۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
ذخایر ارزی بلوکه شده ایران چقدر است؟

سفر هیثم بن طارق، سلطان عمان به ایران، باعث شده تا دوباره زمزمه آزاد شدن ارزهای بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف داغ شود. اصلا میزان ارز بلوکه شده در کشورها چقدر است؟ بهزاد بهمن‌نژاد پاسخ می‌دهد.

فردای اقتصاد: برآوردهای مختلفی در خصوص میزان ارزهای بلوکه شده ایران وجود دارد. در این بین اعدادی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار بیشترین تکرار را دارند. پس از سال ۲۰۱۸ یعنی از زمان خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها، دخایر در دسترس بانک مرکزی ایران از بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان به کمتر از ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافت. شکافی که احتمالا ذخایر ارزی بلوکه شده ایران را نشان می‌دهد. 
اگر پول‌های بلوکه شده ایران را به تفکیک کشورها مورد بررسی قرار دهیم نیز به اعداد جالبی می‌رسیم. رویترز در سال ۲۰۲۱ با انتشار گزارشی برآوردهایی از دلارهای بلوکه شده ایران در چند کشور مختلف را مطرح می‌کند. بر اساس این برآورده‌ها ذخایر ارزی بلوکه شده ایران در چین ۲۰ میلیارد دلار اعلام می‌شود. مقامات کشور اما در این خصوص نظر متفاوتی دارند. سفیر ایران در پکن، فروردین امسال در پاسخ به اینکه آیا این ذخایر در چین بلوکه شده است، میگوید: «ما پول بلوکه شده در چین نداریم. خیلی از پروژه‌ها در ایران امروز توسط چینی‌ها انجام می‌شود و برخی از پروژه‌ها نیز در دست اقدام است.»
در کره‌جنوبی برآوردهای رویترز از بلوکه شدن ۷میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران خبر می‌دهد که البته بارها خبرهایی در خصوص آزادسازی آن نیز منتشر شده است.
در کشور عراق اما اعداد و ارقام متفاوتی از ارزهای بلوکه شده ایران مخابره می‌شود. رویترز در سال ۲۰۲۱ رقم ۶ میلیارد دلار را مطرح کرد اما دبیر کل وقت اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در اسفند ۱۴۰۱ گفت: «وزارت خارجه عراق به آمریکا اعلام کرده است که حدود ۱۸ میلیارد دلار به ایران بدهکار هستیم البته رئیس کل بانک مرکزی ایران رقم کمتری را اعلام کرده و از عدد ۱۰ میلیارد دلار در گذشته اعلام شده بود.»
پس از آن کشور لوکزامبورگ با ۱.۶ میلیارد دلار و ژاپن با ۱.۵ میلیارد دلار دیگر کشورهایی هستند که ایران در آن‌ها ذخایر ارزی بلوکه شده دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار