۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
بازدهی بهتر سرمایه‌گذاری کریپتو نسبت به سرمایه‌گذاری سنتی

در طی ۴ سال اخیر نوسانات زیادی در بازارها دیده شده است و کریپتو در دو دوره بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست داد، با این حال تشکیل سبد سرمایه‌گذاری با وجود رمزارزها از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ سودآوری بیشتری داشته است.

فردای اقتصاد: سایت تحلیلی مساری messari تحقیقی را بر روی سبدهای سرمایه‌گذاری مختلف و میزان سودآوری آنها انجام داده است. در این برآورد، به بررسی سه سبد سرمایه‌گذاری مختلف از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۳ پرداخته شده است.

در اولین سبد طراحی شده، ۶۰ درصد دارایی‌ها به سهام تعلق گرفته و ۴۰ درصد آن شامل اوراق قرضه ایالت متحده می‌شود. این پورتفو تقریبا ریسک متوسطی دارد و از دو سبد دیگر که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد کم ریسک‌تر است.

در سبد دوم، سهام ۵۵ درصد پرتفو را تشکیل می‌دهد، ۴۰ درصد به اوراق قرضه دولتی تعلق گرفته و در نهایت ۵ درصد بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است.

در نهایت سبد سرمایه‌گذاری سوم شامل ۵۰ درصد سهام، ۴۰ درصد اوراق قرضه، ۵ درصد بیت کوین و ۵ درصد اتریوم است. این سبد ریسک بیشتری نسبت به دو پورتفو دیگر دارد.

در تمامی سبدها سهم اوراق قرضه که یک دارایی کم ریسک محسوب می‌شود، ثابت است. در زمانی که ناامنی در اقتصاد رو به افزایش است تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا و یا اوراق قرضه افزایش می‌یابد.

تفاوت سبدها، در تخصیص نسبت سهام و رمزارزها است. بازار سهام یکی از بازارهای پرریسک محسوب می‌شود اما این بازار به مراتب بزرگتر از کریپتوکارنسی بوده، به بلوغ رسیده و نوسانات کمتری به نسبت رمزارزها دارد. لذا از کریپتوکارنسی کم‌ریسک‌تر است.


مقایسه سودآوری سه سبد سرمایه‌گذاری

همانطور که در نمودار نیز مشخص است، از سال ۲۰۱۸ تا اواسط سال ۲۰۲۰، سبد سرمایه‌گذاری همراه با رمزارزها سودآوری کمتری داشته و حتی در یک سال اول عملکرد منفی داشته‌اند. از سال ۲۰۱۸ رمزارزها وارد یک دوران نزولی بلند مدت شدند و بیت کوین بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست داد، لذا بدیهی است که در این سال‌ها سبد سرمایه‌گذاری با وجود رمزارزها عملکرد چندان مطلوبی نداشته باشد.

از سال ۲۰۲۰ و با شروع کرونا و تزریق بسته‌های حمایتی ایالت متحده به اقتصاد، بازارهای سهام و رمزارز در روند صعودی قرار گرفتند. اما از این بازه به بعد رشد رمزارزها بسیار چشم‌گیر بود و سبد سرمایه‌گذاری با دارایی بیت کوین و اتریوم سودآوری بیشتری را بدست آورد، به طوری که در سه سبد مورد بررسی رتبه یک سودآوری به این سبد تعلق گرفت.

سبد سرمایه‌گذاری با دارایی ۵ درصد بیت کوین، در رتبه دوم سوآوری قرار گرفت.

در واقع از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا دوران اوج بازارها در نوامبر ۲۰۲۱، به ترتیب این سه سبد سودآوری بین ۴۰ تا ۸۰ درصد را تجربه می‌کردند.

در طی ۴ سال مورد بررسی نوسانات زیادی در بازارها دیده شد و کریپتو در دو دوره بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست داد، با این وجود تشکیل سبد سرمایه‌گذاری با وجود رمزارزها از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ سودآوری بیشتری داشته است.

اگر در ابتدای سال ۲۰۱۸، یک دلار به خرید سهام و اوراق قرضه اختصاص داده شده بود، ارزش آن در ابتدای سال ۲۰۲۳ به ۱.۲ دلار می‌رسید. این عدد برای سبد سرمایه‌گذاری دارای بیت کوین ۱.۲۴ دلار و سبد سرمایه‌گذاری دارای بیت کوین و اتریوم ۱.۳۱ دلار تخمین زده می‌شود.

این برآورد نشان می‌دهند هر چند در دوره‌ای قرار دادن رمزارزها در سبد سرمایه‌گذاری با ضرر همراه بوده است اما در بلند مدت و حتی با وجود نوسانات، این بازار از پس ضررهای گذشته برآمده و عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

رمزارزها در سال ۲۰۲۳ روند صعودی به خود گرفتند و توانستند از کف قیمتی حوالی ۱۶ هزار دلار با رشد بیش از ۹۰ درصدی به ۳۰ هزار دلار نزدیک شوند، لذا اگر بازه زمانی این تخمین گسترده‌تر شود، میزان سودآوری سبد حاوی ارزهای دیجیتال بیشتر خواهد بود.

این تخمین همچنین به خوبی منعکس کننده اثرات، نوسان‌ها، مشکلات و سیاست‌های اقتصادی بر روی بازارها است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار