۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
مسیر توسعه در زیرمجموعه‌های «میدکو»

میدکو در صنعت فولادی و معدنی سهم قابل توجهی از ظرفیت تولید شرکت را در بر می‌گیرد و نگاهی به سابقه عملکرد و طرح‌های اکتشافی شرکت نوید توسعه بیش‌از پیش این مجموعه را می‌دهد.

فردای اقتصاد: شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در شرکت‌هایی که موضوع فعالیت آنها اکتشاف و انجام تحقیقات زمین‌شناسی متالورژی، استخراج و بهره‌برداری از معادن، تولید و فرآوری مواد معدنی، تولید شمش است، سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت‌های فرعی شرکت نیز عمدتا در زمینه ایجاد کارخانه‌های آهن و فولادسازی و تولید کنسانتره، فولاد، لوله و کاتد مس، آهن‌اسفنجی، کک فعالیت دارد.

این در حالی است که «میدکو» رکورد بالاترین سرمایه‌گذاری معدنی را در سال‌های مختلف داشته است. از طرفی، بررسی عملکرد هلدینگ نشان می‌دهد که با افزایش تعداد زیرمجموعه‌های میدکو در طول سال‌های اخیر تعداد آن به حدود ۱۸ شرکت رسیده است.

نگاهی به ظرفیت تولیدی زیرمجموعه‌های میدکو

شرکت فولاد زرند ایرانیان به عنوان یکی از مهمترین شرکت‌های زیرمحموعه میدکو در زمینه ایجاد کارخانجات آهن و فولادسازی با روش‌های مختلف عملیات ذوب و ریخته‌گری، نورد فلزات آهنی و تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد فعالیت دارد. این شرکت در حال حاضر سه پروژه استخراج معدن سنگ آهن جلال آباد زرند،   کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در دست اجرا دارد که ظرفیت تولیدی آنها به ترتیب تولید ۶ میلیون تن سنگ آهن مگنتیت و هماتیت، ۴ میلون تن کنسانتره سنگ آهن و ۲/۵ میلیون تن گندله سنگ آهن در سال است. راه‌اندازی این پروژه‌ها موجب می‌شود که ظرفیت تولیدی شرکت در محصولات ذکر شده به ۸ و ۷.۵ میلیون تن برسد که سهمی بالغ بر ۱۲ درصد از ظرفیت تولیدی کل کشور خواهد بود.

شرکت فولاد سیرجان ایرانیان علاوه‌بر دو مجتمع کک‌سازی و پالایشگاه‌ها و مجتمع بردسیر که بیش‌از ۵ کارخانه را به خود اختصاص داده‌اند، با دارا بودن حدود ۴ کارخانه دیگر ظرفیت تولیدی قابل توجهی را سالانه به ثبت می‌رساند. برای مثال مجتمع کنسانتره و گندله‌سازی با در اختیار داشتن معدن ذغال سنگ خمرود، کارخانه کک سازی شماره ۱ و کارخانه کک سازی شماره ۲ سالانه بیش‌از ۷۵۰ هزارتن زغال سنگ، ۴۰۰ هزارتن کک متالوژی و  ۸۰۰ هزار تن کک متالوژی ظرفیت تولیدی دارد. مجتمع بردسیر نیز با در اختیار داشتن کارخانه احیا مستقیم بردسیر و کارخانه فولاد سازی سالانه بیش‌از یک میلیون تن تولید دارد. سهم میدکو از ظرفیت تولیدات این محصولات نسبت به کل ظرفیت کل کشور عددی بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

ﺷﺮﮐﺖ ﻓﻮﻻد ﺑﻮﺗﯿﺎی اﯾﺮاﻧﯿﺎن دارای ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻋﻤﻠﯽ ۵/۲ میلیون ﺗﻦ ﮔﻨﺪﻟﻪ است و کارخانه ذوب و ریخته‌گری و کارخانه تولید آهن اسفنجی آن نیز بیش‌از ۵/۳ میلیون تن  ظرفیت تولیدی دارد. شرکت بابک مس ایرانیان نیز ﺳﺎﻟﺎﻧﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ۵۰ﻫﺰار ﺗﻦ ﮐﺎﺗﺪ ﻣﺴﯽ و ۱۲ﻫﺰار ﺗﻦ ﻟﻮﻟﻪ ﻣﺴﯽ را دارد. فولاد بوتیای ایرانیان با در دست داشتن ۴ پروژه و طرح توسعه، زیرساخت لازم را برای افزایش تولید ۱.۵ میلیون تن شمش فولادی و ۴ میلیون تن آهن اسفنجی را کسب می‌کند و همچنین در زمینه تامین نیاز برق و آب نیز اقداماتی را در دست اجرا دارد. طبق برآوردهای خود شرکت، این پروژه‌ها قرار است در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسند.

شرکت مس بابک ایرانیان نیز از دیگر شرکت‌های فرعی میدکو به حساب می‌آید که در زمینه تولید کاتد مس و لوله مسی فعالیت می‌کند. بزرگترین واحد تولید مس جهان به روش تانک بیولیچینگ در ایران و توسط شرکت بابک مس ایرانیان با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۵۰ هزار تن مس کاتدی در ۲۳ کیلو متری شمال شهرستان شهر بابک در استان کرمان می باشد. مس بابک ایرانیان همچنین یک کارخانه تولید لوله مسی باظرفیت ۱۲۰۰۰ تن در سال دارد که از جدید ترین تکنولوژی روز دنیا در تولید لوله مسی به روش CAST & DRAW (چهارمین خط راه اندازی شده در دنیا) و پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید کاتد در دنیا به روش بیولیچینگ (اولین خط راه‌اندازی شده به این روش در دنیا) در تولید محصولات خود استفاده نموده است.

مسیر توسعه میدکو

اما به‌طور کلی شرکت «میدکو» علاوه‌بر اهداف کلان خود در زنجیره تولید در نظر دارد در بلندمدت به اهدافی نظیر برندسازی در کشور و منطقه، استفاده بهینه از پتانسیل مالی جهانی و کشور و تنوع بخشی در تأمین منابع مالی، توسعه فعالیت‌ها به خارج از کشور و توسعه فناوری و کاهش بهای تمام شده دست یابد. علاوه‌بر موارد ذکر شده، با درنظر گرفتن طرح‌های توسعه‌ای شرکت و این نکته که زیرمجموعه‌های میدکو به زودی وارد بازار سرمایه می‌شوند، به‌نظر می‌رسد پیشتازی و توسعه این هلدینگ ادامه‌دار خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار