قطعی اینترنت در مسیرهای بین‌الملل را متوجه نشوند.

شرکت زیرساخت در ۲۵ مرداد امسال در اطلاعیه‌ای اختلال گسترده در اینستاگرام را تایید کرد و آن را ناشی از اختلال در مسیرهای ارتباطی شمال ایران ذکر کرد. 

متهم اصلی افت درآمد کسب وکارهای اینستاگرامی

دهم مرداد ماه امسال نیز آتش سوزی در یک حوضچه مخابراتی باعث از دست رفتن بخش مهمی از پهنای باند کشور شد که بعدا دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد عوامل اختلال باید مجازات شوند.

چند هفته قبل استارتاپ ابر آروان که از طریق سامانه رادار  طور لحظه‌ای وب‌سایت‌ها و دیتاسنترهای اصلی ایران را پایش می‌کند گزارشی را در مورد این اختلالات منتشر کرده که نشان می‌دهد نزدیک به ۹۰ درصد اختلالات اینترنت ایران مربوط به سایت‌های بین‌المللی بوده است. این گزارش، اینستاگرام را پراختلال‌ترین اپلیکیشن ایرانی معرفی می‌کرد.  بر اساس این گزارش این شبکه محبوب ایرانیان نزدیک به دو برابر مجموع ۸ وب سایت دیگر با اختلال مواجه بوده است. 

شبکه اول تجارت اجتماعی ایرانیان 

 بر اساس گزارش مرکز آمار درآمد حدود ۱۱ میلیون ایرانی به ‌شبکه‌های اجتماعی وابستگی دارد و نقش پلتفرم‌های خارجی در این مورد بسیار پررنگ‌تر از  پلتفرم‌های مشابه داخلی است‌ به‌طوری‌که آمارها حاکی از آنند که ۸۳‌درصد درآمد کسب‌وکارهای فعال در این حوزه وابسته به اینستاگرام است.

بر اساس «گزارش بازار فروشگاه‌های اینستاگرامی و صنعت تجارت اجتماعی در ایران ۱۴۰۱» که توسط  تکراسا منتشر شده ۴۱۵ هزار فروشگاه در اینستاگرام فعالیت دارند و حجم مبادلات مالی در سال ۱۴۰۰ در این بستر ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. اشتغال‌زایی مستقیم اینستاگرام بر اساس این گزارش بالغ بر یک میلیون نفر تخمین زده شده است.

فردای اقتصاد پیش از این در گزارشی با عنوان قربانیان بزرگ افت اینترنت تاثیر قطع اینترنت را بر کسب و کارهای کوچک بررسی کرده بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار