برنامه کامل خط سود ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

در سهام کدام خودروسازان سرمایه گذاری کنیم؟

امیرحسین مسعودی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه و سروش بهرامی، تحلیلگر فردای اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
در سهام کدام خودروسازان سرمایه گذاری کنیم؟

در برنامه خط سود این هفته امیرحسین مسعودی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه، فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری در خودروسازهای سواری و تجاری را مورد بررسی قرار داد.

فردای اقتصاد:‌ در بخش اول برنامه امروز همراه با سروش بهرامی، تحلیلگر فردای اقتصاد، به بررسی آخرین خبرها و تحولات حوزه شرکت‌ها پرداختیم.

در بخش دوم برنامه امیرحسین مسعودی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه، فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری در خودروسازهای سواری و تجاری را مورد بررسی قرار داد. مسعودی‌نژاد در ابتدای صحبت‌های خود با ارائه چشم‌اندازی از وضعیت تولید شرکت‌های مونتاژی عنوان کرد که پیش‌بینی می‌شود طی سه سال پیش رو یعنی از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴، این شرکت‌ها با افزایش قابل توجه تولید همراه شوند در حالیکه از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ شاهد روند نه چندانی مطلوبی در این زمینه بودیم. وی افزود که دلیل اصلی این موضوع به مبحث تخصیص ارز بازمی‌گردد و هر سال که تخصیص ارز به خوبی صورت گرفته باشد، تولید خودروهای مونتاژی نیز با افزایش همراه بوده است و در حال حاضر نیز وضعیت تخصیص ارز بهتر از گذشته شده و همین عامل این خوش‌بینی را ایجاد می‌کند. مسعودی‌نژاد در رابطه با مبحث تخصیص ارز عنوان کرد که به دلیل سیاست‌های چند نرخی ارز در اقتصاد کشور، اغلب شاهد تقاضای خوبی برای ارز با نرخ‌های نیمایی و مرکز مبادله هستیم زیرا شرکت‌ها نیاز خود را با نرخ‌های ارز پایین برآورده می‌کنند و در سمت مقابل محصولاتشان را با نرخ آزاد به فروش می‌رسانند که البته این موضوع اکنون با چالش‌های جدیدی روبرو شده است.
مسعودی‌نژاد در ادامه به دسته‌بندی خودروهای مختلف بازار پرداخت و عنوان کرد که خودروهای تجاری در حال حاضر به دلیل اینکه قیمتگذاری دستوری ندارند، شرایط بهتری را نسبت به خودروهای سواری و مونتاژی تجربه می‌کنند و بعضا شاهد شکل گیری حباب نیز در بازار این محصولات هستیم. او افزود که در خودروهای پرتیراژی همچون محصولات ایرانخودرو و سایپا، نزدیک به ۷۰ درصد از هزینه‌های آن‌ها داخلی‌سازی شده و همین موضوع بهانه خوبی برای رقابت بود تا نرخ محصولات این شرکت‌ها را در حدی تعیین کند که نسبت به هزینه تولید کمتر است. او در ادامه افزود که مشکل اصلی به ۳۰ درصد مابقی هزینه‌های شرکت برمی‌گردد که هزینه‌های تولید محصولات را بسیار افزایش داده و اجازه سوددهی به شرکت‌ها را نمی‌دهد. مسعودی‌نژاد در رابطه با مقایسه خودروهای داخلی و خارجی عنوان کرد که محصولات ایرانی از لحاظ فنی امکان رقابت با خودروهای مشابه خارجی را دارند اما از لحاظ ایمنی و استاندارد بسیار عقب‌تر هستند و همین موضوع باعث می‌شود در صورت واردات خودروهای دسته دوم، خریداران اکثرا به سمت خودروهای خارجی حرکت کنند اما با این حال موضوع خودروهای دسته دوم با مشکلاتی مواجه است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نبود خودروی کافی در کشورهای همسایه و همچنین چالش تامین قطعات این خودروها اشاره کرد.

مسعودی‌نژاد در انتها به چالش جدید خودروهای مونتاژی پرداخت و عنوان کرد که قبلا این دسته از محصولات شامل قیمتگذاری دستوری نبودند و حتی سال قبل شاهد ۱۵ شرکت مونتاژی در این بازار وجود داشتند و انحصار بی‌معنی بود اما شورای رقابت اکنون از منظر تخصیص ارز وارد این موضوع شده و برای محصولات این خودروسازان نرخ تعیین می‌کند. او افزود که در حال حاضر خودروهایی مانند فیدلیتی و دیگنیتی با ارز ۴۲ هزار تومانی، هزینه‌ای بالغ بر یک تا ۱.۱ میلیارد تومان برای بهمن موتور هزینه دارد اما نرخ تعیین شده برای آن حوالی ۸۰۰ میلیون تومان است درحالیکه همین خودرو در بازار آزاد بیش از ۲ میلیارد تومان قیمت می‌خورد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مرتضی گل محمدی IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    درود و خسته نباشید لطف کنید نسخه صوتی برنامه های خوبتون رو در سایت قرار بدید عالی میشه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار