۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
تورم کدام کالاها در اردیبهشت بیشتر شد؟

طبق روایت مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای سالانه در اردیبهشت ۵۴٫۶ درصد بوده است.

فردای اقتصاد: رشد قیمت‌ها طی یک سال گذشته یا اصطلاحاً تورم نقطه به نقطه، ۵۴٫۶ درصد بوده است. بنا بر آخرین روایت مرکز آمار ایران، سبد مصرفی متوسط ایرانیان نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۵۴٫۶ تورم تجربه کرده است. تورم سالانه اجاره‌خانه که پراکندگی زیادی در سطح کشور دارد، برای کل کشور ۳۸٫۳ درصد اعلام شده است. با این حساب، تورم بقیه سبد مصرفی ۶۲.۳ درصد محاسبه می‌شود.

بالاترین تورم‌های سالانه مربوط به کدام اقلام است؟

برای توجه به اقلامی که تورم‌های سالانه‌ بسیار بالایی را در دوازده ماه گذشته تجربه کرده‌اند، می‌توان به تورم سالانه گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱۱۶٫۳ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۲۰۲.۵ درصد و گروه شیر، پنیر و تخم مرغ ۸۱ درصد اشاره کرد. به طور کلی تورم کالاها به ۶۶٫۱ درصد رسیده اما تورم خدمات ۴۱٫۲ درصد است. نمودار زیر روند تورم نقطه‌ای سالانه طبق پایه آماری جدید مرکز آمار را نشان می‌دهد.

تورم ماهانه اردیبهشت‌ماه چقدر شد؟

شاخص کل قیمت مصرف‌کننده طی ماه اردیبهشت امسال، ۲٫۸ درصد رشد کرده است. بنابراین تورم ماهانه به روایت مرکز آمار ایران، ۰٫۹ واحد درصد کمتر از فروردین امسال و ۰.۵ واحد درصد کمتر از اردیبهشت سال گذشته بوده است.

تورم ماهانه نشان می‌دهد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت چه مقدار بیشتر از فروردین بوده است. نمودار بالای گزارش وضعیت این شاخص را برای گروه‌های کالایی و خدمات مختلف به نمایش درآورده است.

رشد سبد مصرفی بدون در نظر گرفتن اجاره (که تورم آن پراکندگی زیادی میان مناطق مختلف کشور دارد) ۳٫۲ درصد برای اردیبهشت محاسبه شده است. تورم ماهانه کالاها ۲٫۴ و تورم ماهانه خدمات ۳٫۲ درصد بوده است. اعمال افزایش قیمت‌ها در سال جدید عامل احتمالی پیشتازشدن تورم حمل‌ونقل عمومی در اردیبهشت است. جدا از این بخش، تورم ۶ درصدی گوشت و بهداشت و درمان در یک ماه قابل توجه است.

تفاوت اردیبهشت ۱۴۰۲ با اردیبهشت ۱۴۰۱

در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته، تورم ماهانه بخشی از خوراکی‌ها مثل گوشت و تخم مرغ و نوشیدنی‌ها حتی افزایش یافته است. اما برای تعدادی از اقلام مثل روغن‌ها، هتل‌ و رستوران و کلیت گروه حمل‌ونقل تورم اردیبهشت ۱۴۰۲ کمتر از اردیبهشت قبلی بوده است. درباره حمل و نقل، نکته جالب اضافه‌شدن جزئیات بیشتر به اطلاعات منتشرشده است. به طوری که زیرگروه‌های حمل‌ونقل، شامل سه بخش خرید وسیله حمل‌ونقل، استفاده از وسیله نقلیه شخصی و خدمات حمل‌ونقل عمومی هم برای اولین بار به تفکیک قرار گرفته‌اند. بنا بر روایت مرکز آمار، تورم خرید وسیله حمل‌ونقل، یعنی عملاً خرید خودرو و موتورسیکلت در اردیبهشت منفی بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار