۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
هجوم کالاهای کشور اندونزی به بازار ایران/ کدام کالا در رتبه اول؟

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده در سال گذشته، بیش از ۱۱۸ میلیون دلار کالا از اندونزی وارد شده است که روغن پالم در صدر این فهرست قرار دارد.

ایسنا: اندونزی یکی از شرکای تجاری ایران است. در سال گذشته بیش از ۹۳ هزار تن کالا در قالب ۱۲۰ کد تعرفه مختلف به ارزش بیش از ۱۱۸ میلیون و ۶۲۲ هزار دلار از اندونزی به ایران وارد شد که از نظر ارزش دلاری ۲.۸۶ درصد و از نظر وزنی حدود یک درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

البته رئیس‌جمهوری کشورمان در سفر اخیر خود به این کشور با رئیس‌جمهوری اندونزی و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. با توجه به این سفر و توافق ایران و اندونزی برای انجام تبادلات تجاری با ارزهای ملی، به نظر می‌رسد امسال شاهد رشد و توسعه روابط تجاری دو کشور باشیم.

نگاهی به آمار واردات ایران از اندونزی در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نخستین کالای وارداتی و صدرنشین جدول واردات از این کشور به ایران را روغن پالم به خود اختصاص داده است. چرا که در ۱۲ ماه سال گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۵۷۲ تن روفن پالم در ظروف ۲۰۰ لیتری و بیشتر از اندونزی به ایران وارد شده که ارزشی بالغ بر ۲۳ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار داشته است و سهمی معادل ۲۰.۲۴ درصد از کل واردات اندونزی به کشورمان دارد.

رتبه دوم اما به اسید استئاریک اختصاص دارد که در چربی و روغن‌های حیوانی و گیاهی یافت شده و کاربردهای بسیاری از جمله در شمع‌سازی، مکمل‌های غذایی، مواد آرایشی و... دارد. ایران با خرید بیش از ۱۲ هزار تن از این محصول به ارزشی بالغ بر ۱۹ میلیون و ۶۳۹ هزار دلار، اسید استئاریک را رد رتبه دوم واردات از اندونزی قرار داده است که سهمی معادل ۱۶.۸۳ درصد از کل واردات از این کشور در سال گذشته دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها