۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
عمان می‌تواند میزبان خوبی برای مذاکرات برجام باشد

شهریار حیدری: امنیت تنگه هرمز توسط ما و عمان تامین می‌شود.

فردای اقتصاد: در پی سفر دو روزه سلطان هیثم بن طارق آل سعید پادشاه عمان به ایران، درباره محورهای سفرپادشاه عمان‌ اظهارنظرهای متفاوتی مطرح شده‌است. پژوهشگران حوزه عمان اظهار کرده‌اند که در این سفر چهار محور تبادل زندانی ، گشایش‌های ارزی، سرمایه‌گذاری عمان در حوزه نفت و پتروشیمی و میانجی‌گری عمان دراحیای مذاکرات برجام بررسی خواهد شد.

 به گزارش فردای اقتصاد و به گفته  شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت‌ملی ما همیشه با عمان توافقات امنیتی و سیاسی داشتیم و امنیت تنگه هرمز توسط ما و عمان تامین می‌شود.

 حیدری افزود: این نوع اشتراکات و تفاهمات باعث شده رابطه ما  با عمان عمیق و منطقی باشد، تفاهم نامه‌های امنیتی زیادی در سال‌های گذشته بین ما و عمان امضا شده است که دو طرف به آن پایبند بودند و در عرف بین‌الملل مهم این است که دو کشور به هم اعتماد دارند و نقش سازنده‌ی عمان با ایران و ترمیم روابط با برخی کشورهای متخاصم که با ایران رابطه خصمانه داشتند و تغییر مواضع تند برخی کشورها توسط عمان باعث شد ما رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشیم.
سفر سلطان عمان به تهران هم در چارچوب تعمیق روابط موضوعات منطقه و بین‌المللی و یک سفر کاملا عادی در روابط دو کشور است کما اینکه مقامات و مسئولان ما هم ما هم در گذشته و آینده سفر کردند و سفر می‌کنند عمان بارها ازمقامات جمهوری اسلامی درخواست سفر داشتند.

عمان کوچک اما موثر است


به گفته این نماینده مجلس ، عمان کشور کوچک است اما کشوری موثر در بحث نظام بین‌الملل و تحولات منطقه‌ای خلیج فارس و دریای عمان است و سرمایه گذاران بزرگی در این کشور کار می‌کنند و به نوعی جایگاه ژئوپولیتیکی آنان به موقعیت ژئوپولوتیکی کشورها گره خورده است از این جهت این کشور را  به عنوان میزبان ما وکشورهای اروپایی و آمریکا قبول داریم. عمان درآینده می‌تواند میزبان خوبی برای مذاکرات برجام باشد.

نقش سازنده عمان در تحکیم رابطه باعربستان

وی تصریح کرد: نقش عمان در بحث برجام و در روابط ما با عربستان بسیار سازنده بود. در هر سفر مباحث جهانی و منطقه‌ای مطرح می‌شود. نکته قابل توجه تقویت روابط دو کشور است. در بحث برجام عمان دیدگاه مستقل خوبی داشته اعلام امادگی داشته است که مذاکرات در عمان برگزار شود. در مجموع کشور دوست و مطمئن بوده که رابطه ما با آن‌ها رو به جلو و سازنده بوده است.
حیدری در پاسخ به این سوال که، آیا می‌توان گفت سلطان هیثم حامل پیام مهم مذاکرات برجام است، افزود: این، اصل سفر نیست اما موضوع فرعی دارای اهمیت است. اصل سفر تقویت روابط دو کشور است.

عمان واسطه بازگرداندن مطالبات ما از کره

 
وی در خصوص تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی  بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: عمان آماده است تا برا ی بازگشت پول‌های بلوکه شده ما تلاش کند. به نظر می‌رسد عمان کشور مناسبی برای بازگرداندن منابع مالی بلوکه شدن ایران باشد .
نماینده مردم سرپل ذهاب ادامه داد: معمولا کشورهای همسایه موضوعات مختلفی جهت همکاری دارند وقتی رابطه با عمان قابل قبول است ما می‌توانیم همسایه خوبی باشیم و البته آمادگی داریم عمان در ایران سرمایه‌گذاری کند. همان‌طور که ایرانیان بسیاری در عمان سرمایه‌گذاری کردند، در عین حال عمان در خاورمیانه نقش مثبت و پایدار دارد. اگر به امنیت کشوری خدشه‌ای وارد شد عمان برای صلح وارد شده است به این خاطر نقش سازنده و مطمئن دارد.
حیدری در پایان به نقش عمان در حل برجام افزود: عمان با نقش ژئوپولیتیکی که اجرا می کند به سهم خود معضل را حل می‌کند؛ این خوب است و تلاش آن‌ها برای برجام کفایت می‌کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار